Priorytet jasnych partii a RAW-y

Zwiń
X
 
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • duperel
    Bywalec
    • 2006
    • 127

    #1

    Priorytet jasnych partii a RAW-y

    Witam szanownych,

    jak w temacie - czy włączony priorytet jasnych partii powoduje że trudniej będzie nam prześwietlić jpg-a czy raw-a też??
    1DmkIV + 650D + 16-35 mkII + 24-70 mkI + 70-200 IS mkII (Zbieram na 24-70 mkII
  • tryton
    Uzależniony
    • 2008
    • 557

    #2
    Z tego co napisali w instrukcji funkcja związana jest z ingerencją w już zrobione zdjęcie (ostrzeżenie o szumach w cieniach czyli programowe pojaśnienie cieni). Z tego wynika, że na rawa to nie działa, lecz na samego jpg. Gdyby funkcja polegała na korekcie ekspozycji tak, aby nie przepalić świateł ale bez pojaśniania cieni, wtedy mielibyśmy to samo na jpg i na raw (nie licząc balansów bieli i ustawień stylów).
    PozdRAWiam.
    Tryton
    --------------------------------------------------------------
    5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS

    Komentarz

    • arturs
      Pełne uzależnienie
      • 2006
      • 4196

      #3
      raczej na oba bo to jest o ile zdążyłem zauważyć to działa jak prześwietlenie o 1EV bez jakiejś finezji - czyli dokładnie to samo co byś sobie w wywoływarce RAWa suwak przesunął
      5DmkI, C85f1.2|580 EXII|

      Komentarz

      • tryton
        Uzależniony
        • 2008
        • 557

        #4
        Zamieszczone przez arturs Zobacz wpis
        raczej na oba bo to jest o ile zdążyłem zauważyć to działa jak prześwietlenie o 1EV bez jakiejś finezji - czyli dokładnie to samo co byś sobie w wywoływarce RAWa suwak przesunął
        Jak to "jak prześwietlenie"? Przecież chodzi właśnie o pociemnienie świateł więc -1EV.

        Ale skąd w takim razie ostrzeżenie o możliwości pojawienia się szumów w cieniach, które świadczyłoby o obróbce zdjęcia przez aparat, a rawy przecież niewzruszone są (przynajmniej w Canonie)?
        Tryton
        --------------------------------------------------------------
        5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS

        Komentarz

        • liquidsound
          Pełne uzależnienie
          • 2006
          • 1956

          #5
          Ja tego nie uzywam, subiektywnie rzecz biorac wydaje mi sie ze pogarsza to obraz
          1Dx, 5D III, 33, 650, 20 2.8 , 24L, S35 1.4, 50L, 85L II, C70-210 3.5-4.5, 600EX-RT, 580EX,
          Było: 1Ds mk II, 1D mk III, 6D, 5D, 40D,600D, 350D, Z16 2.8, 24L II, 35L, 85 1.8, 50 1.4, 24-70L II, 24-70L, T28-75, 28 1.8, 35 2.0, T S-M-C 50 1.4., 430EX II

          Komentarz

          • x-mac
            Początki nałogu
            • 2009
            • 285

            #6
            Też nie używam (40D). Z tego co piszą różni mądrzy ludzie, to algorytmy HTP jednak wpływają na RAW, np.:

            The difference, while not dramatic, is noticeable: the sun's round shape is more distinct and the area around the sun is less blown out when Highlight Tone Priority is enabled in the camera. Also note that applying software exposure compensation in Digital Photo Professional to the Highlight Tone Priority OFF CR2 doesn't restore the level of detail found in the Highlight Tone Priority ON version. In other words, the RAW file shot with Highlight Tone Priority ON contains more highlight detail. (>link)

            Now we can really see the difference. Frame #2 with Highlight Tone Priority ON clearly exhibits more information in the highlights all across the image. I'm actually surprised how much detail it retained. It doesn't rescue everything, like the top of the spool of string, but almost everything else in the image is there. It would appear that Highlight Tone Priority in combination with 14 bit processing is indeed not hype. (>link)

            It appears that Highlight Tone Priority affects both the RAW file and the JPEG file. I'm not quite sure what Canon are doing, but it appears to be more than just different processing of the RAW file into a JPEG. It may be some hardware related feature but until Canon tell us, it's hard to say just what's going on. Looking closely at images shot with Highlight Tone Priority turned on and off, there is an increase in the shadow noise if you look closely enough. However in situations which need highlight tone preservation, the increased detail in the highlights far more than makes up for any slight noise increase in the shadows. (>link)

            dpreview-forum

            digitalprotalk

            Niestety, wszystko po angielsku -> tłumacz

            1 2 3

            Komentarz

            • Janusz Body
              Moderator
              • 2004
              • 5757

              #7
              To "highlight tone priority" to nic tajemniczego. Niczego cudownego z obrazem nie robi. Po prostu pomiar światła - w trybie matrycowym - wybiera najjaśniejsze partie obrazu i tak dobiera ekspozycję, żeby te części obrazu nie wyszły prześwietlone. To czysty dobór ekspozycji.

              Wniosek bardzo prosty. Ponieważ to dobór ekspozycji (np. w trybie Av wybiera czas o 1EV krótszy) to ma wpływ na RAWa i JPEGA.


              EDIT: JPEG z aparatu to nic innego jak wywołany przez ten aparat RAW.
              Ostatnio edytowany przez Janusz Body; 194.

              Janusz,
              Old enough to know better - but I do it anyway.

              Komentarz

              • MatusP
                Początki nałogu
                • 2008
                • 442

                #8
                Janusz - to w takim razie dlaczego w tym trybie spada dynamika zdjęć? Przy okazji jakiegoś testu w jakiejś gazecie podali wyniki zakresy tonalnego puszki i w "highlight priority" była ona wyraźnie niższa.
                BLOG

                Komentarz

                • Janusz Body
                  Moderator
                  • 2004
                  • 5757

                  #9
                  Zamieszczone przez MatusP Zobacz wpis
                  Janusz - to w takim razie dlaczego w tym trybie spada dynamika zdjęć? Przy okazji jakiegoś testu w jakiejś gazecie podali wyniki zakresy tonalnego puszki i w "highlight priority" była ona wyraźnie niższa.
                  Nie wiem co to za gazeta i kto i jak testował ale... dynamika powinna spaść bo przy tych samych warunkach oświetleniowych, ten sam kadr, ta sama przysłona a czas krótszy o 1EV musi skutkować spadkiem dynamiki z powodu liniowości zapisu na matrycy. http://canon-board.info/showthread.php?t=12704.html

                  To naprawdę tylko zmiana parametrów ekspozycji i żadnych czarów-marów nie ma.


                  EDIT: połowa zapisu to jedno - właśnie górne - EV. Zabierając z tego górnego EV zabieramy bardzo dużo. Dodatkowo pojawiają się szumy w cieniach bo obniżenie o 1EV naświetlania powoduje, że w cieniach zaczyna mocno brakować informacji.
                  Ostatnio edytowany przez Janusz Body; 194.

                  Janusz,
                  Old enough to know better - but I do it anyway.

                  Komentarz

                  • arturs
                    Pełne uzależnienie
                    • 2006
                    • 4196

                    #10
                    Zamieszczone przez tryton Zobacz wpis
                    Jak to "jak prześwietlenie"? Przecież chodzi właśnie o pociemnienie świateł więc -1EV.
                    racja, pomieszało mi się, myślałem dobrze a odwrotnie napisałem..

                    Zamieszczone przez tryton Zobacz wpis
                    Ale skąd w takim razie ostrzeżenie o możliwości pojawienia się szumów w cieniach, które świadczyłoby o obróbce zdjęcia przez aparat, a rawy przecież niewzruszone są (przynajmniej w Canonie)?
                    to już Janusz opisał..
                    5DmkI, C85f1.2|580 EXII|

                    Komentarz

                    • MMM
                      Pełne uzależnienie
                      • 2006
                      • 4250

                      #11
                      Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz wpis
                      To "highlight tone priority" to nic tajemniczego. Niczego cudownego z obrazem nie robi. Po prostu pomiar światła - w trybie matrycowym - wybiera najjaśniejsze partie obrazu i tak dobiera ekspozycję, żeby te części obrazu nie wyszły prześwietlone. To czysty dobór ekspozycji.
                      Nie tylko. To działa tak, że naświetla zdjęcie o 1EV gorzej a następnie wywołuje z krzywą kontrastu, która wyciąga z cieni 1EV oraz jest mniej stroma w "światłach".
                      Efektem jest o 1EV mniej prześwietleń i conajmniej o 1EV większe szumy. Ta funkcja zresztą działa dość kretyńsko bo schematycznie i niedoświetla o 1EV bez względu na to czy jest taka potrzeba czy nie np. gdy cała scena i tak mieści się na histogramie. Dokładnie to samo można uzyskać z niedoświetlonego o 1EV RAWa, jeśli tylko jest możliwość edycji krzywej np. w ACR.
                      Digart

                      Komentarz

                      • tryton
                        Uzależniony
                        • 2008
                        • 557

                        #12
                        Zatem rozstrzygnięcie pytania o działaniu na raw sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy dany model aparatu (bo przecież w każdym może być inaczej) po obniżeniu ekspozycji dalej obrabia obraz w sposób, który opisał MMM. Jeśli dany model aparatu TYLKO koryguje ekspozycję (jak napisał Janusz), to efekt jest ten sam na rawie i jpg, natomiast jeśli po naświetleniu "bawi się DODATKOWO krzywymi" to rawa wtedy to już nie dotyczy, gdyż mamy do czynienia z analogiczną sytuacją do robienia czarno - białych jpgów, podczas, gdy na raw pozostaje niewzruszony.
                        Tryton
                        --------------------------------------------------------------
                        5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS

                        Komentarz

                        • duperel
                          Bywalec
                          • 2006
                          • 127

                          #13
                          To co opisał Janusz w praktyce wyglądało tak:
                          Robiłem zdjęcia w ruchu, na śniegu (50D + 24-70/2.8 ) z włączoną opcją priorytetu jasnych... Zazwyczaj przy takich zdjęciach dawałem +1EV żeby śnieg nie wychodził szary ale po kilku pstrykach oceniłem na wyświetlaczu, że o dziwo nadal jest szaro (czyli wyrównałem tylko to co aparat "ratował"). Dopiero po dodaniu +2EV miałem biało-biały śnieg.

                          Dzięki za udział w wątku
                          1DmkIV + 650D + 16-35 mkII + 24-70 mkI + 70-200 IS mkII (Zbieram na 24-70 mkII

                          Komentarz

                          • Janusz Body
                            Moderator
                            • 2004
                            • 5757

                            #14
                            Zamieszczone przez tryton Zobacz wpis
                            Zatem rozstrzygnięcie pytania o działaniu na raw sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy dany model aparatu (bo przecież w każdym może być inaczej) po obniżeniu ekspozycji dalej obrabia obraz w sposób, który opisał MMM. Jeśli dany model aparatu TYLKO koryguje ekspozycję (jak napisał Janusz), to efekt jest ten sam na rawie i jpg, ....
                            Przecież to to samo. RAW jest niedoświetlony o 1EV i kropka. JPEG jest wyciągany o 1EV do góry. Wołając RAWa trzeba wyciągnąć o 1EV do góry. Aparat koryguje TYLKO ekspozycję. To JAK wołany jest RAW jest sprawą drugorzędną. Funkcja ma wpływ na RAWa - bo go niedoświetla. Kropka. :-)

                            RAW to surowy zapis sygnałów z matrycy i tu żadne sztuczki magiczki nie są możliwe. Liniowy zapis wprost proporcjonalny do liczby fotonów padających na dany sensor i tyle... To co się dzieje POTEM, nawet jesli jest to wykonywane w aparacie, to już "postprocessing" i gdybanie o tym czy ten postprocessing jest taki czy siaki jest troche bezprzedmiotowe. Zwłaszcza dla kogoś kto i tak wszystko robi w RAWach. :-)

                            Janusz,
                            Old enough to know better - but I do it anyway.

                            Komentarz

                            • Sober
                              Uzależniony
                              • 2008
                              • 513

                              #15
                              Wg mnie RAW jest już zmodyfikowany tą krzywą o której pisał MM.

                              To co Janusz piszesz to teoria, RAWa jak najbardziej można modyfikować i nie są to żadne "szuczki magiczki" Wiemy że dużo producentów tak robi. Nie jest to żadnym problemem technicznym a jedynie wolą bądź brakiem woli producenta. Co za problem ten niby liniowy zapis sobie jakoś przetworzyć przed zapisem?

                              Gdyby RAW nie był modyfikowany, to na niezależnych wywoływarkach zdjęcie by było widocznie niedoświetlone o 1 EV, a tak nie jest.

                              PS: Oczywiście nie zmienia to faktu, że dla robiących w RAWach ta funkcja jest mało użyteczna. Dużo lepsza by była opcja pomiaru ekspozycji, która zawsze dobija zdjęcie do prawej histogramu jednocześnie nic nie prześwietlając.
                              Ostatnio edytowany przez Sober; 16149.

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X