Dlatego napisalem ze klient nie ma wplywu na te czesc. To bylo wyjasnienie dzialania mechanizmu pomiedzy firmami.Zamieszczone przez Gregg
A to ze klientowi powiewa itd to bzdura bo kazdy klient ma DWIE mozliwosci reklamacji gdybys nie wiedzial. Pierwsza przez sprzedawce na podstawie dowodu zakupu, druga natomiast przez producenta (badz jego autoryzowany serwis) na podstawie wydanej i dolaczonej do produktu gwarancji. Kupujacy moze sobie WYBRAC ktory sposob jest dla niego najkorzystniejszy ale po dokonaniu wyboru z tego co pamietam nie moze juz z niego zrezygnowac w zaden sposob.
To tez niestety nie do konca prawda. Tutaj kilka cytatowZamieszczone przez Gregg
"Kupujący nie może żądać naprawy ani wymiany, jeżeli sprzedawca wykaże, że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów."
i zwiazany z ta sytuacja:
"W razie, gdy kupujący zgłosi roszczenie o wymianę, a wymiana będzie niemożliwa lub będzie wymagała nadmiernych kosztów kupujący będzie uprawniony do żądania naprawy, czyli następuje tu nadal realizacja uprawnień w ramach sekwencji pierwszej (reguła powyższa znajdzie również zastosowanie w przypadku żądania naprawy).
W przypadku uznania roszczenia kupującego polegającego na nieodpłatnej naprawie lub wymianie, sprzedawca obowiązany jest również do zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia / art.8 ust.2 /."
Czyli jesli wymiana jest niemozliwa badz zbyt droga nastepuje zadanie naprawy.
I dopiero teraz mozna mowic o sekwencji drugiej:
"Sekwencja druga – obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy.
Kupujący będzie mógł wystąpić z roszczeniami przewidzianymi w sekwencji drugiej wobec sprzedawcy, gdy:
- naprawa ani wymiana (czyli roszczenia z sekwencji pierwszej) są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów,
- sprzedawca nie naprawi albo nie wymieni towaru w odpowiednim czasie, (przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia)
- naprawa albo wymiana narażałyby kupującego na znaczne niedogodności."
Obowiazuje tylko w sytuacji jesli wymiana ANI naprawa sa niemozliwe. Dopiero wtedy mozna prosic o obnizenie ceny badz odstapienie od umowy.
Ja wczesniej pisalem o nadmiernych kosztach przy wymianie na nowy co jest bardzo latwe do udowodnienia. Oczywiscie naprawa badz naprawa na warunkach szczegolnych o ktorych pisalem wyzej nadal sprzedajacego obowiazuje i nie ma prawa sie od tego wywijac bo tak naprawde w wiekszosci przypadkow naprawe dokonuja autoryzowane serwisy badz bezposrednio producenci.
EDIT: Daleko nie musialem szukac w zwiazku z pierwszym akapitem bo sam podales stosowna strone http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=417