Strona 10 z 19 PierwszyPierwszy ... 89101112 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 91 do 100 z 182

Wątek: Szara karta

  1. #91
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Dla tych co nie lubią RAW wzornik może być użyty do usuwania zafarbu tzw. metodą 90% podaję linka na video tutorial:

    http://www.photoworkshop.com/registe.../adobecs2.html

    wybierzcie Adobe Photoshop CS i CS2, potem gostka Eddie Tapp i jego tutorial 90% Method (uwaga 25MB video!)
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  2. #92
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Dla tych co nie lubią RAW wzornik może być użyty do usuwania zafarbu tzw. metodą 90% podaję linka na video tutorial:....
    Na szarym (szarej karcie) ćwiczy się prawie to samo jak w tym tutorialu tyle, że zamiast 2 punktów czarnego i białego wystarczy jeden z szarego (5x5 albo3x3) i jeżdżenie srodkowymi suwakami w levelach - najlepiej dostosować kanaly "do środkowego" tj. np. jak RGB (150, 160, 170) to sprowadzić wszystkie do 160. Ale niekoniecznie, można wszystkie ustawić na 150 albo wszystkie na 170. W sumie to ważne, żeby "szare było szare" :-)

    Wydaje mi się, że z szarym mniej się traci z zapisu obrazu - nie "obcina" się histogramu czyli nie rezygnuje się z części informacji zapisanej w pliku zdjęcia. Obcinanie histogramu to jednak utrata czegoś.

    Podobną metodę bez punktów referencyjnych można od biedy użyć obcinając "puste" fragmenty histogramu na każdym z kolorów. Rezultaty są zadziwiająco dobre - odrobina wprawy i też działa.

    Janusz

  3. #93
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Podobną metodę bez punktów referencyjnych można od biedy użyć obcinając "puste" fragmenty histogramu na każdym z kolorów. Rezultaty są zadziwiająco dobre - odrobina wprawy i też działa.

    Janusz
    Tylko że to nie ma nic wspólnego z tym o czym mówimy w tym wątku....
    Obcinanie tych pustych końców to tylko korekta tonalna i ogólna poprawa "rozprowadzenia" punktów co faktyczni prowadzi do wizualnej poprawy obrazu. Ja mówię o korekcie koloru z wykorzystaniem wzorca neutralnej bieli i czerni...to obcinanie histogramu na levelach to inna bajka...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  4. #94
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Tylko że to nie ma nic wspólnego z tym o czym mówimy w tym wątku....
    Obcinanie tych pustych końców to tylko korekta tonalna i ogólna poprawa "rozprowadzenia" punktów co faktyczni prowadzi do wizualnej poprawy obrazu. Ja mówię o korekcie koloru z wykorzystaniem wzorca neutralnej bieli i czerni...to obcinanie histogramu na levelach to inna bajka...
    No powoli, powoli. W tym zalecanym przez ciebie 90% sposobie to właśnie jest obcinanie histogramow na obu końcach. Chyba, że mam przywidzenia :-) No i to o czym piszę to alternatywa do tych punktów referencyjnych więc raczej ma dużo wspólnego z tym o czym tutaj sie dyskutuje :-)

    Ten szary wzorzec został ustalony m.in po to żeby nie korygować koloru na bardzo skrajnych wartościach czerni i bieli.

    Janusz

  5. #95
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    No powoli, powoli. W tym zalecanym przez ciebie 90% sposobie to właśnie jest obcinanie histogramow na obu końcach. Chyba, że mam przywidzenia :-) No i to o czym piszę to alternatywa do tych punktów referencyjnych więc raczej ma dużo wspólnego z tym o czym tutaj sie dyskutuje :-)

    Ten szary wzorzec został ustalony m.in po to żeby nie korygować koloru na bardzo skrajnych wartościach czerni i bieli.

    Janusz
    To nie jest przycinanie histogramów na końcu. To jest korekta (równoważenie) na odpowiednich kanałach...a to jest duża różnica...
    Zwykłe przycięcie histogramu z lewej i z prawej strony zmienia dystrybucję tonalną punktów (równo na wszystkich kanałach) poprawiając ich rozkład i dalej twierdzę że nie ma to NIC wspólnego z metodą 90% która służy do korekty zafarbu...
    BTW nie wiem jak prościej mam to wyrazić
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  6. #96
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Jak zrobisz zdjęcie we mgle i AWB zgłupieje to histogram będzie wyglądał tak że będziesz miał górkę w środku i po obu bokach pustkę tzn brak punktów! Obcięcie z lewej strony i prawej strony spowoduje że zmieni się charakterystyka tonalna i zdjęcie nie będzie dalej takie płaskie.
    Ale to NIE ZMIENI zafarbu! I dopiero właściwa korekta na kanałach to usunie. Uff mam naddzieję że tym razem mnie kolega Janusz zrozumie...
    BTW zafarb może być od szkła, niekoniecznie od złego AWB
    Ostatnio edytowane przez mirhon ; 25-10-2005 o 09:24
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  7. #97
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Jak zrobisz zdjęcie we mgle i AWB zgłupieje to histogram będzie wyglądał tak że będziesz miał górkę w środku i po obu bokach pustkę tzn brak punktów! Obcięcie z lewej strony i prawej strony spowoduje że zmieni się charakterystyka tonalna i zdjęcie nie będzie dalej takie płaskie.
    Ale to NIE ZMIENI zafarbu! I dopiero właściwa korekta na kanałach to usunie. Uff mam naddzieję że tym razem mnie kolega Janusz zrozumie...
    BTW zafarb może być od szkła, niekoniecznie od złego AWB

    Też powtórzę. Cytat z mojej wczesniejszej wypowiedzi. Tej do którj masz zastrzeżenia:

    Podobną metodę bez punktów referencyjnych można od biedy użyć obcinając "puste" fragmenty histogramu na każdym z kolorów. Rezultaty są zadziwiająco dobre - odrobina wprawy i też działa.

    Uff mam nadzieję, że tym razem mnie Kolega zrozumie...

    Bez urazy :-)

    Janusz

  8. #98
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body
    Też powtórzę. Cytat z mojej wczesniejszej wypowiedzi. Tej do którj masz zastrzeżenia:

    Podobną metodę bez punktów referencyjnych można od biedy użyć obcinając "puste" fragmenty histogramu na każdym z kolorów. Rezultaty są zadziwiająco dobre - odrobina wprawy i też działa.

    Uff mam nadzieję, że tym razem mnie Kolega zrozumie...

    Bez urazy :-)

    Janusz
    Ja swoje a kolega swoje. Do obcinania końców histogramu nie potrzeba punktów referencyjnych (ani wzornika).
    Podobieństwo do korekty kolorów wynika tylko i wylącznie z użytego narzędzia: Levels. Natomiast metody: 90% i "obcinanie kanałow" służą do 2 zupełnie różnych rzeczy.
    Jedna koryguje zafarb (np. ze szkła lub źle ustawionego WB) a druga poprawia rozkład tonalny punktów (na wszystkich kanałach równocześnie) a to że się to robi tym samym oknem dialogowym wcale nie oznacza że to są jakieś podobne metody. To są 2 różne metody do 2 różnych rzeczy. I jeszcze jedno napisłeś "..Obcinanie histogramu to jednak utrata czegoś.." - guzik prawda - włączasz threshold i patrzysz gdzie masz punkty najaśniejszy i najciemniejszy na zdjęciu i do nich właśnie tniesz histogram a tniesz w miejscach gdzie NIE MA ŻADNYCH PUNKTÓW - a jeśli zetniesz bardziej to oznacza że zmienisz punkt czerni i bieli na zdjęciu i wtedy faktycznie gubisz informację...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  9. #99
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Panie Januszu. Zadam 1 pytanie.
    Robi Pan zdjęcie róży we mgle...i celowo ustawia zły BW (może być AWB - też zgłupieje). Na zdjęciu brak jest obszarów mocno ciemnych i mocno jasnych zatem histogram jest z górką w środku. Tylko kolory będą jakieś nie takie. I moje pytanie jest następujące co Panu da przycięcie nie istniejących punktów na Levelach? Czy poprawi Panu kolory na zdjęciu? Pytam o kolory a nie o tonacje bo chyba tu się nie bardzo rozumiemy.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  10. #100
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Ja swoje a kolega swoje. Do obcinania końców histogramu nie potrzeba punktów referencyjnych (ani wzornika).
    Podobieństwo do korekty kolorów wynika tylko i wylącznie z użytego narzędzia: Levels. Natomiast metody: 90% i "obcinanie kanałow" służą do 2 zupełnie różnych rzeczy.
    Jedna koryguje zafarb (np. ze szkła lub źle ustawionego WB) a druga poprawia rozkład tonalny punktów (na wszystkich kanałach równocześnie) a to że się to robi tym samym oknem dialogowym wcale nie oznacza że to są jakieś podobne metody. To są 2 różne metody do 2 różnych rzeczy. I jeszcze jedno napisłeś "..Obcinanie histogramu to jednak utrata czegoś.." - guzik prawda - włączasz threshold i patrzysz gdzie masz punkty najaśniejszy i najciemniejszy na zdjęciu i do nich właśnie tniesz histogram a tniesz w miejscach gdzie NIE MA ŻADNYCH PUNKTÓW - a jeśli zetniesz bardziej to oznacza że zmienisz punkt czerni i bieli na zdjęciu i wtedy faktycznie gubisz informację...

    Pozostaje nam pozostać przy swoim. Metoda 90% tnie histogram w miejscu gdzie sa punkty więc nie "guzik" tylko prawda ;-) Czyli metoda 90% jednak "obcina" fragmenty histogramu na poszczególnych kanałach. Poza tym jesli używam młotka do wbijania gwoździ a czasem użyję go do wbicia wkrętu to młotek dalej pozostanie młotkiem a czynność bedzie nosiła nazwe "wbijanie" i nie ma znaczenia, że cel był inny. Jesli użyję w PS tego samego narzędzia to wykonam tę samą czynność i dorabianie "naukowych teorii", że to dwie różne metody nie ma sensu. W końcu sam piszesz, że cięcie histogramu (na poszczególnych kanałach) zmienia punkt czerni i bieli i gubi informacje. Obrabiaj swoje zdjęcia jak chcesz. Ja tam wolę "jeździć" srodkowym suwakiem na R, G, i B (na każdym osobno) i ustawiać szarość.

    Tak poza tym to "poprawa rozkładu tonalnego" to nic innego jak "korekcja zafarbu". Praktycznie to samo wbijanie gwoździa czyli śruby :-)

    To, że do obcinania histogramu (na każdym z kanałów osobno) nie potrzeba wzornika ani punktów referencyjnych jest oczywiste, jest zaletą i całym sensem istnienia takiej korekty obrazu. Podałem to jako alternatywę albo metodę zastępczą jak nie mam ani szarych ani białych ani czarnych punktów a WB wyszedł źle.

    Janusz

    PS. Chyba odbiegamy od tematu wątku i od kategorii "testy sprzętu". To już raczej "software".

Strona 10 z 19 PierwszyPierwszy ... 89101112 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •