Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: 5d i winietowanie

  1. #1

    Domyślnie 5d i winietowanie

    Witam,

    Kupiłem dzisiaj używany 5d mk1 i mam pytanie odnośnie winietowania.
    Przy mocno otwartej przysłonie pojawia się bardzo duża winieta. Wraz z przymknięciem przysłony problem znika.


    F/2.0

    F/5.6

    Problem występuje ze wszyskimi obiektywami (17-40mm 4.0, 35mm 2.0, 50mm 1.8)
    Szczególnie jest to widoczne jak użyję lampy błyskowej.

    Czy to zjawisko jest normalne czy to z moim egzemplarzem jest coś nie tak?
    Czy to może wina obiektywów? Powinienem kupić lepsze? Myślałem że 17-40L to raczej "lepszy" obiektyw...

    Z góry dzięki za pomoc.
    KRK Studio

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Mellan
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    59
    Posty
    1 851

    Domyślnie

    To jak najbardziej normalne zjawisko i zależy głównie od użytego obiektywu.
    Generalnie problem jest bardziej widoczny dla krótkich ogniskowych i maleje wraz z ich zwiększaniem, i dla dużego otwarcia i maleje wraz z przymykaniem.
    Jedni lubią winietę do tego stopnia, że jej dodają, nawet przesadnie w programach graficznych, inni nie lubią i rozjaśniają brzegi równoważąc je do równego poziomu.
    Wszystko ok, tak jest.
    Ostatnio edytowane przez Mellan ; 29-01-2010 o 01:05
    C-F-K - forever

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    45
    Posty
    2 655

    Domyślnie

    wszystkie bardzo szerokie szkla mocno winietuja
    wszystkie szersze i jasne szkla mocno winietuja
    wszystkie nieco dluzsze ale bardzo jasne szkla mocno winietuja

    nic w tym dziwnego,

    np w przypadku 17-40L obraz w rogach kadru jest 3 razy ciemniejszy niz w srodku
    http://www.the-digital-picture.com/R...9&LensComp=122
    Moje wątki na forum: sport | fashion
    | R5 | 5D3 | 16-35L II | Sigma 24 Art | Sigma 50 Art | Sigma 105 Art | Sigma 120-300 2.8 OS |

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar trampek
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Rzeszow, Poland
    Wiek
    43
    Posty
    1 546

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mellan Zobacz posta
    To jak najbardziej normalne zjawisko i zależy głównie od użytego obiektywu

    a pozostale od czego jeszcze??
    R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max

  5. #5
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 199

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    a pozostale od czego jeszcze??
    no tak juz czysto formalnie: telekonwerter tez moze dodawac winietowania

    ale oczywiscie, zgoda, ze chodzi o to co sie wpina, nie do czego

    no i sa jeszcze wszelkie Olkie czy Leiki, ktore nawet w RAW-ach nie daja surowy,
    tylko obraz po fest post-processingu. i tam winieta jest czyszczona przez
    procesor obrazu
    www albo tez flickr

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    45
    Posty
    2 655

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    a pozostale od czego jeszcze??
    pewnie chodzi o FF vs crop 1.6 vs crop 1.3
    Moje wątki na forum: sport | fashion
    | R5 | 5D3 | 16-35L II | Sigma 24 Art | Sigma 50 Art | Sigma 105 Art | Sigma 120-300 2.8 OS |

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Mellan
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    59
    Posty
    1 851

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    a pozostale od czego jeszcze??
    Pozostałe :-D : jak kolega wyżej - użyte konwertery np., czy sam rozmiar sensora. Cropy pracują na środku optyki i ten sam lens daje różne winietowanie w zależności od wielkości sensora.
    C-F-K - forever

  8. #8
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 199

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mellan Zobacz posta
    czy sam rozmiar sensora. Cropy pracują na środku optyki i ten sam lens daje różne winietowanie w zależności od wielkości sensora.
    to jest zasadniczo nieprawidlowe sformulowanie. w winietowaniu chodzi ogolnie o spadek jasnosci w miare oddalania sie od centrum kadru. crop czy FF nie zmieniaja tej wlasnosci fizycznej, a tylko decyduja o tym, ile z niej bedzie widoczne na zdjeciach.

    tak jak z katem widzenia: to nie jest tak, ze crop zmienia kat widzenia obiektywu. jest nadal ten sam, z czego wynikac moze chociazby flarowanie w cropie nawet wtedy, gdy zrodla swiatla nie ma w kadrze (ale znajduje sie ono w obrebie kata widzenia obiektywu i swiatlo wpada wewnatrz tubusu) - latwo zaobserwowac chocby w 70-200/4. co sie zmienia, to tylko wycinek tego obrazu rzucanego przez obiektyw.


    sorki, jesli pisze rzeczy oczywiste
    www albo tez flickr

  9. #9
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    45
    Posty
    2 655

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez akustyk Zobacz posta
    sorki, jesli pisze rzeczy oczywiste
    oczywiscie masz racje i wszyscy piszacy w tym watku o tym wiedza, tylko ze... to tak jakby namawiac kogos kto szuka szerokiego obiektywu pod cropa do kupna 28 1.8 i wciskac mu ze to szeroki kat i jak zalozy do cropa to tez bedzie przeciez 28mm bo jak niby ma sie fizycznie cos zmienic?
    Moje wątki na forum: sport | fashion
    | R5 | 5D3 | 16-35L II | Sigma 24 Art | Sigma 50 Art | Sigma 105 Art | Sigma 120-300 2.8 OS |

  10. #10
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 199

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sebcio80 Zobacz posta
    oczywiscie masz racje i wszyscy piszacy w tym watku o tym wiedza, tylko ze... to tak jakby namawiac kogos kto szuka szerokiego obiektywu pod cropa do kupna 28 1.8 i wciskac mu ze to szeroki kat i jak zalozy do cropa to tez bedzie przeciez 28mm bo jak niby ma sie fizycznie cos zmienic?
    masz czesciowa racje. ale tylko czesciowo

    28mm dla matrycy cropowej to jest funkcjonalnie obiektyw standardowy. i w pierwszej kolejnosci trzeba patrzyc funkcjonalnie - do czego innego uzywasz tej ogniskowej w cropie i w FF, a to wlasnie zastosowanie determinuje wybor lensa

    ale: przy wyliczaniu GO czy przy wyliczaniu odwzorowania makro uzywasz nieodmiennie faktycznej ogniskowej.

    IMHO: stosowanie fizycznej ogniskowej lensa i tlumaczenie jej na zastosowanie w okreslonym body jest duzo trafniejsze niz popularne przeliczniki ogniskowej 1,5x czy 1,6x. juz chocby z tej przyczyny, ze te przeliczniki bynajmniej nie sa prawidlowe przez przyklad: 12mm w cropie to nie jest 19 a 21mm w pelnej klatce. dlaczego?
    http://optyczne.pl/161.1-Test_obiekt..._Fish-eye.html
    www albo tez flickr

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •