Generalnie:
IS nie zatrzyma ruchomego obiektu
2.8 nie zatrzyma drzenia rąk, ale wpływ tego drzenia może się na zdjęciu pojawić trochę rzadziej (choć waga szkła też ma znaczenie)
Do krajobrazu, detali architektury itp - zdecydowanie 4IS
Do sportów motorowych - nocne odcinki specjalne, koni galopujących o zmierzchu itp - ???
Dlaczego nie zdecydowanie 2.8:
Auto wyscigowe na 2.8 będzie miało np. tylko przód maski ostry, czy taki efekt chcesz uzyskac? Jeśli nie to i tak będzie trzeba przymknąć i podbić ISO !
IMO w dzisiejszych czasach 2.8 nie ma za wiele sensu (za wyjątkiem jakichś bardzo wąskich zastosowan) lepiej różnice w cenie wydać na body mało szumiące na duzych czułościach.
Druga sprawa:
70-200/f4 <> 70-200/f4 IS z padniętym IS
To jest rózna optyka na korzyść wersji z IS.