Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 30

Wątek: 350D WB i AF

  1. #1
    Goosfrabba
    Guest

    Question 350D WB i AF

    Witam, jestem posiadaczem canona 350d. Sprawa wygląda następująco:
    Chcąc robić zdjęcia na trybach manualnych bądź półmanualnych (preselekcja) balans bieli oraz ostrzenie są absolutnie do kitu. Kolory są duużo za ciepłe, cieżko złapać ostrość na oczy modelki. Próbowałem zmieniać WB ale wtedy zdjęcia były jeszcze żółtsze albo niebieskie. Zastanawia mnie to, że kiedy ustawiony jest tryb automatyczny bez lampy, wszystko jest w porządku. Wobec tego aparat jest sprawny i ma w sobie potencjał robienia ostrych zdjęć z dobrym WB. Moje pytanie brzmi: co ustawić w aparacie, żeby na manualu zdjęcia były tak ostre i w takich kolorach jak w trybie auto?
    Bardzo proszę o odpowiedź, będę bardzo wdzięczny!!!

  2. #2
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    664

    Domyślnie

    Jeśli zdjęcia z automatu odpowiadają Tobie bradziej, to może zacznij od wnikliwego porównania EXIF zdjęć robionych na automacie i analogicznych "nieudanych" ujęć robionych na manualu
    Analizując tak zebrane dane nie zapomij też odnotować różnic w oświetleniu w obu przypadkach, bo to bardzo istotny element. Chwila pomyślunku i zaraz sam pewnie wydedukujesz co i jak, bo tak tutaj, "na sucho", to można sobie całe książki pisać

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    1 370

    Domyślnie

    A wiec tak. Jak robisz w JPGach to tak jest. Aparat robi tak jak ma ustawione w stylach. Rob w RAWaach. w DPP (lub tez innych programach) jest to do korygowania.
    Jak mialem 350D to wiekszosc czasu (nie w pomieszczeniach) robilem na "daylight" a w pomieszczeniach Auto WB. Potem RAW, szary punkt i po klopocie

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Wałbrzych/Wrocław
    Posty
    1 010

    Domyślnie

    Umieść przykłady, bo po opisie wiele nie można wywnioskować (najlepiej takie, które mają EXIF)
    Moje portfolio i blog: http://www.islight.pl
    Możesz mnie także polubić: https://www.facebook.com/Fotografia.IsLight

  5. #5

    Domyślnie

    Ja większość zdjęć robię w trybie manualnym lup trybach półautomatycznych i nie narzekam -fakt, wb trzeba "opanować" odpowiednio ale da się ustawić tak by kolory były niezłe bez jakiejkolwiek obróbki (czyt szara karta,lub zdjęcie na awb i użycie go jako wzorca)...

    Pomijając fakt że z AF w moim 350d nie jestem zbytnio zadowolony i teleobiektywy działające pięknie z innymi aparatami na moim wykazują tendencję do ff/bf i częstego przestrzeliwania...

    Masz do dyspozycji kilka różnych trybów pracy AF manualny(wyłączony), ai focus, ai servo, one shot i każdy się nadaje do określonej sytuacji lepiej lub gorzej...

    skoro masz już opcję robienia RAW'ów to polecam jej użyć -może i mniej zdjęć zrobisz na jednej karcie ale przynajmniej wyciągniesz np taki balans bieli jak chcesz i więcej szczegółów ze zdjęć wyciśniesz...

    ps. a propos DPP dołączanego na płycie do aparatu...
    Czy ktoś z Wrocławia spiraciłby mi płytę ze sterownikami itp od Canona 350d?
    przez długi czas nie mogłem znaleźć płyty od swojego, a jak znalazłem to ją po prostu wyrzuciłem na śmietnik bo nie chciała się odczytywać i była porysowana :/
    Ostatnio edytowane przez Patryk_mirek ; 26-08-2009 o 15:26
    C 50D, C 350D, C 50E. Słoiki: kit, S 10-20 f/4-5,6, T 28-75 f/2.8, C 50mm f/1.8, C 85mm 1.8, Sigma 70-200 f/2.8, 580EX

    Regulamin pkt 8.

  6. #6

  7. #7

    Domyślnie

    Wg EXIFa górne zdjęcie jest robione na manualu. Wb jest napewno bardziej trafiony.

    Przy dolnym byłeś bliżej, to i GO mniejsza (dlatego pierwszy plan jest nieostry).

  8. #8
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    664

    Domyślnie

    Ostrość -jeśli przykład autor uznaje za reprezentatywny, to najprościej tak jak napisał jack070, tutaj jednak absolutnie nie złośliwe pytnie do Goosfrabba -czy zapoznałeś się już z terminem głębi ostrości i wpływem ustawień przysłony i odległości ostrzenia na tą wielkość?

    WB -żeby wyciągać jakiekolwiek wnioski o balansie bieli na przyszłość, to wypadałoby wyciągnąć z EXIF nieco więcej informacji, bo na załączonym obrazku brakuje podstawowej dla tej kwestii danej - tryb WB

    Żeby nie kręcić się w kółko wokół kolejnych niejasności i niedomówień, warto by też ustalić jakie było źródło światła (wprost od słońca, słoneczne ale nie wprost /od czego odbite?/, słoneczne ale rozproszone przez chmury) i czy np. wpadało przez bezbarwne szkło? Czy w obu przypadkach było takie samo, czy może na jednym zdjęciu np. akurat przechodziła sobie chmurka, itd itp.

    Osobiście WB ustawiłbym gdzieś pomiędzy oboma przykładami, ale chwilowo siedzę przy laptopie, więc...

    Można lecieć po łebkach i cały czas mieć jakieś wątpliwości, a można usiąść, zebrać wszystkie możliwe dane i dokładnie się im przyjrzeć -wtedy nie będzie niedomówień, które wyjdą jak tylko popatrzymy na jakieś dwa inne zdjęcia.

    Abstarchując już od przykładu, warto też pamiętać, że zwykła zmiana kadru ( a więc danych wejściowych dla aparatu, np. w tle) może sprawić, że Auto WB da dwa różne efekty, choć niby fotografuje się ten sam obiekt
    Ostatnio edytowane przez APP ; 26-08-2009 o 18:20

  9. #9
    Goosfrabba
    Guest

    Domyślnie

    A więc, zdjęcia były robione kilka sek po sobie, z takiej samej odległości (wykadrowałem dolne zdjęcie) nie nastąpiła zmiana oświetlenia (słońce wpadało przez witraże znajdujące się w suficie). Oczywiście zapoznałem się z terminem głębi ostrości i wpływem ustawień przysłony. Chciałbym, żeby zdjęcia robione w manualu były jakości tych z automatu. Nawet kiedy ustawiam wszystko tak jak automat, zdjęcie bardzo się różni...

  10. #10
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    664

    Domyślnie

    A więc, zdjęcia były robione kilka sek po sobie, z takiej samej odległości (...)
    A czy ostrość łapana była na taką samą odległość (ten sam element sceny) czy tylko pozycja fotografa była stała? Oba elementy mają przecież wpływ na GO.

    Jeśli odpowiedź brzmi "nie", no to już masz na tacy, a jeśli "tak", to nikt z zebranych na podstawie zamieszczonego przykładu chyba nie odgadnie do czego masz zastrzeżenia :-? Daj przynajmniej dwa takie same wycinki 100% do obszaru gdzie wg Ciebie coś jest nie tak (a może jakieś inne dwa zdjęcia z dokładnie takim samym kadrem i do tego odpowiedni crop 100%?).

    (...) słońce wpadało przez witraże znajdujące się w suficie (...)
    Czyli mówimy o bezchmurnym niebie (?) i słońcu wpadającym wprost przez witraże. OK, ale nadal nie wiemy też jakie były nastawy WB w obu zdjęciach z przykładu ani o ew. wpływie witraży na oświetlenie (temp. barwową) w kościele.

    Tutaj uwaga, żeby zwracać uwagę gdzie mowa jest o temparaturze barwowej światła (paradoksalnie, im większa, tym "chłodniejszy" efekt) z "temperaturą" kolorów w zdjęciu (potocznie -im "cieplej" tym więcej żółtego/czerwonego).

    Ekstrapolując już, żeby nieco przyspieszyć (zakładam, że witraże nie były kolorwe) - aparat ustawił balans na kontrowanie temperatury barwowej zależnie od wybranego trybu WB, ale ponieważ miałeś do czynienia z nieco inną mieszanką światła, to sztywna korekta zaprogramowana dla wybranego trybu WB okazała się za duża dla sceny, przez co kolory wyszły za ciepłe w stosunku do "normalnej percepcji". Tu należaloby już przejść do zdjęcia dolnego, ale gdybym miał zgadywać, to górne zdjęcie przypomina mi efekt trybu "Shade" w częściowo nasłonecznionej scenie (aparat sztywno kontruje wysoką temperaturę barwową cienia = dodaje dużo żółtego/czerwonego... za dużo dla tej konkretnej sceny, bo trochę słońca zrobiło jednak swoje)

    Przedstawione dolne zdjęcie, to IMO typowy dla 350D przykład Auto WB, dość chłodny, ale skóra i zbliżone odcienie mają tak charakterystycznie uwypukloną czerwień/purpurę (choć po części winię mojego laptopa... ).

    O gustach się nie dyskutuje, ale jeśli faktycznie chcesz kombinować w trybie M żeby zdjęcie górne wyglądało jak na dolne (BTW "nieznany program naświetlania"), to IMHO szkoda nerwów.
    Chcesz mieć "w punkt" - drogi masz dwie:
    - ćwiczyć Custom WB (tu mogą pomóc odpowiednie "gadżety");
    - przyzwyczaić się do RAW.
    Jedno i drugie na początku będzie męczące, ale efekty pozostawią daleko w tyle nawet najlepsze "z automatu".

    (...) Nawet kiedy ustawiam wszystko tak jak automat, zdjęcie bardzo się różni...
    Na 100% coś jednak przegapiasz. W kwestii "jakości" jeśli mowa o JPG z puszki, może to być też kwestia np. ustawień "Parameters" (wyostrzanie, kontrast, nasycenie), "WB Shift", czy choćby "Picture Style".

    Niemożliwość uzyskania na M chocby "zbliżonego" zdjęcia, jak na Auto, to jakieś czary
    Ostatnio edytowane przez APP ; 27-08-2009 o 12:56

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •