Witam szanownych,
jak w temacie - czy włączony priorytet jasnych partii powoduje że trudniej będzie nam prześwietlić jpg-a czy raw-a też??
Witam szanownych,
jak w temacie - czy włączony priorytet jasnych partii powoduje że trudniej będzie nam prześwietlić jpg-a czy raw-a też??
Z tego co napisali w instrukcji funkcja związana jest z ingerencją w już zrobione zdjęcie (ostrzeżenie o szumach w cieniach czyli programowe pojaśnienie cieni). Z tego wynika, że na rawa to nie działa, lecz na samego jpg. Gdyby funkcja polegała na korekcie ekspozycji tak, aby nie przepalić świateł ale bez pojaśniania cieni, wtedy mielibyśmy to samo na jpg i na raw (nie licząc balansów bieli i ustawień stylów).
PozdRAWiam.
Tryton
--------------------------------------------------------------
5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS
raczej na oba bo to jest o ile zdążyłem zauważyć to działa jak prześwietlenie o 1EV bez jakiejś finezji - czyli dokładnie to samo co byś sobie w wywoływarce RAWa suwak przesunął
5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|
Jak to "jak prześwietlenie"? Przecież chodzi właśnie o pociemnienie świateł więc -1EV.
Ale skąd w takim razie ostrzeżenie o możliwości pojawienia się szumów w cieniach, które świadczyłoby o obróbce zdjęcia przez aparat, a rawy przecież niewzruszone są (przynajmniej w Canonie)?
Tryton
--------------------------------------------------------------
5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS
Ja tego nie uzywam, subiektywnie rzecz biorac wydaje mi sie ze pogarsza to obraz
1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II
Też nie używam (40D). Z tego co piszą różni mądrzy ludzie, to algorytmy HTP jednak wpływają na RAW, np.:
The difference, while not dramatic, is noticeable: the sun's round shape is more distinct and the area around the sun is less blown out when Highlight Tone Priority is enabled in the camera. Also note that applying software exposure compensation in Digital Photo Professional to the Highlight Tone Priority OFF CR2 doesn't restore the level of detail found in the Highlight Tone Priority ON version. In other words, the RAW file shot with Highlight Tone Priority ON contains more highlight detail. (>link)
Now we can really see the difference. Frame #2 with Highlight Tone Priority ON clearly exhibits more information in the highlights all across the image. I'm actually surprised how much detail it retained. It doesn't rescue everything, like the top of the spool of string, but almost everything else in the image is there. It would appear that Highlight Tone Priority in combination with 14 bit processing is indeed not hype. (>link)
It appears that Highlight Tone Priority affects both the RAW file and the JPEG file. I'm not quite sure what Canon are doing, but it appears to be more than just different processing of the RAW file into a JPEG. It may be some hardware related feature but until Canon tell us, it's hard to say just what's going on. Looking closely at images shot with Highlight Tone Priority turned on and off, there is an increase in the shadow noise if you look closely enough. However in situations which need highlight tone preservation, the increased detail in the highlights far more than makes up for any slight noise increase in the shadows. (>link)
dpreview-forum
digitalprotalk
Niestety, wszystko po angielsku -> tłumacz![]()
To "highlight tone priority" to nic tajemniczego. Niczego cudownego z obrazem nie robi. Po prostu pomiar światła - w trybie matrycowym - wybiera najjaśniejsze partie obrazu i tak dobiera ekspozycję, żeby te części obrazu nie wyszły prześwietlone. To czysty dobór ekspozycji.
Wniosek bardzo prosty. Ponieważ to dobór ekspozycji (np. w trybie Av wybiera czas o 1EV krótszy) to ma wpływ na RAWa i JPEGA.
EDIT: JPEG z aparatu to nic innego jak wywołany przez ten aparat RAW.
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 30-01-2010 o 13:15
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Nie tylko. To działa tak, że naświetla zdjęcie o 1EV gorzej a następnie wywołuje z krzywą kontrastu, która wyciąga z cieni 1EV oraz jest mniej stroma w "światłach".
Efektem jest o 1EV mniej prześwietleń i conajmniej o 1EV większe szumy. Ta funkcja zresztą działa dość kretyńsko bo schematycznie i niedoświetla o 1EV bez względu na to czy jest taka potrzeba czy nie np. gdy cała scena i tak mieści się na histogramie. Dokładnie to samo można uzyskać z niedoświetlonego o 1EV RAWa, jeśli tylko jest możliwość edycji krzywej np. w ACR.
Janusz - to w takim razie dlaczego w tym trybie spada dynamika zdjęć? Przy okazji jakiegoś testu w jakiejś gazecie podali wyniki zakresy tonalnego puszki i w "highlight priority" była ona wyraźnie niższa.