Strona 5 z 8 PierwszyPierwszy ... 34567 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 75

Wątek: Pomiar światła

  1. #41
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Żeby było w miarę jasne: histogram pozwala ocenić jak zostało naświetlone zdjęcie, jak ilościowo rozkładają się na nim poszczególne walory.

  2. #42
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Czy jest sens kupowania szarej kartki kodaka (gdzie takową najtaniej kupić?) czy nie lepiej wydrukować o parametrach R=209, G=209, B=209?

  3. #43
    Pełne uzależnienie Awatar Jurek Plieth
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Gdańsk
    Wiek
    75
    Posty
    2 087

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Scaramanga
    Facet,denerwujesz sie,poniewaz w wielu watkach wykazalem Ci niespojnosc
    oraz braki w wiedzy fotograficznej

    Jedyne co mi wykazałeś, to tyle, że dyskusja z Tobą jest bezprzedmiotowa.
    Z mojej strony EOT.

  4. #44
    Pełne uzależnienie Awatar adamek
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    40
    Posty
    2 265

    Domyślnie

    tomurbanowicz: Szara karta jest IDEALNIE szara.
    Jak jesteś w stanie wydrukować coś IDEALNIE szarego, to tak możesz.
    Jednak ja bym nie próbował (a 50zł za szarą kartę to nie dużo wszak).
    Miłego dnia
    adam jastrzębowski
    cyfra i analog. obiektywy, statyw i monopod
    tu tu

  5. #45
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Sęk w tym, że nie ma rzeczy idealnych - nawet szara kartka Kodaka nie będzie idealnie szara, bo zależy to od wielu czynników, jak np. rodzaj papieru.
    Biorąc margines błędu, można by było pokusić się o zrobienie takiej karteczki samemu - na matowym papierze, po co wydawać 50 zł za bądź co bądź kartkę...
    Dlatego zastanawiam się czy 18% szarości dodając do białej kartki (zdaje sobie sprawę że nie ma 0% odbicia) da choć w przybliżeniu to o czym mowa.

  6. #46
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    I jak się sprawdza metoda zastępcza "szarej karty" stosując pomiar na dłoń - ktoś pisał, że jest zbliżone odbicie (dla jasnej karnacji robimy korektę na +1)?

  7. #47
    Uzależniony Awatar CYNIG
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łaziska Górne
    Wiek
    58
    Posty
    694

    Domyślnie

    tylko nie rozumiem po co Ci tak szara karta przy cyfrze???
    Jasne jest dla mnie ze jest/byla bardzo przydatna przy robieniu na slajdach gdzie precyzja naswietlenia decydowala o sukcesie lub klesce (choc ja i tak wolalem naswietlac na dlon albo na bialy karton)
    Robiac na cyfrze uzywam np "spota", jesli trzeba dodaje korekcje zalezna od tego co fotografuje i strzelam zdjecie, nastepnie oceniam histogram czy wprowadzona korekcja byla taka jak powinna do wymyslonej przeze mnie koncepcji zdjecie. Jesli jest OK to szukam nastepnego tematu jesli cos nie pasuje to koryguje nastawy i nastepny strzal. Ot i tyle, bez szarej karty

  8. #48
    Pełne uzależnienie Awatar adamek
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    40
    Posty
    2 265

    Domyślnie

    No właśnie bajer polega na tym, że szara karta jest idealnie szara.
    Bo magicy z kodaka zmierzyli i rzeczywiście odbija idealnie 18%. A niie 19, czy 177.

    Ina sprawa, czy to Ci potrzebne... mi pseudo spot z 33V zupełnie wystarcza.
    A karta by mi przeszkadzała w fotografii.
    Miłego dnia
    adam jastrzębowski
    cyfra i analog. obiektywy, statyw i monopod
    tu tu

  9. #49
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Tyle że:
    "18% CZY 13%?

    Całkiem niedawno stwierdzono, że otaczający nas świat obija przeciętnie 13% padającego nań światła, a nie – jak do tej pory uważano – 18%. Aby nie robić zamieszania nadal produkuje się tradycyjne, 18% szare karty. Zaleca się jedynie, by w większości przypadków prześwietlić zdjęcie o 1/3 lub 1/2 przysłony. Natomiast w przypadku bardzo jasnych obiektów (na przykład śniegu) należy zmniejszyć ekspozycję o podobną wartość. "

    A po co mi szara kartka w cyfrze? A po to, żeby mieć większą kontrolę nad aparatem, a nie odwrotnie. Histogram nie powie Ci wszystkiego - trzeba być niezłym magikiem aby na podstawie histogramu stwierdzić, czy to co się zrobiło jest w 100% (+/-) odzwierciedleniem tego co się zobaczyło...

  10. #50
    Uzależniony Awatar CYNIG
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łaziska Górne
    Wiek
    58
    Posty
    694

    Domyślnie

    zmniejszyc ekspozycje przy sniegu ????
    chyba piszemy o roznych rzeczach, ja zakladam ze piszemy o pomiarach CW lub spot a nie o matrycowym i jak robisz bialy snieg i jeszcze zdejmiesz mu swiatla korekcja to wyjdzie niestety okolo 18% szary a nie bialy . Ja snieg przeswietlam o 1 do 2,5 EV w zaleznosci od "bialosci" sniegu i rodzaju oswietlenia.

    Wracajac do szarej karty - bez niej tez masz kontrole nad aparatem tylko moze ciut wiecej trzeba bylo doswiadczenia w naswietlaniu. Tak na marginesie
    jak wykorzystac szara karte np w pejzazu? czy ogolnie wszedzie tam gdzie jest roznorodne oswietlenie - czyli obiekt jest oswietlony innym swiatlem niz to w jakim Ty jestes?

Strona 5 z 8 PierwszyPierwszy ... 34567 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •