Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3

Wątek: Hiperfokalna

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Oct 2009
    Posty
    42

    Domyślnie Hiperfokalna

    Niestety, ciągle nie do końca rozumiem to pojęcie

    Za http://pl.wikipedia.org/wiki/Odległość_hiperfokalna :
    Odległość hiperfokalna to mierzona od aparatu fotograficznego lub kamery odległość, na którą trzeba ustawić ostrość, by uzyskać jak największą głębię ostrości, czyli przestrzeń, w której obiekty wydają się ostre. Inaczej mówiąc, jest to najmniejsza odległość, na którą trzeba ostrzyć, by głębia ostrości kończyła się w nieskończonej odległości (ostrość "po horyzont"). Głębia ta zaczyna się w połowie odległości między aparatem a odległością hiperfokalną i kończy w nieskończoności.

    Odległość hiperfokalna zależy od konkretnej wartości przysłony oraz ogniskowej obiektywu[1], a do jej ustawienia przydatna jest skala głębi ostrości nanoszona na obudowach wielu obiektywów.
    Korzystając z poleconego kalkulatora DOF-u, wyliczyłem sobie że dla matrycy APS-C, ogniskowej 16mm i przesłony f/8 hiperfokalna wynosi 170 cm.

    Czy zatem dobrze rozumuję że:
    - powinienem ostrzyć na 170 cm lub dalej
    - wówczas wszystko od 85 cm do nieskończoności będzie ostre

    ...?

    Nie rozumiem też dlaczego po prostu nie ostrzyć na nieskończoność, skoro hiperfokalna to
    najmniejsza odległość, na którą trzeba ostrzyć
    ...?
    Łatwiej przecież sfocusować na nieskończoność i modyfikować ogniskowe/przesłony, niż za każdym razem obliczać hiperfokalną i na nią ostrzyć ? Czy w przytoczonym przypadku (APS-C, 16mm, f/8), zdjęcia zrobione po wyostrzeniu na 170 cm i na nieskończoność będą się czymkolwiek różniły ?

    Dzięki !

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pachura Zobacz posta
    Czy zatem dobrze rozumuję że:
    - powinienem ostrzyć na 170 cm lub dalej
    - wówczas wszystko od 85 cm do nieskończoności będzie ostre
    Jeżeli potrzebujesz kadru, w którym ostre jest wszystko od 85cm do nieskończoności, to tak.

    Nie rozumiem też dlaczego po prostu nie ostrzyć na nieskończoność, skoro hiperfokalna to
    Bo wtedy nie będziesz miał ostrości od 85cm tylko od "Bardzodaleko" do nieskończoności. Wpisz sobie do kalkulatora jakąś dużą odległość ostrzenia i sam zobacz
    zdRAWki
    Fotograf platoniczny

  3. #3
    Zablokowany
    Dołączył
    Mar 2010
    Posty
    196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pachura Zobacz posta
    Niestety, ciągle nie do końca rozumiem to pojęcie

    Łatwiej przecież sfocusować na nieskończoność i modyfikować ogniskowe/przesłony, niż za każdym razem obliczać hiperfokalną i na nią ostrzyć ? Czy w przytoczonym przypadku (APS-C, 16mm, f/8), zdjęcia zrobione po wyostrzeniu na 170 cm i na nieskończoność będą się czymkolwiek różniły ?

    Dzięki !


    jesli pozwolisz to dwa wyjasnienia.

    1. badzo latwo zrozumiesz co ta odl hip .

    jesli nastawisz na odleglosc w obiektywie na jakakoliwiek odleglosc Xo zdjecia jest ostre nie tylko dokladnie w plaszczyznie odleglej o Xo ale troche wczesniej i troche pozniej
    powiedzmy od x1 do x2.

    jesli bedziesz zwiekszal odelglosc nastwy ona obiektywie to plaszczyzna X2 bedzie sie przesuwac do tylu i x1 tez.

    jesli x2 styknie dokladnie z nieskonczonoscia to oddalac pierscieniem odleglosci nie ma sensu gdyz nie ma potrzeby ostrzenia w "zanieskonczosnosci"

    czyli masz jakis obszar ostrosci od X1 do x2 = nieskonczonosci.

    gdybys dalej nastawial odleglosc to x1 bedzie sie przesuwac do tylu ale x2 juz nie bo zanieskonczonosci nie ma a wiec obszar GO bedzie coraz mníejszy.

    Czyli ta odleglosc , ktora odczytasz z nastawy na obiektywie i dla ktorej wlasnie x2 styknelo z nieskonczonoscia to jest odleglosc hiperfokalna.


    ale dla fotografii cyfrowej jest hak.

    2. co to znaczy ze jest ostre ?
    tzn ze nieostrosc jest mniejsza od pewnej dopuszczalnej , a te definiuje sie przez wielkosc krazka rozproszenia.

    w fotografii analogowej FF przyjmowano wielkosc krazka rozproszenia dla typowych warunkow obserwacji odbitki papierowej . Z tego wyliczono KO=0,025 mm ( leica ) albo KO= 0,033 mm ( japoncy) . ( te same obiektywy beda mialy roznie zazanczona GO - to kwestia porzyjecia KO)

    ale w warunkach obserwacji na monitorze zdjec cyfrowych w skali 100% mamy ostrzejsze warunki obserwacji, Przyjmuje sie KO = podwojneje odleglosc pixeli matrycy ( wg teroii Ninquista) . najczesciej w aps-c srednica pixela to ok 0,005 mm czyli przyjmuje sie KO =0,01 mm.

    Dwa do trzech razy mniej niz w fotografii analogowej.

    te wszystkie tabelki tego nie uwzgledniaja.
    one przejmuja mnemotechnicznie warunki KO z fotografii analogowej.

    Oznacza to ze GO w cyfrze jesli obserwujesz obraz na monitorze jest mniejsza niz w analogu gdy obserwujesz wydruk papierowy.

    jesli chcesz miec rzeczywiscie dla warunkow obserwacji na monitorze zdjecia ostre to wyliczajac odl hiperfocalna przyjmij krazek rozproszenia 0,01 mm!

    w przeciwnym wypadku bedziesz czesto zaskoczony nie najlepsza ostroscia pracujac na hiperfokalnej.




    I to jest powod dlaczego przez resampling w dol tuszuje sie nieostrosc .
    Zmniejszajac zdjeca w dol np z 20 do 10 mpx wirtualnie powiekszamy pixele obrazowe w komputerze a tym samym staje sie wiekszy krazek rozproszenia czyli jakby rosla GO.

    Dlatego wlasciwie wszystkie zdjecia jesli zredukujemy np do wielkosci znaczka pocztowego beda tak samo super ostre , gdyz w ten sposob wirtualnie powiekszymy wielokrotnie GO - kosztem rozdzielczosci.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •