Strona 4 z 11 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 107

Wątek: Domowe studio "stolowe"

  1. #31
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jurek Plieth
    Vitez, bez uchyłu nie da rady!
    Dlatego sie pytam a nie stwierdzam - czy do tego typu fotografii wystarcza te szkla TSE czy koniecnzie sredni/wielki format?
    I zamiast krzyczec czy od razu wytaczac armaty argumentacji wystarczy odpowiedziec tak lub nie .

  2. #32
    Uzależniony Awatar Riccardo
    Dołączył
    May 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    50
    Posty
    691

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    Dlatego sie pytam a nie stwierdzam - czy do tego typu fotografii wystarcza te szkla TSE czy koniecnzie sredni/wielki format?
    I zamiast krzyczec czy od razu wytaczac armaty argumentacji wystarczy odpowiedziec tak lub nie .
    No toz przecie odpowiedzialem
    Pozdrawiam
    Riccardo
    --
    Fuji & Ricoh

  3. #33
    Pełne uzależnienie Awatar Jurek Plieth
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Gdańsk
    Wiek
    76
    Posty
    2 087

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    Dlatego sie pytam a nie stwierdzam - czy do tego typu fotografii wystarcza te szkla TSE czy koniecnzie sredni/wielki format?
    I zamiast krzyczec czy od razu wytaczac armaty argumentacji wystarczy odpowiedziec tak lub nie .
    Ja wytaczałem jakieś armaty?
    Shiftem korygujesz wyłącznie perspektywę, i to nie ma nic wspólnego z GO. Natomiast uchył pozwala Ci mówiąc po chłopsku zachować stałą odległość pomiędzy płaszczyzną fotografowanego przedmiotu, a płaszczyzną materiału fotograficznego (błona, matryca), a więc i ostrość na całej płaszczyźnie.

  4. #34
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Riccardo
    No toz przecie odpowiedzialem
    Odpowiedziales ze sie nie znasz wiec co to za odpowiedz , czekam na konkretna tak/nie ale widze ze Jurek woli sie porozwodzic i lac wode zamiast napisac jedno krotkie slowo (wiem - engine forum nie pozwala napisac tak krotkiej odpowiedzi ). Wiec juz zmykam . Dzieki za brak odpowiedzi.

  5. #35
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    fafa
    Posty
    755

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    Odpowiedziales ze sie nie znasz wiec co to za odpowiedz , czekam na konkretna tak/nie ale widze ze Jurek woli sie porozwodzic i lac wode zamiast napisac jedno krotkie slowo (wiem - engine forum nie pozwala napisac tak krotkiej odpowiedzi ). Wiec juz zmykam . Dzieki za brak odpowiedzi.
    dzisiaj jest chyba taki dzień, że trzeba drukowanymi chyba... - nie da się zrobić tego shiftem. potrzebny jest taki aparat, który ma możliwość odchyłu płaszczyzny w miechu. czyli nie każdy średnioformatowy np. moja Mamiya nie. swoją drogą gdzieś w necie widziałem próby robienia czegoś takiego średnioformatową Mamiyą na zasadzie siekania przesłoną rzędu f30-45 - poszukam, może to coś pokaże.
    gra i buczy bebop

  6. #36
    Pełne uzależnienie Awatar Jurek Plieth
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Gdańsk
    Wiek
    76
    Posty
    2 087

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    ...ale widze ze Jurek woli sie porozwodzic i lac wode zamiast napisac jedno krotkie slowo
    Co za facet
    Chyba łatwo zrozumieć, że obiektyw z przesuwem nie pozwala na zachowanie stałej GO dla fotografii takiej jak w przykładzie!

  7. #37
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez
    A szklo z shiftem chyba tez sie nada? (TS-E 45 2.8 , TS-E 90 2.8 )
    Akurat to się nada! Nie dlatego, że z sziftem, ale ma to czego niektóre inne obiektywy z sziftem nie mają - pokłony. Podejrzewam, iż znaczenie TS w tych obiektywach oznacza ,,Tilt & Shift'' czyli pokłony i przesuwy.
    Właśnie pochylenie obiektywu (w ,,miękkim'' aparacie: przedniego standardu) powoduje również pochylenie płaszczyzny ostrości - jakoś proporcjonalnie do pohylenia samej osi obiektywu, ale znacznie bardziej.
    Wtedy właśnie fotografując pod kątem, znaczy lekko z góry, przechylając obiektyw w dół - możemy pokryć płaszczyznę ostrości z płaszczyzną fotografowanego obiektu, leżącego poziomo.
    O to tu właśnie chodzi.
    Dzieje się to oczywiście kosztem jakiegoś zniekształcenia perspektywy, ale to jest mniej istotne.

  8. #38
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    A dla ścisłości - sziftem perspektywy nie korygujesz. Aby zdjęcie z sziftem było proste jak należy - musi być zachowana równoległość płaszczyzny materiału światłoczułego do prostych, które mają być równoległe na zdjęciu, _oraz_ prostopadła oś obiektywu do tychże.
    Czyli tak jak w zwykłym zdjęciu.
    Szift pozwala na przesunięcie obiektu w interesujące nas miejsce kadru przy zachowaniu powyższych warunków.
    Dla przykładu - fotografując architekturę, aparat musi stać poziomo, aby film / matryca były _pionowo_, gdyż linie które mają być na zdjęciu _równoległe_ są _pionowe_.
    Wtedy oś obiektywu jest równoległa do fragmentu krzywizny ziemii, który na małym odcinku może być uznany za wycinek prostej (ufff, nie za dokładny jestem? (-: ) i na zdjęciu horyzont jest w połowie, początek budynku tuż poniżej (bo statyw ma pewną wysokość), na dole zdjęcia duuuużo bruku, a szczyt budynku wystaje najczęściej z kadru.
    Teraz, zamiast pochylać aparat - to zawsze powoduje zbieżność perspektywy w którąś stronę - przesuwamy obiektyw poziomo w górę. Albo (jeśli możemy) ramkę z filmem - w dół.
    Wtedy (pamiętajmy, że obraz na filmie jest odwrócony) horyzont naświetli się wyżej, a dół klatki będzie miejscem dla tej części budynku, która wcześniej była ucięta.
    Jak znajdę to dam link do obrazka ilustrującego.

    Obiektywy z sziftem lub przystosowane do przesuwania muszą mieć odpowiednio większe pole widzenia, kryjące nie tylko dany rozmiar klatki filmu, lecz o tyle więcej powierzchni o ile można je przesuwać!

  9. #39
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    O, znalazłem (oryginał widziałem gdzieś u Dederki, a tu po zagranicznemu jest, ale obrazki czytelne)
    o szifcie:
    http://www.f-stop.com/p-c.htm
    i o tilcie:
    http://www.photosafaris.com/Articles/TiltLenses.asp

  10. #40
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jurek Plieth
    Co za facet
    Chyba łatwo zrozumieć, że obiektyw z przesuwem nie pozwala na zachowanie stałej GO dla fotografii takiej jak w przykładzie!
    Pytalem o dwa konkretne obiektywy a ty tak uogolniles ze nic sie nie dalo zrozumiec zamiast dac konkretna odpowiedz na konkretnie zadane pytanie o konkretne obiektywy - i jak widac w przypadku tych dwoch konkretnych obiektywow myliles sie, za to biorac pod uwage tylko uogolnienie - ogolnie masz racje, ale mi nie o ogolna a o konkretna odpowiedz chodzilo . Na szczescie jest minek - mozna z niego brac przyklad 8)

Strona 4 z 11 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •