Dzięki Fabio.
Jeśli chodzi o b/w to nie ma żadnej tajemnicy. Nie ma jednej akcji czy presetu który wszystko robi jednym kliknięciem.
Jest kilka kroków:
1. wpierw oglądam obrazek na trzech kanałach aby zobaczyć na jakim kanale poszczególne fragmenty wyglądają najlepiej. Na przykład niebo może być najlepsze na czerwonym, las na zielonym a śnieg na niebieskim.
2. Jak już wiadomo jaki fragment wygląda najlepiej na czym, to wtedy robimy konwersję dla każdego kawałka z osobna. Każdy kawałek obrazka ma swoją grupę warstw: channel mixer na odpowiednim kanale, potem krzywa albo poziomy ze wzmocnieniem kontrastów.
Jeszcze raz - każdy fragment obrazka osobno. Czyli osobna praca na każdy fragment obrazka - tak jakby się pracowało nad kilkoma obrazkami. A fragmenty oczywiście są od siebie pooddzielane za pomocą masek.
3. Czasami wychodzą przepalenia. Wtedy miejsca przepaleń maskujemy i w miejscach tych przepaleń robimy inną kombinację kanałów.
4. Na koniec robimy ostatni layer z globalną desaturacją aby zrobić b/w tam gdzie powyższe grupy nie załapały.
5. Potem robimy levels aby rozciągnąć obrazek na maksa od świateł do cieni.
6. Czasami na końcu robię soft-focus na 25%, czyli kopię całości, gaussian-blur na kopi na jakieś 24 pixele, tryb mieszania kopi na soft-light i przeźroczystość na 25%.
7. Zapuszczam globalnie filtr Noise Ninja. Jest to taki mądry produkt że wymiękcza szumy, ale ostrzy detale. Znakomity.
8. Przedostatnia akcja jaką robię na każdym swoim zdjęciu - lekko przypalam brzegi.
9. Na koniec daję lekki niebieskawy tint. Ale bardzo lekki. Ten tint trzeba wyłączać przy drukowaniu, bo na ekranie wygląda dobrze, ale źle na papierze.
Ostatnio kupiłem sobie świetny produkt: Nik SilverEfex Pro. Ale nawet wtedy nie robię globalnej konwersji, ale lokalną, tyle że zamiast mieszania kanałów używam SilverEfex. Procedura jest taka sama jak powyżej, tylko że narzędzie jest inne.
Na ostatnim obrazku niebo jest zrobione na czerwonym kanale, natomiast zalesione zbocze na zielonym. Plus lokalne krzywe zwiększające kontrast.
Podpowiedź co do śniegu. Śnieg najlepiej wychodzi na kanale niebieskim plus mocne wzmocnienie kontrastu. Wtedy się fajnie skrzy.