Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Punkty AF

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar p13ka
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    57
    Posty
    1 013

    Domyślnie Punkty AF

    Po ostatniej większej, rodzinnej sesji zdjęciowej (komunia) zastanawiałem się nad taką kwestią: dlaczego producent 10D (pewnie w innych lustrzankach jest podobnie) ustawił 7 punktów AF w układzie krzyża? Z czego to wynika?
    Zadawałem sobie te pytania zważywszy na tzw. mocne punkty przy kadrowaniu. W każdej publikacji, którą czytałem, jest mowa o trójpodziale kadru. Na pewno fachowcy z Canona też znają tę generalną zasadę (od której są jak zwykle wyjątki). Wobec tego czy nie lepiej byłoby, gdyby umieścić AF'y w tych punktach? Na pewno byłoby to wygodniejsze a tak... niemal za każdym razem po złapaniu ostrości (one shot) i tak przekadrowuję fotkę i zdarza się, że potem mam lekko nieostre to, co chciałem aby było ostre. Można też powidzieć tak: "łap na któryś AF a potem crop". A jak nie chcę ciąć zdjęcia? A co z AI Servo? W tej funkcji nie ma wyjścia, nie złapie się ostrości na poruszający się obiekt w mocnym punkcie kadru.
    Ciekawy jestem waszych opinii. Może to tylko ja mam takie głupie przemyślenia i czepiam się?

  2. #2
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie Re: Punkty AF

    Cytat Zamieszczone przez p13ka
    niemal za każdym razem po złapaniu ostrości (one shot) i tak przekadrowuję fotkę i zdarza się, że potem mam lekko nieostre to, co chciałem aby było ostre. Można też powidzieć tak: "łap na któryś AF a potem crop". A jak nie chcę ciąć zdjęcia?
    Ja lapie srodkowym na to co chce by bylo ostre i przekadrowuje, w razie potrzeby wspomagajac sie blokada ekspozycji (pomiar punktowy, lampa blyskowa) i wychodzi ostre tam gdzie chce chyba ze wina fotografa (spudluje, zle dobrana GO).

    A co z AI Servo? W tej funkcji nie ma wyjścia, nie złapie się ostrości na poruszający się obiekt w mocnym punkcie kadru.
    Tu masz racje - nie ma szans na sledzenie obiektu za pomoca Servo jednoczesnie trzymajac go w mocnym punkcie , tylko ciachanie pozostaje.

    Ale mi to az tak bardzo nie przeszkadza.

    Btw skoro juz wrzuciles do Hydepark a nie dSLR to taka dywagacja: a sa jakies body, innych firm, ktore maja punkty ostrosci w mocnych punktach?

  3. #3
    Uzależniony Awatar Przemek Białek
    Dołączył
    Jun 2004
    Miasto
    Świnoujście
    Wiek
    47
    Posty
    832

    Domyślnie

    to powiedzcie to producentom sigmy sd9, posiada tylko jedem centralny punk af i co?
    dobry sprzęt jeszcze lepszy fotograf tylko tyle potrzeba
    "galeria zdjęć artystycznych" www.bandit.digart.pl

  4. #4
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Rzeszów
    Posty
    258

    Domyślnie Re: Punkty AF

    Cytat Zamieszczone przez p13ka
    dlaczego producent 10D (pewnie w innych lustrzankach jest podobnie) ustawił 7 punktów AF w układzie krzyża? Z czego to wynika?
    Zadawałem sobie te pytania zważywszy na tzw. mocne punkty przy kadrowaniu.
    Wyobraz sobie ze robisz zdjecia na imprezie, na sesji z modelkami, sportowe itp - tam, gdzie fotograf musi kontrolowac mnostwo szczegolow, gdzie robi duzo zdjec i nieraz sekundy sie licza. Otoz o wiele szybciej jest wyostrzyc na centralnym punkcie a potem przekadrowac (nawet blokujac rownoczesnie ekspozycje), niz przy kazdym zdjeciu bawic sie w ustawianie aktywnego punktu AF. Przeciez nie bedziesz robil wszystkich fotek z aktywnym prawym gornym punktem (przykladowo).
    Ale zawsze lepiej byloby miec wybor i zamiast ukladu krzyzowego miec jakis inny, uwzgledniajacy mocne punkty. Przydaloby sie to przy statycznych ujeciach krajobrazu, portretach... Czytalem ze sa jakies aparaty ktore maja taki uklad. Nam pozostaje poprosic Wasyla aby to dorobil w nastepnym hack-firmware 300D
    Pozdr - JaW
    Moja galeria Fotojaw
    Moje zdjęcia na plfoto
    Kiedyś miałem: 300D, Canon 28-135 IS, Canon 100mm Macro USM, Canon 50mm f/1.8, 550EX

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar p13ka
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    57
    Posty
    1 013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JaW
    Wyobraz sobie ze robisz zdjecia na imprezie, na sesji z modelkami, sportowe itp - tam, gdzie fotograf musi kontrolowac mnostwo szczegolow, gdzie robi duzo zdjec i nieraz sekundy sie licza. Otoz o wiele szybciej jest wyostrzyc na centralnym punkcie a potem przekadrowac (nawet blokujac rownoczesnie ekspozycje), niz przy kazdym zdjeciu bawic sie w ustawianie aktywnego punktu AF. Przeciez nie bedziesz robil wszystkich fotek z aktywnym prawym gornym punktem (przykladowo).
    Oczywiście zgadzam się z tobą. Nawet ustawienie domyślne w 10D jest właśnie na punkt centralny. Fociłem wczesniej na D60, teraz od prawie roku na 10D i zmieniałem aktywny AF tylko wtedy gdy czas mi na to pozwalał. I tak właśnie byłoby z AF'ami w mocnych punktach... gdyby one tam były
    W innych sytuacjach robiłem tak jak napisałeś.

    Po cholerę skrajne AF'y na linii poziomej? Przynajmniej ja prawie z nich nie korzystam.
    Poza tym AF'y w mocnych punktach byłyby świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy dopiero zaczynają zabawę z aparatem. Po prostu, ułatwiałyby skomponowanie zdjęcia.

    Co do uwagi Viteza dot. błędu fotografa przy przekadrowywaniu, objawiającego się brakiem ostrości tam gdzie wcześniej wyostrzył AF. Tak zgadzam się, pewnie zdarza się to również doświadczonym fotografom (tobie również Vitez - przeczytałem w innym wątku :wink: ). Jednak przekadrowanie jest poruszeniem aparatu i chyba bardzo łatwo "zejść z linii". Któryś z forumowiczów używa AF'a do zdjęć makro. Spróbuj przekadrować taką fotę z AF'em. Obawiam się, że zachowanie ostrości będzie bardzo trudne...

  6. #6
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Rzeszów
    Posty
    258

    Domyślnie

    Któryś z forumowiczów używa AF'a do zdjęć makro. Spróbuj przekadrować taką fotę z AF'em. Obawiam się, że zachowanie ostrości będzie bardzo trudne...
    To chyba ja Uzywam do makro AF-a i nie przekadrowuje przez pstryknieciem. Wychodzi mi zawsze centralny kadr, ale pozniej w PS moge przyciąć tak, jak mi się podoba :-) Ale taki sposob stosuje tylko do makro.
    Pozdr - JaW
    Moja galeria Fotojaw
    Moje zdjęcia na plfoto
    Kiedyś miałem: 300D, Canon 28-135 IS, Canon 100mm Macro USM, Canon 50mm f/1.8, 550EX

  7. #7
    Uzależniony Awatar Przemek Białek
    Dołączył
    Jun 2004
    Miasto
    Świnoujście
    Wiek
    47
    Posty
    832

    Domyślnie

    moze w tym przypadku pomocny byl by EYE CONTROL! co myslicie?
    dobry sprzęt jeszcze lepszy fotograf tylko tyle potrzeba
    "galeria zdjęć artystycznych" www.bandit.digart.pl

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar p13ka
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    57
    Posty
    1 013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JaW
    To chyba ja Uzywam do makro AF-a i nie przekadrowuje przez pstryknieciem. Wychodzi mi zawsze centralny kadr, ale pozniej w PS moge przyciąć tak, jak mi się podoba :-) Ale taki sposob stosuje tylko do makro.
    Sorki, mogłem wcześniej sprawdzić w testach sprzętu, że to ty
    Ale wyjaśnij mi jak byś sobie poradził np. z ważką przy technice jaką stosujesz? Gdybyś miał całą zmieścić w kadrze, od łba po ogon, z wyostrzeniem na łeb, który ma być w mocnym punkcie. To przecież nie da rady przy centralnym AF ani żadnym innym punkcie AF. Wg mnie pozostaje tylko manual. Fotki, do których podałem link w testach Sigmy 180 są wszystkie w manualu i bez cropa. Nie wyobrażam sobie ich robienia na AF a już centralnym to w ogóle.

  9. #9
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Rzeszów
    Posty
    258

    Domyślnie

    Sorki, mogłem wcześniej sprawdzić w testach sprzętu, że to ty
    Ale wyjaśnij mi jak byś sobie poradził np. z ważką przy technice jaką stosujesz? Gdybyś miał całą zmieścić w kadrze, od łba po ogon, z wyostrzeniem na łeb, który ma być w mocnym punkcie. To przecież nie da rady przy centralnym AF ani żadnym innym punkcie AF. Wg mnie pozostaje tylko manual. Fotki, do których podałem link w testach Sigmy 180 są wszystkie w manualu i bez cropa. Nie wyobrażam sobie ich robienia na AF a już centralnym to w ogóle.
    Bawiąc sie w precyzyjne ustawianie ostrosci ręcznie stracilem wiele fajnych fotek - obiekt odlatywał, odskakiwał, odpełzał itp a ja zostawałem z pustym kadrem. Nie wiem jak mają inni, ale jak na razie to Autofocus jest szybszy niz ja, dlatego wlasnie tak robie makro. Podchodzę do obiektu, ustawiam sie pod odpowiednim kątem, ustawiam przyslone tak, jak mi pasuje dla uzyskania wlasciwej głębi ostrości. Potem aparat do oka, AF i strzelam fotke lub serię. Efekty widoczne w mojej galerii i na plfoto (uzytkownik JacekW ).
    Poza tym mając dobre swiatło i ustawiajac większą GO mozna spokojnie wyostrzyć na łeb ważki a potem przekadrować mając dalej całego owada ostrego.
    Ale kazdy moze stosowac swoj sposob ktory mu odpowiada... Nie ma przeciez jedynej slusznej metody robienia makro :-)
    Pozdr - JaW
    Moja galeria Fotojaw
    Moje zdjęcia na plfoto
    Kiedyś miałem: 300D, Canon 28-135 IS, Canon 100mm Macro USM, Canon 50mm f/1.8, 550EX

  10. #10
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez p13ka
    Co do uwagi Viteza dot. błędu fotografa przy przekadrowywaniu, objawiającego się brakiem ostrości tam gdzie wcześniej wyostrzył AF. Tak zgadzam się, pewnie zdarza się to również doświadczonym fotografom (tobie również Vitez - przeczytałem w innym wątku :wink: ). Jednak przekadrowanie jest poruszeniem aparatu i chyba bardzo łatwo "zejść z linii".
    Ja nie uwazam sie za doswiadczonego fotografa... ledwo pol roku focenia dSLR i ledwo poltora roku swiadomego fotografowania (nauki, ksiazek, uzywanie nastawow polmanualnych itp).
    Ja jedynie duzo czytam, mam dobra pamiec skojarzeniowa i lubie sie wymadrzac dlatego moge sprawiac wrazenie doswiadczonego.
    Ale bledow przy foceniu robie od cholery i ciu ciut, co zreszta widac w moich galeriach 8) .

    Co do "schodzenia z linii" to ja sie tym akurat w ogole nie przejmuje - nie robie architektury czy krajobrazow by miec ogromna precyzje kadrowania wg linii, a w portrecie czy reporterce linie mniej wazne choc perspektywa, kat padania swiatla nadal wazne.

    Jak to ma sie do tematu? A tak ze mi przekadrowywanie wcale nie przeszkadza.

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •