Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 25 z 25

Wątek: Przestrzeń barwna pro photo RGB

  1. #21
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez t00mcio Zobacz posta
    pozwole się wtącić w zaciekly wątek - jak zrobić w ACR (z CS4) aby domyślnie (przez ostatnio poznane Ctrl-R - dzięki Janusz) otwierać domyślnie w 16bit i ProPhotoRGB;
    Cały czas otwiera sie do AdobeRGB i 8bit - ręcznie to przestawiam - ale ile razy można ...
    Jeśli wyrenderuje się już zdjęcie do 8-bitowego AdobeRGB, to późniejsza konwersja do 16-o bitowego ProPhoto jest całkowitym nonsensem - stosowanie takiej byczej hiperprzestrzeni edycyjnej ma sens tylko wtedy, gdy wyrenderujemy do niej barwy zarejestrowane przez matrycę - jeśli na wstępie przytniemy je do AdobeRGB, to nie idzie już w Photoshopie odzyskać tego, co w ten sposób utracimy.

    A tak na marginesie - przestrzeń ProPhoto - jak sama nazwa wskazuje - jest naprawdę b. profesjonalna i jeśli naszym celem jest jedynie publikacja zdjęć w internecie i wykonanie odbitek w minilabie, to radzę ją sobie podarować. Oczywiście wizja utraty kolorów, które gdzieś se tam czasem zarejestruje matryca jest bardzo przerażająca, ale jeśli nie wykonujemy reprodukcji dzieł sztuki, czy zdjęć obfitujących w piekielnie nasycone barwy, które potem reprodukujemy za pomocą najlepszych obecnie dostępnych technologii, to stosując ProPhoto nic tak naprawdę nie ugramy i jest to w pewnym sensie overkill. Do tego dochodzą takie niuanse, jak bezwzględna konieczność używania 16-u bitów na kanał, czy fakt, że w sumie niegłupio byłoby mieć monitor skalibrowany raczej do 5000-5800K i gamma 1,8 (ProPhoto jest oparte na iluminancie D50 i TRC gamma 1,8 ), co dodatkowo utrudnia życie.

    Nie wspomnę o posługiwaniu się tą przestrzenią przez osoby niezbyt otrzaskane z zarządzaniem barwą - w takim przypadku jest to już ewidentne proszenie się o mukę...
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 26-11-2009 o 14:18

  2. #22
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Jeśli wyrenderuje się już zdjęcie do 8-bitowego AdobeRGB, to późniejsza konwersja do 16-o bitowego ProPhoto jest całkowitym nonsensem -....
    Z przestrzenią tak a z 16 bit nie. Jesli nawet mamy jpega w 8 bit i zamierzamy go mocno męczyć w PS to konwersja do 16 bit przed obróbka sporo zmniejszy straty w trakcie obróbki.

    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=19818 i pierwszy obrazek dowodzi, że konwersja do 16 bit coś jednak daje :-)

    Pozostałe rzeczy w pełni popieram :-)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #23
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kolaj Zobacz posta
    IrfanView ma CMS? Jesteś pewny? Chyba coś mnie ominęło.
    Jestem, działa od wersji bodajże 4.20 czy jakoś tak... No i jak dla mnie to wolny nie był (jak się oglądało embedowane w RAWach jpgi) i zrobił się odrobinę za wolny jak kupiłem 50D...
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  4. #24
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Z przestrzenią tak a z 16 bit nie. Jesli nawet mamy jpega w 8 bit i zamierzamy go mocno męczyć w PS to konwersja do 16 bit przed obróbka sporo zmniejszy straty w trakcie obróbki.

    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=19818 i pierwszy obrazek dowodzi, że konwersja do 16 bit coś jednak daje :-)

    Pozostałe rzeczy w pełni popieram :-)
    Oczywiście - w przypadku dokonania jakiejkolwiek obróbki konwersja do 16-u bit jest zasadna, podobnie jak w określonych przypadkach zasadna jest konwersja materiału z węższej przestrzeni do ProPhoto (bo np. chcemy na tyle, na ile to możliwe zwiększyć nasycenie zdjęcia, które ma być później drukowane na Epsonie 7900).

    Chodziło mi raczej o to by podkreślić, że aby autentycznie i w pełni wykorzystać potencjał ProPhoto należy wybrać ją jako przestrzeń edycyjną zdjęcia w momencie renderowania barw z RAW.

  5. #25
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sebcio80 Zobacz posta
    tu sie musze zapytać, co ma takiego magicznego ten Bridge i jakie to jest to magiczne polaczenie z PS?
    Przeczytaj książkę Scotta Kelbiego "Fotografia cyfrowa obróbka zdjęć" a dokładnie rozdziały o Bridge właśnie. Też kiedyś Bridge olewałem i mój workflow wyglądał inaczej.
    Potem się wziąłem, przeczytałem, ustawiłem Bridge, chwilę potestowałem co tam Scott radzi do czego go używać i się przekonałem. Jednorazowo pół dnia poświęcisz a radochy na wiele dalszych miesięcy.

    Btw Irfanview ma Color Management - właśnie sprawdziłem.

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •