Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 24

Wątek: Priorytet jasnych partii a RAW-y

  1. #11
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    To "highlight tone priority" to nic tajemniczego. Niczego cudownego z obrazem nie robi. Po prostu pomiar światła - w trybie matrycowym - wybiera najjaśniejsze partie obrazu i tak dobiera ekspozycję, żeby te części obrazu nie wyszły prześwietlone. To czysty dobór ekspozycji.
    Nie tylko. To działa tak, że naświetla zdjęcie o 1EV gorzej a następnie wywołuje z krzywą kontrastu, która wyciąga z cieni 1EV oraz jest mniej stroma w "światłach".
    Efektem jest o 1EV mniej prześwietleń i conajmniej o 1EV większe szumy. Ta funkcja zresztą działa dość kretyńsko bo schematycznie i niedoświetla o 1EV bez względu na to czy jest taka potrzeba czy nie np. gdy cała scena i tak mieści się na histogramie. Dokładnie to samo można uzyskać z niedoświetlonego o 1EV RAWa, jeśli tylko jest możliwość edycji krzywej np. w ACR.

  2. #12
    Uzależniony Awatar tryton
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    557

    Domyślnie

    Zatem rozstrzygnięcie pytania o działaniu na raw sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy dany model aparatu (bo przecież w każdym może być inaczej) po obniżeniu ekspozycji dalej obrabia obraz w sposób, który opisał MMM. Jeśli dany model aparatu TYLKO koryguje ekspozycję (jak napisał Janusz), to efekt jest ten sam na rawie i jpg, natomiast jeśli po naświetleniu "bawi się DODATKOWO krzywymi" to rawa wtedy to już nie dotyczy, gdyż mamy do czynienia z analogiczną sytuacją do robienia czarno - białych jpgów, podczas, gdy na raw pozostaje niewzruszony.
    Tryton
    --------------------------------------------------------------
    5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS

  3. #13
    Bywalec Awatar duperel
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    127

    Domyślnie

    To co opisał Janusz w praktyce wyglądało tak:
    Robiłem zdjęcia w ruchu, na śniegu (50D + 24-70/2.8 ) z włączoną opcją priorytetu jasnych... Zazwyczaj przy takich zdjęciach dawałem +1EV żeby śnieg nie wychodził szary ale po kilku pstrykach oceniłem na wyświetlaczu, że o dziwo nadal jest szaro (czyli wyrównałem tylko to co aparat "ratował"). Dopiero po dodaniu +2EV miałem biało-biały śnieg.

    Dzięki za udział w wątku

  4. #14
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tryton Zobacz posta
    Zatem rozstrzygnięcie pytania o działaniu na raw sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy dany model aparatu (bo przecież w każdym może być inaczej) po obniżeniu ekspozycji dalej obrabia obraz w sposób, który opisał MMM. Jeśli dany model aparatu TYLKO koryguje ekspozycję (jak napisał Janusz), to efekt jest ten sam na rawie i jpg, ....
    Przecież to to samo. RAW jest niedoświetlony o 1EV i kropka. JPEG jest wyciągany o 1EV do góry. Wołając RAWa trzeba wyciągnąć o 1EV do góry. Aparat koryguje TYLKO ekspozycję. To JAK wołany jest RAW jest sprawą drugorzędną. Funkcja ma wpływ na RAWa - bo go niedoświetla. Kropka. :-)

    RAW to surowy zapis sygnałów z matrycy i tu żadne sztuczki magiczki nie są możliwe. Liniowy zapis wprost proporcjonalny do liczby fotonów padających na dany sensor i tyle... To co się dzieje POTEM, nawet jesli jest to wykonywane w aparacie, to już "postprocessing" i gdybanie o tym czy ten postprocessing jest taki czy siaki jest troche bezprzedmiotowe. Zwłaszcza dla kogoś kto i tak wszystko robi w RAWach. :-)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #15
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    Wg mnie RAW jest już zmodyfikowany tą krzywą o której pisał MM.

    To co Janusz piszesz to teoria, RAWa jak najbardziej można modyfikować i nie są to żadne "szuczki magiczki" Wiemy że dużo producentów tak robi. Nie jest to żadnym problemem technicznym a jedynie wolą bądź brakiem woli producenta. Co za problem ten niby liniowy zapis sobie jakoś przetworzyć przed zapisem?

    Gdyby RAW nie był modyfikowany, to na niezależnych wywoływarkach zdjęcie by było widocznie niedoświetlone o 1 EV, a tak nie jest.

    PS: Oczywiście nie zmienia to faktu, że dla robiących w RAWach ta funkcja jest mało użyteczna. Dużo lepsza by była opcja pomiaru ekspozycji, która zawsze dobija zdjęcie do prawej histogramu jednocześnie nic nie prześwietlając.
    Ostatnio edytowane przez Sober ; 03-02-2010 o 12:04
    C7D | S30 1,4 | C17-55 2,8 | S50-150 2,8

  6. #16
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    Wg mnie RAW jest już zmodyfikowany tą krzywą o której pisał MM.

    To co Janusz piszesz to teoria, RAWa jak najbardziej można modyfikować i nie są to żadne "szuczki magiczki" Wiemy że dużo producentów tak robi......
    Możesz podać jakieś źródła?

    90% niezależnych wywoływarek na rynku działa w oparciu o dcrawa pana Coffina. Może nawet więcej. Każda z nich nakłada jakąś funkcję gamma na wołane zdjęcie. Bez gammy robią tylko programy do wołania HDRów. To zresztą logiczne bo bardzo łatwo poskładać obrazki z liniowym zapisem - wystarczy proste sumowanie bez "odkręcania" gammy. Przesunięcie jest tylko o EV i to jest znane z parametrów ekspozycji (exif).

    Zmodyfikowany RAW raczej przestaje być RAWem :-)

    Mnie się wydaje, że RAW jest RAW i nie jest modyfikowany w żadnym przypadku. (Oczywiście dopuszczam, że mogę czegoś nie wiedzieć:-) )

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ....
    Gdyby RAW nie był modyfikowany, to na niezależnych wywoływarkach zdjęcie by było widocznie niedoświetlone o 1 EV, a tak nie jest.....

    Hmmmmm.... to żaden dowód. Zresztą wystarczy sprawdzić czas/przysłone/iso bo to, jak dotąd, jedyne elementy naświetlenia. Nie wiemy dokładnie jak działa ten algorytm od ochrony przed prześwietleniem. Z moich prób wynika, że przesunięcie o 1EV jest "nieobowiązkowe". Czasem w ogóle nie ma przesunięcia, czasem jest o 1/3, itp. itd....Prawdopodobnie sporo zależy od trybu pomiaru światła. Pomiar punktowy ma zapewne większy priorytet i zmiana parametrów ekspozycji jest mniejsza.

    Trzeba by udowodnić, że przy takich samych parametrach naświetlenia zdjecia wyglądają inaczej robione z ochroną przed prześwietlenie. To raczej karkołomne założenie bo zmieniało by całkowicie podstawy fotografi ISO/przysłona/czas. :-) Nie uwierzę dopóki naocznie nie zobaczę tego na zdjęciach. :-)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #17
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    No jak to, Janusz? Nie czytasz np testów na Optycznych? ;-) Wielokrotnie im wychodziło że np zdjęcia w RAW są odszumiane (Sony) czy wyostrzane (bodaj Olympus?). Np wychodziły wykresy ostrości przekraczające maksymalne wielkości teoretyczne.

    Niby dlaczego RAWy miałyby być niemodyfikowalne? A S-RAW też jest niezmodyfikowanym zapisem z matrycy? Nie jest.
    C7D | S30 1,4 | C17-55 2,8 | S50-150 2,8

  8. #18
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    No jak to, Janusz? Nie czytasz np testów na Optycznych? ;-) Wielokrotnie im wychodziło że np zdjęcia w RAW są odszumiane (Sony) czy wyostrzane (bodaj Olympus?). Np wychodziły wykresy ostrości przekraczające maksymalne wielkości teoretyczne.
    A jak to sprawdzili? Jak sprawdzili, że odszumiony jest sam zapis RAW a nie odszumianie jest dopiero na poziomie wołania RAWa? Czyżby sami napisali własne algorytmy demozajkujące? Nie od dzisiaj mam baaaaaardzo duże zastrzeżenia co do wiarygodności testów w necie. Krytykowałem też metodologię optycznych. Chcieli mnie potem zjeść. :-)
    Póki co RAW oznacza niemodyfikowany, liniowy zrzut matrycy. :-) Nie bardzo widzę sens pozbawiania sie na "dzień dobry" jakiejś części informacji poprzez jkieś algorytmy wygładzające jeszcze przed jej zapisaniem. To raczej wbrew logice bo usunięcie szumów później, w trakcie wołana RAWa, jest dokładnie tak samo skuteczne jak przepuszczenie sygnału przez ten sam "oszumiacz" przed zapisem informacji. Odszumianie "po" daje możliwość stosowania bardziej skomplikowanych algorytmów.

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ....
    Niby dlaczego RAWy miałyby być niemodyfikowalne? A S-RAW też jest niezmodyfikowanym zapisem z matrycy? Nie jest.
    ej, no błąd logiczny popełniasz. S-RAW to już nie RAW tylko właśnie RAW zmodyfikowany i stąd nazwa S-RAW. idąc tym tokiem rozumowania można by twierdzić że JPEG z aparatu to też surowy obraz. :-)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #19
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    Ale jaką masz gwarancję, że to co myślisz że jest RAWem niezmodyfikowanym nie jest RAWem zmodyfikowanym?

    Ja Cię rozumiem i też uważam, że RAW powinien być niezmodyfikowany Dlatego też jak wybierałem system, to nie kupiłem Sony, mimo, że kusiło. Plackowate mazy zamiast szumu mnie odstraszyły.

    A dlaczego producenci to robią? Dla ładniejszych wykresów w testach...

    A co do tematu wywoływania RAWa, to chyba jeśli robisz to jakimś niezależnym softem (w przypadku optycznych dcraw) i w przypadku jednego aparatu masz na podglądzie normalny szum, a w przypadku drugiego masz rozmyte "placki" to nie jest to raczej winą odszumiania przy wywoływaniu, ale tego, że te placki już sa w RAW... Temat jest ogólnie znany, wpisz w google "sony noise reduction raw", tutaj np jest jakiś artykuł:
    http://www.dxomark.com/index.php/eng...oise-reduction
    C7D | S30 1,4 | C17-55 2,8 | S50-150 2,8

  10. #20
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ......Temat jest ogólnie znany, wpisz w google "sony noise reduction raw", tutaj np jest jakiś artykuł:
    http://www.dxomark.com/index.php/eng...oise-reduction

    Eeeee.... Sony chyba jeszcze nie kupiło Canona i Nikona ale może kiedyś. Zresztą "Precz z Sony" :-)

    Z szumami to... niekoniecznie. Oczywiście nie wiem, i mało mnie interesuje, jak i co robi Sony :-) ale niekoniecznie te "placki" muszą być z poziomu RAW. Równie dobrze może to być przypadłość demozajkowania albo raczej sposobu demozajkowania przez dcraw. Filtr AA na matrycy ma ogromny wpływ na to czy i jak obrazują się szumy. Słynna najkonowska moira sprzed lat jest tego najlepszym dowodem.

    Nawet jeśli założyć odszumianie "przed" zapisem RAWa to ma się to nijak do głównego zagadnienia jak "ochrona świateł" wpływa na RAWa. :-) Czyli co Fn II-3 w jedynkach wyprawia z rejestracją obrazu. Gammy z pewnością nie zmienia bo gammy w RAWie nie ma.

    Mi tego gdybania wystarczy :-)
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 03-02-2010 o 13:49

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •