A swoja droga jak kontrolujecie aparta w trybie M na weselu? Ekspozycja zmienia sie mimo wszystko w zaleznosci od kierunku padania swiatla. Trzymacie na sztywno np. 1/60 i 2.8 lub 4? Co z ekspozucja w wypadku zmiany sceny?
A swoja droga jak kontrolujecie aparta w trybie M na weselu? Ekspozycja zmienia sie mimo wszystko w zaleznosci od kierunku padania swiatla. Trzymacie na sztywno np. 1/60 i 2.8 lub 4? Co z ekspozucja w wypadku zmiany sceny?
6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4
W zasadzie najlepiej i tak i takZ lampa zawsze wyjdzie w ETTL ekspozcja prawidlowa (albo blysnie mocniej albo nie). Natomiast bez lampy czesto korzystalem z Tv ustawionego na swiatlo zastane i wysokie ISO.
6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4
No właśnie. Dlatego M sprawdza się z lampą najlepiej.
Ale co rozumiesz przez "Tv ustawione na światło zastane", bo wg mnie preselekcja czasu (krótkiego) bez lampy da w ciemnej sali niedoświetlenie :sad:Natomiast bez lampy czesto korzystalem z Tv ustawionego na swiatlo zastane i wysokie ISO.
Wbudowany w aparat światłomierz w dowolnym (Tv, Av, P, M ...) trybie z lampą i bez lampy zawsze mierzy światło zastane.
Pozdrawiam,
Pirx
Moze inaczej. Mam problem z utrzymaniem aparat ponizej 1/60 stad zeby zarejsetrowac jak najwiecej zastanego swiatla ustawiam 1/60 a przeslona dobiera sie automatycznie. Fakt moze sie zdarzyc sytuacja, ze zabraknie otworu ale jeszcze mi sie nie zdarzylo. Wprawdzie od przeslony zaleza rozne efekty ale akurat przyjmijmy, ze w tym wypadku priorytetem bedzie czas. Natomias w Av czasem czas jest za dlugi i koniec. W M najlatwiej ale jak ustawimy na sztywno przeslone i czas a nastepnie przekadrujemy to znow moze pojawic sie niedoswietlenie. W zwiazku z tym rownie dobrze mozna korzystac z AV, TV lub M - w kazdym z tych trybow mozemy tez modyfikowac wartosci automatycznie ustawiane kolkiem![]()
6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4
To ja mam trochę inne podejście.
Po pierwsze, przysłona - od niej najbardziej zależy wygląd zdjęcia, zatem Av.
Ponadto, automatyka w trybie Tv ustawi Ci np. przysłonę na "mydlane" f/1.8, kiedy przymknięcie do f/2 daje o niebo lepsze zdjęcie (mam na myśli Twoją 28/1.8). W Tv nie panujesz nad tym. O ewentualnym niedoświetleniu już mówiliśmy.
Po drugie, czas - jeśli wychodzi zbyt długi, podbijam ISO.
Tutaj brakuje mi porządnego Auto ISO, czyli takiego, które po prostu dobierze czułość do zafiksowanej pary czas-przysłona.
Tak naprawdę, dla prawidłowego naświetlenia nie ma żadnego znaczenia z którego trybu korzystamy, więc jest to tylko nasza "cecha osobnicza". Będę się jednak upierał, że ŚWIADOMY dobór przysłony daje bardziej przewidywalny efekt na zdjęciu. I tego się trzymajmy![]()
Pozdrawiam,
Pirx
Z tym Tv to zrobilem kilka zdjec testowych dla samego siebieW wiekszosci ustawiam na M i jak robi sie za ciemno bawie sie czasem. Chcialem tylko dostac odpowiedz dotyczaca pracy w M. Aha chodzi oczysicie o punktowy pomiar na twarz pary mlodej. Mimo iz drabinka skacze to staram sie nie zwracac na nia uwagi jesli swiatlo padajace na pare mloda jest takie samo jak przy pomiarze ale kiedy juz np. dojda blyskotki zastanawiam sie czy korygowac ekspo czy olac i zostawic juz ustawiona wczesniej. W sumie wszystko i tak mozna poprawic a ACR i wszystkie kombinacje mozna odpuscic po za histogramem jak najbardziej z prawej
![]()
6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4
Przyłącze się do dyskusji i poproszę - jeżeli ktoś może wie - o kilka sugestii.
Jasne jest, że najlepiej nie używać lampy błyskowej - ale czasem się nie da; Jeżeli już trzeba to lepiej odbić od sufitu/ściany - dalej się zgadam; ale są wypadki gdy już używamy lampy błyskowej i dobijamy światło od ściany/sufitu, lub też walimy na wprost (bo czasem tak trzeba). Problem pojawia się gdy ściany w pomieszczeniu (sala weselna, kościół, itp.) mają inny kolor niż biały. Co w przypadku gdzie jest dużo elementów drewnianych (boazeria)? Jak zbilansować biel gdy pierwszy plan jest dobrze naświetlony (kolory się zgadzają z rzeczywistością) a drugi plan wpada w żółć, zieleń czy czerwień ze względu na panujące oświetlenie żarowe lub jakiekolwiek inne i kolory ścian? Jak sobie z tym radzicie?
Jak ktoś znajdzie wątek na tym lub innym forum dotyczący jakiegokolwiek z powyższych zagadnień proszę podesłać. Może pominąłem.
Ekspertem nie jestem, ale wydaje mi się że balans bieli najprościej będzie ustawić już w trakcie obróbki na komputerze
A co do niezależnej obróbki pierwszego i drugiego planu to myślę że już trzeba by pobawić się warstwami w PSie.
Od korekty barwy błysku są specjalne filtry na lampę.
Nazywam się Piotr Knap, to i informacja że moje nazwisko można wyguglać nie jest zdaje się sprzeczne z 8 punktem regulaminu forum więc nie rozumiem czemu zostało to usunięte. Albo inaczej, rozumiem, ale powód jest dość żenujący