Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Wątek: odległość od tańczącej pary a zamrożenie ruchu

  1. #1

    Domyślnie odległość od tańczącej pary a zamrożenie ruchu

    Załóżmy dwie sytuacje: robimy to samo ujęcie tańczącej pary (ten sam kadr, te same parametry, ten sam czas naświetlania) ale dwoma różnymi obiektywami - pierwsze zdjęcie obiektywem szerokokątnym z bliska a drugie zdjęcie z odległości dużo większej teleobiektywem.

    Pytanie brzmi: Jeżeli różnica w odległości od tańczącej pary w tych dwóch przypadkach będzie dość duża - powiedzmy około 15 metrów, to czy można założyć, że w przypadku zdjęcia wykonanego obiektywem szerokokątnym z bliska będzie mniej poruszone (ruch lepiej zamrożony) od zdjęcia wykonanego teleobiektywem z większej odległości ?
    Światło w przypadku opcji zdjęcia z większej odległości musi przejść dłuższą drogę od pary młodej do teleobiektywu - czy to opóźnienie może mieć znaczenie dla zamrożenia ruchu tańczącej pary.
    Wiem że światło porusza się z prędkością 300 000 km/s ALE w próżni - a jak wiadomo na sali weselnej czy dyskotece próżni nie ma na pewno, a zdarza się że sala jest zadymiona wytwornicami dymi itp.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    żeby jeszcze uściślić - chodzi mi o subtelną różnicę - zdaję sobie sprawę że nie będzie to ewidentna, duża różnica.
    Ostatnio edytowane przez michal_sokolowski ; 17-08-2009 o 12:43 Powód: Automerged Doublepost

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Wow, co za wywód.. I to uwzględnienie prędkości światła..;-)

    Trochę to zawiłe, więc może uprośćmy:

    Jeżeli różnica w odległości od tańczącej pary w tych dwóch przypadkach będzie dość duża - powiedzmy około 15 metrów
    Jeśli mówimy o poruszeniu i jego stopniu, to odległość od obiektu odgrywa tu drugorzędną rolę. Zdecydowanie ważniejszy jest stosunek wielkości jaką zajmuje poruszający się obiekt na zdjęciu.

    Przyjmując następujące warunki:

    robimy to samo ujęcie tańczącej pary (ten sam kadr, te same parametry, ten sam czas naświetlania)
    Rozumiem, że Ten sam kadr oznacza iż na pierwszym i drugim zdjęciu Para będzie zajmowała np 1/4 częśc jego powierzchni. Logicznym jest, że teleobiektywem to zdjęcie zrobimy z większej odległości, ale nie ma to znaczenia, bo stopień poruszenia będzie taki sam. Na zamrożenie ruchu moze pomóc tylko odpowiednio krótki czas naświetlania i ogniskowa nie ma na to wpływu*.

    Pozdrawiam

    *Ogniskowa nie ma wpływu na ruch obiektu, ale na długiej ogniskowej zwiększa się ryzyko poruszenia zdjęcia przez Ciebie.

    PS: Odpowiadając jeszcze na argument o prędkości światła: Zauważ, że gdyby miało to jakiekolwiek znaczenie (ale chyba nie ma), to światło (w przypadku z tele) dociera dłużej do aparatu zarówno na początku jak i na końcu naświetlania, tzn, że mówimy tu o całkowitym opóźnieniu, a nie wydłużeniu ekspozycji.
    Ostatnio edytowane przez Slider ; 17-08-2009 o 12:53
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  3. #3

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slider Zobacz posta
    Wow, co za wywód.. I to uwzględnienie prędkości światła..;-)

    Trochę to zawiłe, więc może uprośćmy:



    Jeśli mówimy o poruszeniu i jego stopniu, to odległość od obiektu odgrywa tu drugorzędną rolę. Zdecydowanie ważniejszy jest stosunek wielkości jaką zajmuje poruszający się obiekt na zdjęciu.

    Przyjmując następujące warunki:



    Rozumiem, że Ten sam kadr oznacza iż na pierwszym i drugim zdjęciu Para będzie zajmowała np 1/4 częśc jego powierzchni. Logicznym jest, że teleobiektywem to zdjęcie zrobimy z większej odległości, ale nie ma to znaczenia, bo stopień poruszenia będzie taki sam. Na zamrożenie ruchu moze pomóc tylko odpowiednio krótki czas naświetlania i ogniskowa nie ma na to wpływu*.

    Pozdrawiam

    *Ogniskowa nie ma wpływu na ruch obiektu, ale na długiej ogniskowej zwiększa się ryzyko poruszenia zdjęcia przez Ciebie.
    dzięki za odpowiedź.
    zdaję sobie sprawę, że wielkość obiektu na zdjęciu, a także kąt poruszającego się obiektu względem matrycy aparatu mają znaczenie.
    wiem również że czas naświetlania, że dłuższa ogniskowa itd....

    pytanie było raczej z zakresu fizyki - chodzi mi o światło i jego drogę od tańczącej pary do obiektywu... czy może mieć to jakiekolwiek znaczenie ?
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Slider Zobacz posta
    Wow, co za wywód.. I to uwzględnienie prędkości światła..;-)

    Trochę to zawiłe, więc może uprośćmy:



    Jeśli mówimy o poruszeniu i jego stopniu, to odległość od obiektu odgrywa tu drugorzędną rolę. Zdecydowanie ważniejszy jest stosunek wielkości jaką zajmuje poruszający się obiekt na zdjęciu.

    Przyjmując następujące warunki:



    Rozumiem, że Ten sam kadr oznacza iż na pierwszym i drugim zdjęciu Para będzie zajmowała np 1/4 częśc jego powierzchni. Logicznym jest, że teleobiektywem to zdjęcie zrobimy z większej odległości, ale nie ma to znaczenia, bo stopień poruszenia będzie taki sam. Na zamrożenie ruchu moze pomóc tylko odpowiednio krótki czas naświetlania i ogniskowa nie ma na to wpływu*.

    Pozdrawiam

    *Ogniskowa nie ma wpływu na ruch obiektu, ale na długiej ogniskowej zwiększa się ryzyko poruszenia zdjęcia przez Ciebie.

    PS: Odpowiadając jeszcze na argument o prędkości światła: Zauważ, że gdyby miało to jakiekolwiek znaczenie (ale chyba nie ma), to światło (w przypadku z tele) dociera dłużej do aparatu zarówno na początku jak i na końcu naświetlania, tzn, że mówimy tu o całkowitym opóźnieniu, a nie wydłużeniu ekspozycji.
    załóżmy że masz czas 1/200 sekundy - jeżeli robisz zdjęcie z bliskiej odległości, to na matrycę aparatu padnie więcej pulsującego światła (bo światło ma naturę zarówno cząsteczkową jak i pulsacyjną jeżeli dobrze pamiętam z fizyki) NIŻ gdy robisz zdjęcie z dużej odległości.
    Pytanie jest tylko takie czy ma WIDOCZNE znaczenie....
    ;-)
    Ostatnio edytowane przez michal_sokolowski ; 17-08-2009 o 13:03 Powód: Automerged Doublepost

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Nov 2008
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    48

    Domyślnie

    Czas jaki światło potrzebuje na pokonanie około 15m jest tak znikomy że na uzytek fotografii, nawet najbardziej profesjonalnej, mozna zaokraglic go do zera. Jedynie łatwiej uda ci sie zrobić "poruszone" foto ze względu na wiekszą ogniskową, a nie ze wzgledu na odległość od fotografowanego obiektu.
    Canon EOS30D, Canon EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM, Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM, Canon EF 70-200mm f/4 L USM, 3M5A 8/500, Canon 580 EXII

  5. #5
    Uzależniony Awatar Sławek
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Częstochowa
    Wiek
    62
    Posty
    968

    Domyślnie

    Nie przypominam sobie abym czytał w jakiejkolwiek publikacji dotyczącej fotografii ślubnej o wpływie prędkości światła na jakość zdjęć

  6. #6
    Początki nałogu Awatar preinwher
    Dołączył
    Aug 2008
    Miasto
    Zakopane
    Posty
    458

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sławek Zobacz posta
    Nie przypominam sobie abym czytał w jakiejkolwiek publikacji dotyczącej fotografii ślubnej o wpływie prędkości światła na jakość zdjęć
    Nasze forum jest jedyne w swoim rodzaju
    Canon eos 5d - ef 17-40 mm f/4L - ef 85 mm f/1.8 - ef 70-200 mm f/2.8 L IS - 430 EX
    http://www.waldemarlach.iportfolio.pl/

    Przeszukaj forum http://maciejko.net/cbsearch/

  7. #7
    Bywalec Awatar chuba
    Dołączył
    Jul 2009
    Miasto
    Tomaszów Lubelski
    Wiek
    42
    Posty
    173

    Domyślnie

    Prędkość światła w powietrzu wynosi coś chyba ok. 290 000 km/s :wink:
    Nawet w szkle wynosi ok. 200 000 km/s. Przy 15 m a nawet 15 km różnica będzie tylko matematyczna
    Minolta x-300 + 50/1.7 + opemus 6 + 3 x cyfra Canon

  8. #8

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez chuba Zobacz posta
    Prędkość światła w powietrzu wynosi coś chyba ok. 290 000 km/s :wink:
    Nawet w szkle wynosi ok. 200 000 km/s. Przy 15 m a nawet 15 km różnica będzie tylko matematyczna
    intuicyjnie też tak myślałem, aczkolwiek dobrze czasem poteoretyzować w pracy
    ;-)

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michal_sokolowski Zobacz posta
    załóżmy że masz czas 1/200 sekundy - jeżeli robisz zdjęcie z bliskiej odległości, to na matrycę aparatu padnie więcej pulsującego światła (bo światło ma naturę zarówno cząsteczkową jak i pulsacyjną jeżeli dobrze pamiętam z fizyki) NIŻ gdy robisz zdjęcie z dużej odległości.
    :-o :neutral:

    Pytanie jest tylko takie czy ma WIDOCZNE znaczenie....
    ;-)
    Nie, nie ma..:smile:
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  10. #10
    Awatar betuel
    Dołączył
    Jun 2008
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    49
    Posty
    9

    Domyślnie

    Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę czy to jest dajmy na to obertas czy chodzony - bierzemy tu pod uwagę prędkość poruszającej się pary. Jednocześnie wysuwa się również problem energii fali uderzeniowej powietrza, która zostanie wytworzona podczas ewentualnego strzelenia hołubca, i która to będzie zmierzać w kierunku obiektywu, wprowadzając go nieuchronnie w drgania. Co za tym idzie - wpływ będzie mieć również rodzaj skóry, którą użyto na wykonanie obcasów, kąt pod jakim fala uderzeniowa dotrze do obiektywu, wysokość, na której tancerz ten manewr wykonał, ilość gości, która po drodze energię wytłumi.... itp. itd.

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •