Portrecik bez zarzutu , ale robaczki trochę nie ostre.
Portrecik bez zarzutu , ale robaczki trochę nie ostre.
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
Mały dodatek.
Sigma 150/2,8 i Canon 100/2,8 USM , a Canon 100/2,8L.
Pierwsze spostrzeżenia.
Nie mam już ani Sigmy 150/2,8 ani Canona 100/2,8 oba mam nadzieję dają frajdę nowym właścicielom . Sprzedaż obydwu sfinansowała zakup Canona 100/2,8 L.
Dlaczego taka decyzja ?
Bo tego jeszcze nie miałem, a lubię zmiany
.
Poważniej to Sigma była trochę za duża , ale ważniejsze jest że przed zakupem nie pomyślałem o jednym, że każdy medal ma dwie strony. Większa ogniskowa , większa odległość ostrzenia , wielka zaleta w makro ma też wadę , szczególnie jak się robi z ręki. Ja większość robię z ręki i z Sigmą miałem duże problemy z uzyskaniem nieporuszonych zdjęć. Po prostu dłuższa ogniskowa wymaga krótszych czasów , krótsze czasy= brak światła. Brak światła główna zmora w makro.
W 100L kusiła stabilizacja. Po pierwszych próbach stabilizacja się sprawdziła, mogę robić nieporuszone fotki z czasem co najmniej 2x dłuższym niż Sigmą.
W makro gdzie światła zawsze mało to dużo.
Tak jak pisałem i Sigma 150/2,8 i Canon 100/2,8 to świetne obiektywy. Trochę inne, ale każdy miał swoje zalety , tyle że żaden nie miał stabilizacji.
Jest jeszcze jeden bonus, na co jakoś specjalnie nie liczyłem czyli autofocus.
W 100L jest naprawdę sprawny, lepszy na tyle że zaczynam z niego korzystać przy makro , czego nie robiłem z Sigmą i starym Canonem.
W tamtych obiektywach mi tylko przeszkadzał. W e-Lce daje się używać i to nawet z kompletem pierścieni pośrednich.
W/g testów na Optyczne.pl Canon 100/2,8 L bije rekordy rozdzielczości.
Może to prawda , może to widać na tablicach testowych w praktyce na razie tego nie widzę. Robiłem testy na banknocie , nie będę zamieszczał sampli bo chyba nie ma sensu.
Większą ostrość jak na razie udało mi się zauważyć tylko na pełnej dziurze i okolicach. Od powiedzmy f4 stary Canon i Sigma prezentują taki poziom , że trudno go przekroczyć. W makro i tak nie korzystamy z przysłon mniejszych niż 5,6-8. Ostrość na pełnej dziurze może być interesująca dla portreciarzy , choć oni już starą 100 uznają za zbyt dermatologiczną![]()
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
jacapa dopiero teraz zrozumiałem motywy Twojej decyzji/szczególnie jeśli chodzi o sprzedaż sigmy/. Z tego co napisałeś wynika, że posługując się obiektywem makro o dłuższej ogniskowej/ja rozważam jeszcze używanego canona 180L/ trzeba się liczyć z zakupem lampy do makro?
Ciekawy jestem, czy rzeczywiście stabilizacja ułatwia fotografowanie np. owadów/możliwość poruszenia się zarówno delikwenta jak i rośliny na której przebywa/?
Interesujące jest Twoje spostrzeżenie co do lepszego działania AF-a w 100L niż w "zwykłej" 100-ce makro. Z tym się jeszcze nie zetknąłem. W podsumowaniu testu na photozone napisano, że 100L oferuje w stosunku do 100 nie-L tylko stabilizację i nieco lepszą jakość wykonania.
Biorąc pod uwagę to co napisałeś o 100L/poręczność, skuteczna stabilizacja, sprawniejszy niż "u konkurencji" AF, większa uniwersalność/ zaczynam się skłaniać do podjęcia decyzji o jego zakupie, tym bardziej że w innym wątku takie rozwiązanie tego problemu sugerował mi oskarkowy.
Ogniskowa , czas naświetlania , światło to zależności niby oczywiste , ale w/g mnie zbyt lekko pomijane w teoretycznych rozważaniach . Lampa załatwia problem jedynie połowicznie. Opanowanie błysku tak aby nie paskudził zdjęć to osobny temat. Cały czas eksperymentuję z błyskiem i nie do końca mi się to udaje.
Tak zdecydowanie pomaga przy robieniu z ręki. "możliwość poruszenia się zarówno delikwenta jak i rośliny" no tak tego stabilizacja nie wyeliminuje , ale jest jeszcze drżenie łapekktóre szczególnie się nasila w niewygodnych pozycjach. Ze stabilizacją mamy jeden problem mniej.
Zrobiłem dopiero kilkadziesiąt strzałów, ale już przy pierwszych zwróciłem uwagę na autofocus. Jest na tyle lepszy że zacząłem go używać przy makro i jak pisałem jest używalny nawet z pierścieniami. Decyduje tu oczywiście ilość światła zastanego , ale w Sigmie i starej setce zabierając się za makro od razu wyłączałem aby nie przeszkadzał , nauczony doświadczeniem.
eLka jest sporo droższa od starej setki, zwłaszcza używki (L-ki używane na razie w przyrodzie nie występują). Czy warto dopłacić ? nie podejmuję się wyrokowania , ale zwracam uwagę, że płacimy nie tylko za bajery które mogą się przydać ( pomijam jakoś wykonania , która we wszystkich omawianych obiektywach jest b. dobra i lepsza nie jest potrzebna ) . Płacimy za bajery które się zdecydowanie przydają. Przy ich pomocy eLką z pewnością uda się zrobić parę udanych ujęć, które przy pozostałych obiektywach by nam uciekły.
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
Sunders cały czas testuję i poznaję możliwości 100L. Autofocus w eLce jest naprawdę b.dobry , na tyle dobry , że można się pokusić o takie coś jak na zdjęciu 46 z mojego wątku
http://canon-board.info/showpost.php...6&postcount=43
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
Wydaje mi się, że przy powiększeniach 2:1 i wyżej Af i tak nie da rady. Jak dla mnie jedyną zaletą jest stabilizacja, ale to duża zaleta, bardzo duża. Gdy chcemy robić fotki w świetle zastanym będzie ona bardzo przydatna, szczególnie jak komuś nie chce się "tachać" statywu.
Jacpa zrób sobie porządny dyfuzor do tego odbłyśniki i światło będzie ok![]()
Canon 5D, Canon 40D, C 17-40 L, C 85/1,8, C 50/1.8, Soligor 100/3.5, Raynox DCR 250, Hitech Cokin i inne
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
Ostatnio edytowane przez Sunders ; 23-05-2010 o 23:45 Powód: Automerged Doublepost
Jacpa obczaj moja galerię na cb. Jeżeli efekty dyfuzora Cie zadowalają to mogę podać kilka wskazówek :-D
Canon 5D, Canon 40D, C 17-40 L, C 85/1,8, C 50/1.8, Soligor 100/3.5, Raynox DCR 250, Hitech Cokin i inne