Jeśli masz nieskalibrowany monitor (nawet na oko) to cała ta dyskusja jest o kant ****...Zamieszczone przez Jac
Jako że ze mnie żaden autorytet posłużę się paroma cytatami z książek które mam i które polecam:
1. The Art of RAW Conversion
Optimal image quality from Photoshop CS2 and leading RAW converters.
Uwe Steinmuller, Jürgen Gulbins
"As most of our digital work is done using the
monitor, when setting up a color managed workflow we need to
consider monitor profiles as our most important task."
2.MICROSOFT® WINDOWS® XP COLOR MANAGEMENT
By Joshua Weisberg
"Creating a custom profile for your display will have a dramatic effect on the predictability and quality of your color work, and it lets you use your display as a predictor of the results on your output device"
I na koniec odnośnie WB z RAW a JPG:
Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS2 Industrial-Strength Production Techniques
By Bruce Fraser
(In Camera RAW) "The white balance controls let you alter the color balance dramatically with virtually no image degradation, which you simply can't do on the converted image in Photoshop. Camera Raw's controls alter the colorimetric interpretation of the image in the conversion to RGB, while Photoshop's Color Balance and Photo Filter features stretch or squeeze the levels in individual channels. Compared to changing color balance in Photoshop, doing so in Camera Raw is almost lossless"
Od siebie dodam że uwagi powyższe NIE MAJA ABSOLUTNIE ZNACZENIA jeśli nie zależy Ci na wiernym oddaniu kolorów a jedynie na "zabawie" z kolorami żeby zdjęcie Ci się podobało. Tylko nie zdziw się jak dasz do labu albo sam wydrukujesz...(albo będziesz oglądał na innym monitorze)
Ja podchodzę do tego trochę inaczej. Ustawiam możliwie najprościej porawne kolory i TO traktuję jako punkt wyjścia do ewentualnych eksperymentów artystycznych...