Pokaż wyniki od 1 do 10 z 131

Wątek: Obróbka RAW w DPP

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie

    Szanowny Przedmówco

    wydaje mi się, że JPG i TIF to są ustalone sposoby zapisu informacji, ze stratną kompresją lub bez strat. Ów sposób nie ma nic wspólnego z rozdzielczością zakodowanego obrazu określoną w DPI. W JGP i TIF można zarówno zapisać obrazek 400 DPI jak i 72 DPI.

    Rozdzielczość w DPI jest niezależna od wielkości odbitki, można na upartego zrobić baner drukowany 400 DPI. Natomiast zdaje mi się, że im mniejsza odbitka, tym większe trzeba stosować DPI, bo w naturalny sposób widz ogląda taką odbitkę z mniejszej odległości. Duże zdjęcie - stoimy daleko, małe zdjęcie - łypiemy z bliska.

    Zgadzam się w pełni, że proponowanie 400 DPI przez lab to oczywisty "overkill" dla oka: oko tego nie odróżni od wydruku 300 DPI(*) ale... jeżeli maszyna sprzętowo drukuje 400 DPI to być może nie jest totalnym błędem samemu przygotować zbiór pod 400 DPI zamiast powierzać przeskalowywanie maszynie (z niewiadomym rezultatem). Im mniej przekształceń obrazu tym lepiej...

    Pozdrawia ostrożny Leopold

    (*) 240 DPI to piksel o boku niemal 0.11 mm, całkiem duża kropa Dla małych odbitek, oglądanych z bliska, to może być trochę mało, szczególnie dla niektórych motywów.

    PS. Z DPI to jest troche tak, jak z wysokimi częstotliwościami dźwięku w muzyce. Niby ich nie słychać, a jednak czegoś brakuje, gdy za bardzo obetniemy pasmo. Dam się posiekać na kawałki, że obraz drukowany z lepszą rozdzielczością (w pewnych granicach) wygląda dla mnie lepiej, nawet gdy w zasadzie nie widzę żadnych dodatkowych szczegółów. Może to działa trochę jak odrobina szumu na odbitce: subiektywnie podnosi ostrość? Ale to tylko moje majaczenia i uprzejmie proszę o łagodny wymiar kary
    Ostatnio edytowane przez leopold ; 18-01-2010 o 18:09

  2. #2
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    ...
    (*) 240 DPI to piksel o boku niemal 0.11 mm, całkiem duża kropa Dla małych odbitek, oglądanych z bliska, to może być trochę mało, szczególnie dla niektórych motywów....
    National Geographic jest drukowany coś około 150 DPI. 90% swoich zdjęć a zwłaszcza sieczki z imienin, pamiątek itp. zanoszę do labu w 240 DPI w zupełności wystarczy. Naprawdę nie do odróżnienia. Jeden raz zaniosłem jpegi prawie "prosto z puszki" bez zmniejszania. Wyszła rozdzielczość ok 800 DPI. Maszyna nie chciała tego łyknąć a znajomy właściciel labu patrzył na mnie dziwnym wzrokiem.

    Naprawdę bez przesady z tymi DPI. Photoshop ma defaltowo ustawiane 240 DPI i to naprawdę wystarczy. Nawet na małych odbitkach.


    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    .....

    wydaje mi się, że JPG i TIF to są ustalone sposoby zapisu informacji, ze stratną kompresją lub bez strat. Ów sposób nie ma nic wspólnego z rozdzielczością zakodowanego obrazu określoną w DPI. W JGP i TIF można zarówno zapisać obrazek 400 DPI jak i 72 DPI....
    Szanowny Kolego :-)

    Zrozum, że zapisywanie pliku z jakąś wyimaginowaną rozdzielczością jest totalnym nieporozumieniem. DPI nie istnieje dopóki nie jest drukowane/naświetlane na papierze bądź wyświetlane na monitorze. Nie ma czegoś takiego jak "rozdzielczość zakodowanego obrazu" - nie ma, bo ta rozdzielczość pojawia się dopiero w momencie wydruku bądź wyświetlenia na ekranie monitora. Do momentu wyświetlenia jest suchy rozmiar w pikselach i przeliczenia określające z jaką rozdzielczością ewentualnie dany obraz może być wydrukowany/naświetlony/wyświetlony na danym (jakimśtam) formacie. (Monitor ma zwykle ok 100 PPI).
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 18-01-2010 o 18:41 Powód: Automerged Doublepost

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #3
    Coś już napisał Awatar Carine
    Dołączył
    Jan 2010
    Posty
    59

    Domyślnie

    mam jeszcze jedno pytanko.Jak mam ustawione na aparacie sRGB to po wrzuceniu zdjęć na kompa i po zapisie w tych wszystkich tiffach ,dalej zdj bedzie w sRGB a nie przestawi się na Adobe RGB? bo rozumiem ,że lepiej wywoływac w tych pierwszych.
    Pzdr

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Zrzuciłem właśnie z DPP TIFFa 16 bitowego i GIMP do którego go zaczytałem wykrył sRGB, więc żadnej konwersji przestrzeni kolorów nie ma.

    Myślę, że tego TIFFa stosuj jedynie wtedy, gdy chcesz zrobić coś, czego nie możesz zrobić w DPP.
    Entuzjastyczny Neofita

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Zrzuciłem właśnie z DPP TIFFa 16 bitowego i GIMP do którego go zaczytałem wykrył sRGB, więc żadnej konwersji przestrzeni kolorów nie ma......
    Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)



    http://canon-board.info/showpost.php...0&postcount=10

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #6
    Zablokowany
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    266

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)



    http://canon-board.info/showpost.php...0&postcount=10
    Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ?
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez yellowpliszka Zobacz posta
    Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ?
    Zapomnialem dodac ze monitor jest skalibrowany spyderem 3
    Ostatnio edytowane przez yellowpliszka ; 19-08-2010 o 06:57 Powód: Automerged Doublepost

  7. #7
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez yellowpliszka Zobacz posta
    Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ?

    Zapomnialem dodac ze monitor jest skalibrowany spyderem 3
    1. Zupełnie nie rozumiem dlaczego piszesz to pod moim - mocno wyrwanym z kontekstu cytatem. Odpowiedź była na konkretny temat i ma się nijak do Twojego pytania.

    2. Robocza przestrzeń powinna być większa niż gamut monitora. To chyba oczywiste. Jak masz WG i używasz sRGB to tak jakbyś mając Ferarri używał tylko 1-szego i drugiego biegu.

    3. Dlaczego na koniec "prasować do sRGB". Większośc współczesnych papierów drukarek ma gamuty sporo większe od sRGB.

    4. Spyderem to se można... żaden kolorymetr sobie nie radzi z wide gamutem. Oglądałem i porównywałem sporo profili robionych kolorymetrami i spektrofotometrami. Na Wide Gamut wszystkie kolorymetry się wyłożyły i to dośc sporo.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  8. #8
    Zablokowany
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    266

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)



    http://canon-board.info/showpost.php...0&postcount=10
    Ktos mi radzil zeby nie majac wielkiego pojecia o zarzadzaniu kolorow, poustawial wszytsko i wszedzie na sRGB. Ale majac stworzony profil kolorymetrem i chcac z niego korzystac (profil z kolorymetru w 'color management' jest default) wydaje sie nonsensem zaznaczanie sRGB w 'color matching settings for display'. Mam racje? Czyli ustawienia z powyzszego wycinka z ekranu sa jak najbardziej w takim przypadku poprawne?

  9. #9

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Szanowny Kolego :-)
    To ja

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Zrozum, że zapisywanie pliku z jakąś wyimaginowaną rozdzielczością jest totalnym nieporozumieniem. DPI nie istnieje dopóki nie jest drukowane/naświetlane na papierze bądź wyświetlane na monitorze. (itd)
    Dokładnie o tym samym pisałem. Ilość pikseli przez długość papierka daje dopiero DPI. Stąd zbiorowi jest wszystko jedno

    Pozdrawia nieco niezrozumiany, ale nadzwyczaj ugodowy Leopold
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    National Geographic jest drukowany coś około 150 DPI.
    Michael Freeman w "Lustrzankach cyfrowych..." z serii National Geographic, trzeba trafu, melduje na stronie 40: "wysokiej jakości rotacyjna prasa offsetowa ma liniature rastra 135 i 150, wobec czego rozdzielczość pliku powinna wynosić 300 dpi. Jest to standardowa domyślna rozdzielczość dla drukowania zdjęć." Uff, strasznie nie lubię przepisywania, ale co tam...
    Czyli raczej optuje za 300 DPI

    Pozdrawia Leopold

    PS. A poza tym, ku mojej uciesze, gamoń też pisze o rozdzielczości pliku (myśląc o ilorazie objętości w pikselach i powierzchni wydruku (w jakiś tam jednostkach) :razz:
    Ostatnio edytowane przez leopold ; 18-01-2010 o 20:56 Powód: Automerged Doublepost

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •