Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 20

Wątek: Długie zdjęcia seryjne - czy 40D, czy 1D.

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie Długie zdjęcia seryjne - czy 40D, czy 1D.

    Witam.

    Chodzi za mną pomysł zrealizowania krótkiego filmu, metodą poklatkową, i mam pewne wątpliwości, co do sprzętu.

    Mam 40D, z kartą Extreme III, który w serii, nawet małymi jpeg'ami (całkowicie wystarczającymi do tego, zresztą), po jakimś czasie się zatyka. Nie wiem, czy problem jest z moją puchą, kartą, czy po prostu ten typ tak ma.

    Planuję robić serie po np. 10-15 minut, które później połączyłbym w 30fps, tyle, że klatki musiałyby iść równiutko, bez zwolnienia aparatu na dłuższą chwilę.

    Pytanie takie jest - czy warto dołożyć do lepszej karty (najwyższa Extreme, powiedzmy 4-8gb), czy bez inwestycji w 1D się nie obejdzie?

    Myślałem o 1D mk2, w ramach sprecyzowania. Ten sprzęt, który mam, będzie się zatykać, niezależnie od karty, czy nie. I czy 1D też "choruje" na podobną przypadłość, chodzi mi tu o zdjęcia w szybkiej serii.

    Może ktoś ma doświadczenia w podobnych projektach, i mógłby napisać coś od siebie?
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Wąskie gardła są dwa: przetwarzanie danych z matrycy do postaci żądanego strumienia (realizowane przez procesor) oraz zapis na kartę (szybkość szyny + szybkość samej karty). W pierwszym przypadku pomoże lepszy procesor w puszce (nie wiem jakie są w wymienionych przez Ciebie). W drugim - buforowanie strumieni wyjściowych w pamięci puszki i "leniwe" zrzucanie na kartę. Zatykanie się w seriach to właśnie zapychanie bufora - dane są gotowe, ale nie ma ich gdzie zapisać, nie jest to przypadłość konkretnego aparatu danego typu. Większa pamięć, szybszy procesor (lub wieloprocesor) - tego szukasz.
    Być może dochodzi do tego programowa ochrona migawki.
    Ostatnio edytowane przez MariuszJ ; 18-01-2010 o 01:30
    Entuzjastyczny Neofita

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Bo tak, z buforem jest o tyle łatwo, że chcę walić małe jpeg'i (i tak są za duże na moje potrzeby), więc tutaj aparat ma z górki, na 3fps z moim aparatem nie ma problemu. Sęk w tym, że wtedy z jednej minuty "live" mam 6 sekund filmu, czyli żeby zrobić np. minutowy fragment, muszę poświęcić te 10 minut czasu, i 1800 klat, o ile dobrze liczę. Każda z nich waży około megabajta mniej więcej, więc miałbym akurat miejsca na 2gb kartę, reasumując - to mógłbym (chyba!) zrobić już teraz.

    Tyle, że miałbym dziesięciokrotne przyspieszenie, a to już jest nieco za dużo, jak dla mnie, przy serii 6fps miałbym 5-krotne przyspieszenie, ale nie wiem, czy w jakiś sposób aparat będzie mógł trzymać taką serie przez bite 5 minut.

    Jak jest z jedynkami pod tym względem?
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    36

    Domyślnie

    Jak puścisz film z prędkością 5 klatek na sekundę, to będzie bardzo bardzo marnie wyglądało. Minimum to 20fps. przy 20fps 6 minut to 7200 klatek. Teraz zastanów się, ile kosztuje migawka do 40D i na ile starcza bateria. Robiłem time lapse za pomocą kompaktu canona z CHDK, jest wolniej, ale nie musisz się martwić o migawkę. Jest jeszcze jedna metoda robienia filmów poklatkowych. Bierzesz kamerę, nagrywasz sekwencję, np kładziesz monety jedna na drugą, a następnie wycinasz klatki w których dokładasz monety i masz film metodą poklatkową. Tutaj masz fps dużo więcej niż w jakimkolwiek aparacie i wydaje mi się, że ta metoda najbardziej odpowiada twoim wymaganiom.

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez deeppy Zobacz posta
    ....Minimum to 20fps. .....
    Kiedyś były kamery na film 8mm np. ruskie Quartz i podobne. Miały dwie szybkości 8 i 16 kl/sek. 8 dało się oglądać a 16 daje zupełnie przyzwoitą płynność obrazu. Standard "kinowy" to 32 kl/sek.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Kiedyś były kamery na film 8mm np. ruskie Quartz i podobne. Miały dwie szybkości 8 i 16 kl/sek. 8 dało się oglądać a 16 daje zupełnie przyzwoitą płynność obrazu. Standard "kinowy" to 32 kl/sek.
    A może 24 kl/s.

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez deeppy Zobacz posta
    Jak puścisz film z prędkością 5 klatek na sekundę, to będzie bardzo bardzo marnie wyglądało. Minimum to 20fps. przy 20fps 6 minut to 7200 klatek. Teraz zastanów się, ile kosztuje migawka do 40D i na ile starcza bateria. Robiłem time lapse za pomocą kompaktu canona z CHDK, jest wolniej, ale nie musisz się martwić o migawkę. Jest jeszcze jedna metoda robienia filmów poklatkowych. Bierzesz kamerę, nagrywasz sekwencję, np kładziesz monety jedna na drugą, a następnie wycinasz klatki w których dokładasz monety i masz film metodą poklatkową. Tutaj masz fps dużo więcej niż w jakimkolwiek aparacie i wydaje mi się, że ta metoda najbardziej odpowiada twoim wymaganiom.
    Planuję robić serie 6fps, na kompie zrobić z tego 20-30 fps'ów, żeby przyspieszyć obraz. Przemyślałem sprawę i pewnie skończy się na 3fps w serii, bo wtedy moja 40D wyrabia na małych jpeg'ach.

    Myślałem jeszcze o kupnie jakiegoś używanego aparatu serii Gxx - ze względu na brak kłapaczki. Zabije mi to możliwość wykonywania szybkich, seryjnych zdjęć, w zamian będę miał możliwość nakręcenia jakiegoś filmu, i to w sumie na tyle. Z zalet jest tryb AV i M, tylko nie wiem czy pociągnie w serii sjpeg na 3pfs tak długo, jak 40D.

    Do tego jeszcze dochodzą szkła - kompakty mają najczęściej minimalną ogniskową w okolicach 28-35mm, u mnie tych milimetrów jest 16, i dałoby się to jakoś wykorzystać. Do tego słuszna GO z niektórymi szkłami.

    Muszę przemyśleć to jeszcze, obliczałem sobie co nieco, i generalnie bez kosztów jakichkolwiek, się nie obędzie. Tylko teraz nie wiem, czy nie zainwestować w jakiś stary korpus 20-30D, w G9 (czy coś tego rodzaju), czy docelowo, w 1DII. Ostatnia opcja jest najdroższa, ale miałbym puchę do nieco szerszych zastosowań, pomijając filmy (jakieś śluby, reportaż, zdjęcia w ciężkich warunkach czy cokolwiek), w pierwszym, miałbym puchę na back'up, albo mały aparacik.

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    PS: Czemu nie kupisz jakiejś lustrzanki z funkcją nagrywania filmów? Taki film też można przyspieszyć... bo jak rozumiem o to Ci chodzi?
    Mam do dyspozycji 500D, który takie filmy nagrywa. Nie podoba mi się to przez to, że to aparat decyduje o naświetlaniu, a nie ja, poza tym taki film zajmuje o wiele więcej miejsca, niż potrzebuję, w końcu i tak będę ucinać niepotrzebne klatki.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez mate00sh Zobacz posta
    Spoko, tylko niezbyt wyobrażam sobie stanie w centrum miasta w nocy z rozstawionym 40D na statywie, do tego makbuk ze swoim cholernym, świecącym jabłkiem przez 10 minut ponad, jeśli nie można zatrzymać się na minutę, bo już chcą fajek i pieniędzy "na jedzenie"...

    Do tego myślałem, żeby zrobić kadr z samochodu, przez tylną szybę, albo bagażnik po prostu. Tylko kurna, nikt nie ma samochodu z otwieraną tylną szybą, albo pikapa ;P
    Ostatnio edytowane przez _igi ; 19-01-2010 o 00:44 Powód: Automerged Doublepost
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar gonzo44
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    był Kraków, był Gdańsk, jest Kraków :-)
    Wiek
    43
    Posty
    1 304

    Domyślnie

    A czy ograniczeń tandemu bufor+karta nie można obejść podpinając aparat bezpośrednio do kompa?

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gonzo44 Zobacz posta
    A czy ograniczeń tandemu bufor+karta nie można obejść podpinając aparat bezpośrednio do kompa?
    Obawiam się, że będzie jeszcze gorzej - jakość interfejsu wyjściowego USB w aparatach jaka jest potwierdzi każdy po pierwszym ściąganiu zdjęć przez kabelek - lecąc do sklepu po czytnik

    Też byłbym za kamerą cyfrową i wyciąganiem klatek. Jakość będzie tragiczna, bo niestety inne są priorytety przy rejestrowaniu ruchu i przy jego zamrażaniu.
    Entuzjastyczny Neofita

  10. #10
    Początki nałogu Awatar Bogdan56_Ch
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Chrzanów
    Posty
    377

    Domyślnie

    A może robić serie ale o słabszej jakości. Wtedy przetwarzanie danych nie będzie tak obciążać procesora i zapychać bufora

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •