W sumie racja. Dla matrycowego mogą wyjść różne wyniki dla wydawałoby sie jednakowych scen. Jakieś małe odchylenia itd mogą powodować, że inne elementy ze sceny będą brane jako priorytetowe. Aczkolwiek różnic pokroju 2EV nie spodziewałbym się. To raczej może być +/- 1/3EV.
A wracając do sprawy matrycowy vs spot. Wiadomo - spot lepszy i dokładniejszy. Aczkolwiek to też często jest sama teoria. Większość reportaży (w tym takie co wygrywają nagrody na WPP itd) robiona jest na trybach półautomatycznych Av/Tv ze światłem mierzonym matrycowo i często (choć to akuat już nie taka reguła) JPEGi.
A dlaczego tak? Przeważnie podytkowane jest to brakiem czasu na dobranie idealnych parametrów. Toczy się akcja i kadr jest 1000 ważniejszy, niż to czy dałoby się wyciągnąć jeszcze 1/3EV rozpiętości w scenie![]()