Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Ciemny obiektyw + stabilizacja, a jasny bez niej.

  1. #1
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Gród Kraka
    Wiek
    52
    Posty
    91

    Domyślnie Ciemny obiektyw + stabilizacja, a jasny bez niej.

    Witam;
    Mam pytanie czysto teoretyczne.
    Chodzi mi o to którym obiektywem złapię więcej światła zastanego z ręki.
    (1) Obiektywem ze zmiennym światłem f 1:3,5-5,6 ze stabilizacją czy
    (2) obiektywem ze stałym światłem f 1:2,8 bez stabilizacji.

    Dajmy na to że ogniskowa w obu ustawiona jest na 50 mm.
    Ten ciemny ma wtedy przysłonę f=5,6. Według producenta stabilizacja umożliwia wydłużenie czasu o 3 EV.
    Załóżmy, że przy obiektywie (2) ustawiona jest ekspozycja na t=1/30 s i f=2.8 i jest to ekspozycja prawidłowa (ISO 200).
    Czy obiektywem (1) stosując stabilizację w granicach jak podaje producent jestem w stanie zarejestrować tyle samo zastanego światła, czy uzyskam też prawidłową ekspozycję dla tych samych warunków oświetleniowych.
    Pomijam wszystkie inne zalety jasnego szkła. Chodzi mi tylko o ekspozycję.

    Chodzi o to czy obiektywem z przysłoną f=5,6 i stabilizacją (wydłużony czas naświetlania) jestem w stanie uzyskać tak samo doświetlone zdjęcie jak obiektywem f=2,8 i czas t=1/30 s. Czy stabilizacja rzędu 3 EV jest w stanie skompensować ciemne szkło?
    Wszystkim dziękuję za odpowiedź.

  2. #2

    Domyślnie

    Stabilizacja pozwoli Ci utrzymać zdjęcie na np. 1/8. Więc pozwoli wpuścić więcej światła w porównaniu do szkła bez stabilizacji, gdzie utrzymasz np. 1/50. Zatem ciemniejsze szkło stabilizowane i dłuższy czas naświetlania będzie porównywalne do jaśniejszego szkła z krótszym czasem naświetlania.
    Takie rozważanie ma jakikolwiek sens przy fotografowaniu statycznych scen, gdzie nie ma żadnego ruchu. W przeciwnym razie czas 1/8 czy ogólnie powyżej 1/50 jest zazwyczaj bezużyteczny. I chcąc "zamrozić" ruch trzeba i tak używać krótkich czasów. A wtedy stabilizacja na nic.
    Ostatnio edytowane przez psl ; 28-12-2009 o 20:29

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    45
    Posty
    2 655

    Domyślnie

    obiektywem z IS zlapiesz wiecej swiatla, w przypadku fotografowania ludzi jednak stabilizacja w wiekszosci przypadkow sie nie sprawdza
    Moje wątki na forum: sport | fashion
    | R5 | 5D3 | 16-35L II | Sigma 24 Art | Sigma 50 Art | Sigma 105 Art | Sigma 120-300 2.8 OS |

  4. #4
    Cenzor Awatar MacGyver
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    47
    Posty
    7 043

    Domyślnie

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ekspozycja_(fotografia)
    Odpowiedź jest jasna - tak, uzyskasz, tyle że to tylko połowicznie rozwiązuje problem, bo stabilizacja nie zatrzyma ruchu elementów w kadrze.
    Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj

  5. #5

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o ścisłość to więcej światła łapie się obiektywem o niższej przysłonie w tym przypadku będzie to f2.8 pod warunkiem że bierzemy ten sam czas.

    To tak dla potomnych żeby ktoś nie wpadł na pomysł, że IS daje więcej światła !!!!!

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomsarz Zobacz posta
    Chodzi o to czy obiektywem z przysłoną f=5,6 i stabilizacją (wydłużony czas naświetlania) jestem w stanie uzyskać tak samo doświetlone zdjęcie jak obiektywem f=2,8 i czas t=1/30 s. Czy stabilizacja rzędu 3 EV jest w stanie skompensować ciemne szkło?
    Wszystkim dziękuję za odpowiedź.
    TAK, jeżeli utrzymasz nieporuszone ujęcie przy t=1/8s. Przy stabilizacji "klasy 3EV" może to być niewykluczone (ale nikt/nic Ci tego nie zagwarantuje). Poza tym - vide uwagi MacGyvera i mateuszakaratysza.
    zdRAWki
    Fotograf platoniczny

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mateuszkaratysz Zobacz posta
    Jeśli chodzi o ścisłość to więcej światła łapie się obiektywem o niższej przysłonie w tym przypadku będzie to f2.8 pod warunkiem że bierzemy ten sam czas....
    i to samo ISO. ;-)
    Ale to rzeczywiście oczywiste i nie o to chodziło autorowi pytania.

    Ja myslę, że autor troche wpakował się w kozi róg z przykładowym czasem wyjściowym 1/30s. Ten czas dla 50mm to już nawet dla FF jest poniżej przyjmowanej granicy, a na APS-C może być już źle.

    Jeżeli założyć, że wydłużeniem czasu dla obiektywu z IS nie wejdziemy w zakres, dla którego już z ręki się nie da nieporuszenie pstryknąć lub sam obiekt się może poruszyć, to stabilizacja per saldo może dać dodatkowe 1EV rezerwy w tej sytuacji. Pomiędzy f/2.8, a f/5,6 mamy 2EV, a z IS'a "oszczędzamy" jak pisze autor 3EV.
    zapraszam do mego Bloga ...
    | 6D | 16 | 40 | 100L IS | 400L | 17-40L | 70-200L IS |

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar Goomis
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Bydgoszcz
    Wiek
    35
    Posty
    1 893

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez B o g d a n Zobacz posta
    i to samo ISO. ;-)
    Ale to rzeczywiście oczywiste i nie o to chodziło autorowi pytania.

    Ja myslę, że autor troche wpakował się w kozi róg z przykładowym czasem wyjściowym 1/30s. Ten czas dla 50mm to już nawet dla FF jest poniżej przyjmowanej granicy, a na APS-C może być już źle.
    eee tam robiłem nieporuszone 40D - 200mm(czyli 320 de facto) na 1/30 f2.8 co prawda obiekt nieruchomy.

    Ogólnie takie rozważania mają sens tylko dla obiektów statycznych.
    Robiłem kilkanaście razy piłkę nożną na ciemnej hali - iso1600 f2.8 i czasu rzędu 1/160-250(zależy w którym miejscu hali bo była nierównomiernie oświetlona) i jak bym zamiast mojego 70-200/2.8 miał f4 IS to choćbym się za przeproszeniem zes*ał to bym żadnego zdjęcia nie zrobił bo i tak już mi dużo zdjęć odpadało ze względu na poruszenie.
    5DmkIII + S14/2.8 + C35/1.4LmkII + C85/1.2LmkII + C70-200/2.8L + 600EX-RT & 580EXII + Think Tanki (Retro30, Shapeshifter, Skin Set v2) + NEC EA274WMi + Sandisk

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    czyli jednym slowem np. 24-105 f/4 is usm bedzie gorszy od 24-70 f/2.8 usm jesli chodzi o foto w ciemnych miejscach np. sala weselna, kosciol, etc.?
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Eberloth
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    2 457

    Domyślnie

    Grubsza rura przepuści więcej wody Czy obiektyw A jest gorszy od B to nie tylko światło o tym decyduje. A wady optyczne, a rozdzielczość, plastyka, bokeh...? A wrażenia artystyczne widowni - czytaj, białe prezentuje się lepiej w tłumie od czarnego...
    Sprzęt - dekielek z przyległościami.
    Fumare humanum est!

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •