Strona 43 z 45 PierwszyPierwszy ... 334142434445 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 421 do 430 z 446

Wątek: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

  1. #421

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Wraz z koleżanką zakupiliśmy dwa monitory NEC, zero stresu, bardzo dobry kontakt.
    Canon 40D +Canon EF 85/1.8 USM +24-70/2.8L+reszta kiedyś ...

  2. #422

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Około miesiąca temu kupiłem NECa w wersji COLOR. Poza dość długim czasem oczekiwania na przesyłkę wszystko było w porządku. Bardzo dobry kontakt i pomoc techniczna po zakupie.

  3. #423
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    1 380

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Moje doswiadczenie z dobrym monitorem nie jest dobre.
    oczywiscie nie jest to doswiadczenie uniwersalne , nie musi powtorzyc sie w kazdym innym przypadku , ale i taki malo znany aspekt warto wziac pod uwage.

    przed paru laty kupilem monitor , nie high end , ale przezwoita srednia polka , cos kolo 7000 - 8000 pln wowczas ( ok 2000 euronow).
    A jakze - wspanialy kontrast , czyli wysoka dynamika , czyli glebokie czernie i jasne wysokie swiatla.
    Dosc szybko przy intensywnej pracy wyladowalem u okulisty ( o ile pamietam po ok 3 miesiacach ).
    Monitor meczyl oczy. Odczuwalem bol i pogorszenie wzroku - "razil " nadto w oczy.
    Musialem wiec przejsc na tryb " oszczedzaj oczy " , zredukowac kontast itd itp. Obraz stal sie porownywalnej jakosci ze znacznie tanszymi , zwyklymi, fabrycznie kalibrowanymi monitorami. Potencjalnie jest monitor lepszy , ale zostalem zmuszony tak okroic jego mozliwosci obrazowania, iz z nich nie korzystam. Zdecydowana wiekszosc ogladajacych zdjecia przez siec i tak korzysta z taniutkich fabrycznie kalibrowanych monitorow.
    Nastepny monitor bedzie co najwyzej za 1500 - 2000 pln - ow.
    Najlepszy monitor nie uratuje zlego zdjecia.
    Dobre obroni sie na kazdym przecietnym.
    Wiekszosc oglada zdjecia i tak na tabletach , komorkach itp.wiec nieco slabszy desctop monitor niz te drozsze i tak nie jest waskim gardlem. W moim przypadku waskim gardlem okazala sie odpornosc na naswietlanie oczu.
    Nie zebym odradzal zakup dobrych czy najlepszych monitorow , ale moje doswiadczene jest takie , ze posiadajac te z raczej dolnej polki cenowej nie powinnismy wpadac z tego powodu w kompleks nizszosci. Zrobic sie da tym wszystko . I tak kazdy postrzega barwy nieco inaczej .

  4. #424
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2009
    Miasto
    śląskie (górnośląskie)
    Posty
    2 285

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Cytat Zamieszczone przez Bechamot Zobacz posta
    (...) wspanialy kontrast , czyli wysoka dynamika , czyli glebokie czernie i jasne wysokie swiatla.
    Dosc szybko przy intensywnej pracy wyladowalem u okulisty ( o ile pamietam po ok 3 miesiacach ).
    Monitor meczyl oczy. Odczuwalem bol i pogorszenie wzroku - "razil " nadto w oczy.
    Tak dla formalności - oświetlenie w pomieszczeniu było odpowiednie? Często pojawiają się podobne problemy, gdy w pomieszczeniu panuje "przyjemny półmrok".

  5. #425
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    1 380

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Tak dla formalności - oświetlenie w pomieszczeniu było odpowiednie
    jak to stwierdzic ?

    wychodze z zalozenia , ze duzy Monitor o duzym kontrascie dostarczyl oczom zbyt duzo energii.

    widac Problem nie jest niezwykly , skoro producenci wbudowuja funkcje " ochrona wzroku ". Ale w trybie " ochrona wzroku " pracuje jak przecietny , znacznie tanszy Monitor , nawet punkt bieli sie przesuwa - czyli inna kalibracja dla trybu ochrona wzroku , " inna dla "obraz".
    Nie chce mi sie tym bawic.Mozna milej czas spedzac , niz regulujac swoj Monitor.

  6. #426
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    48
    Posty
    2 516

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    1. Oświetlenie na zewnątrz dostarcza do oczu o kilka rzędów wielkości więcej energii niż monitor. Pole widzenia 200 stopni w poziomie, czyli nieporównywalnie większy niż ekran. I co, męczy?

    2. Kontrast to stosunek bieli do czerni. Nie ma żadnego związku z sumaryczną ilością światła.

    3. Monitor będzie męczył, jeśli będzie źle skonfigurowany, czyli dużo jaśniejszy niż tło na którym stoi. Jeśli "raził" to jest prosty dowód na nieprawidłową konfigurację. Nie sprzęt zawinił, tylko jak zwykle, najsłabsze ogniwo.

    4. Ludzie oglądają materiały na najróżniejszych urządzeniach i najmniejszy rozrzut jest wówczas, kiedy w materiale nie ma dodatkowych błędów własnych autora, bo czegoś nie widział na swoim monitorze. Jeśli natomiast zdjęcia będą zawierały jakiś procent nieprzewidywalności z powodu małej wiarygodności monitora fotografa, to ten błąd doda się geometrycznie do błędów na urządzeniach docelowych.

    5. Jeśli szkoda czasu na właściwe ustawienie narzędzia to ono się samo nie ustawi. To tak jakby narzekać, że wiertarka robi za duże dziury bo wiertło samo się nie przestawiło na mniejszą średnicę. Z monitorami, sytuacja z tańszym będzie jeszcze gorsza, bo one zwyczajowo są dużo jaśniejsze i bardziej męczące niż te droższe a regulację mają nieporównywalnie niższej klasy. Inne bywa też widmo podświetlenia, przesunięte w stronę niebieskiego, co dopiero Pan zobaczy jak masakruje wzrok. Przykład z regulacją kontrastu z Pana postu jest niezły, bo monitor LCD w ogóle nie ma możliwości regulacji kontrastu. W dobrych i drogich monitorach jest możliwość symulowania zmiany tego parametru i to na niezłym poziomie. W tanich jest tak, jak wynika z zasady działania LCD, czyli kontrast jest stały.

    6. Wysokiej klasy ekrany wcale nie są piękne, kolorowe i kontrastowe. Wręcz przeciwnie. Dają obraz brudny, mało jaskrawy, mało kontrastowy. Taki jak rzeczywistość za oknem. Oczojebność jest domeną tanich, czyli całkowicie odwrotnie niż Pan opisał.
    Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 17-08-2019 o 10:59

  7. #427
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    1 380

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    1. Oswietlenie na zewnatrz dostarcza do oczu o kilka rzedów wielkosci wiecej energii niz monitor. Pole widzenia 200 stopni w poziomie, czyli nieporównywalnie wiekszy niz ekran. I co, meczy?
    ad1. fizyka mowi cos zupelnie innego.

    jezeli chcemy zaobserwowac obraz na swiecacym monitorze, natezenie oswietlenia otoczenia nan padajace nie moze byc wieksze od natezenia oswietlenia emitowanego. W oprzeciwnym przypadku nie da sie w ogole zobaczyc obrazu ( bardzo niski , zmierzajacy ku zeru kontrast). Przyklad - komorka w sloneczny dzien. Doskonale widoczny obraz w pokoju , przestaje byc w swietle slonecznym widoczny.
    natezenie oswietlenia otoczenia musi wiec byc mniejsze.
    Pole widzenia obu oczu to ok 200 stopni, z czego polowe pola widzenia centralnie zajmuje Monitor. Do oczu dociera wiec swiatlo emitowane z monitora , ktore musi byc o wyzszym natezeniu niz otoczenia , a takze swiatlo z bokow o nizszym natezeniu , w dodatku zgodnie z prawem cosinusow tylko czesc tej energii dociera do oczu. Jesli zaswiecic latarka en face - oslepniemy , jesli z boku - efekt oslepienia bedzie znacznie mniejszy - gdyz tylko czesc emitowanej energii dotarla do oka ( dokladniej mowiac rozklada sie na wieksza powierzchnie -luminancja cd/m2 wiec Spada - dlatego swiatlo odbieramy jako mniej jasne).
    To nie swiatlo otoczenie stanowi zagrozenie dla oczu ( chyba ze zdecydopwanie za mocne , tylko po co takie ?) , lecz emitowana przez monitor energia. Gestosc swiatlosci ( cd/m2) czyli luminancja monitora jest wyzsza niz Lum. otoczenia - inaczej nie da sie obrazu na monitorze zobaczyc.

    ad2 Kontrast jest definiowany roznie , oznacza to samo - roznica miedzy Biela i czernia ( roznica luminancji ) .
    Kontrast globalny to iloraz roznicy przez wartosc maksymalna ( luminancji)
    Kontrast lokalny to iloraz roznicy przez sume (luminancji )- ta definicja jest wykorzystywana w optyce.

    czern monitora odpowiada w przyblizeniu czerni monitora w stanie wylaczonym , ciemniej czerni nie da sie pokazac.
    Dla monitora o kontrascie globalnym 1000:1 mozliwy jest zakres dynamiczny rzedu 10 EV.
    oznacza to ze biele monitora musza byc 1000 razy jasniejsze od czerni . Np w czerniach mamy 25 cd/m2 w bielach musimy osiagnac 25000 cd/m2.
    Maximum to 25000 cd/m2


    jesli obnizymy Kontrast np 500:1 to mamy czern nadal 25 cd/m2 , Biel 12500 cd/mm2 - Luminancja bieli szczytowej jest nizsza - oznacza to, ze energia emitowana przez Monitor przy obnizeniu kontrastu jest nizsza , gdyz Minimum jest takie samo , Maximum dwa razy nizsze . Przy takim ustawnieniu mozna pokazac zakres tonalny ok 8,9 ev .


    O ile czern znajduje sie w poblizu czerni monitora w stanie wylaczonym ( to jest przypadek normalny ) , wowczas ze wzrostem kontrastu rosnie emitowana energia przez Monitor , obciazenie dla oczu rosnie, obraz staje sie bardziej dynamiczny . Inaczej byc nie moze. Wieksza zdolnosc przenoszenia przez Monitor szerszego kontrastu - mniejsze znieksztalcenia , odwzorowanie blizsze rzeczywistemu. Odczuwamy subiektywenie jako obraz bardziej dynamiczny o wiekszym zroznicowaniu tonalnym.

    na wysokiej klasy monitorze , jesli ustawimy nisko swiatla szczytowe , co odpowiada kontrastowi np 250:1 mozna pokazac juz tylko zakres rzedu 7,9 ev , mimo iz do dyspozycji mamy 10. Nie wykorzystujemy mozliwoscia monitora - to jest przypadek , o ktorym wspominam.


    ad3 .
    co sie dzieje jesli podnosimy oswietlenie otoczenia?

    powiedzmy w ciemnym pokoju obserwujemy na ekranie sasiednie pola o luminancji 2 i 4.
    kontrast lokalny = (4-2)/(4+2)=0,33

    wlaczamy oswietlenie otoczenia ,natezenie niech bedzie takie , iz swiatlo odbite od monitora odpowiada luminancji sredniej szarosci 127.
    Luminancje sie dodaja ( gdyz to energia emitowana na okreslona powierzchnie - energia ma wlasnosci addytywne) .

    te dwa sasiednie pola beda sie charakteryzowac kontrastem = (131-129)/(131+129)=0,0077.
    nie zobaczymy roznicy miedzy tymi polami.

    zwiekszajac jasnosc oswietlenia otoczenia ograniczamy dynamike obrazu od strony cieni i to wcale nie malo - to sa 2-4 ev.

    ad4
    - jesli daje obraz do sieci czyli z mysla o masowym , nieznanym odbiorcy , przydatna bylaby funkcja emulujaca prace przecietnych tanich , popularnych monitorow.Moglbym ustawic tak obraz , iz bylby optymalny na monitorach tych uzytkownikow , dla ktorych obraz jest adresowany
    Na szczescie nie jest to rzeczywiscie niezbedne i mozna sie bez niej obejsc. Jesli sie nie widzi jak obraz moglby wygladac na przyzwoitym monitorze , nikt sobie z tego sprawy nie zdaje iz moglo by byc lepiej. Kiedys ktos mnie spuentowal " nie liczy sie jakosc , wazny jest fakt".


    ad5.
    Jak kiedys mialem swietny samochod , to dzisiaj moge jezdzic kazdym i nie brakuje mi lepszego. Jak mam powiedzmy dobry monitor , wiem ze dam sobie rade na kazdym.
    Lub tez zawale sprawe tez na kazdym.

    ad 6.

    rzeczywistosc za oknem ma czesto rozpietosc tonalna , czyli kontrast rzedu 15 EV.
    Jesli mam monitor tak ustawiony ze kontrast wynosi 10 ev , wowczas okazuje sie, ze oczy sa nadwyrezone - wiec redukuje kontrast monitora , redukujac tym samym jego dynamike / zakres tonalny do poziomu nieznacznie sie rozniacego od monitorow znacznie tanszych. Z funkcja " ochrona wzroku" , monitor pracuje wyraznie mniej " atrakcyjnie " , obraz nie rozni sie az tak wiele od tych z monitora pare razy tanszego.


    Zeby przedstawic bogata i szeroka tonalnie rzeczywistosc na monitorze , Monitor winen miec szeroki Kontrast .


    uff.. niechcacy w upalne popoludnie wyszedl przydlugawy post , sorry.

  8. #428
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    48
    Posty
    2 516

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Ad.1 Fizyka mówi jednak cały czas to samo. Dlatego na ekranie praktycznie nic nie widać w słoneczny dzień jeśli monitor stałby na podwórku. Poza tym, pomija Pan fakt, że spora część światła wpada do wnętrza panelu LCD, odbija się od jego dna i wraca. Istnieją panele LCD które wykorzystują niemalże tylko takie właśnie światło odbite do działania. Proszę zerknąć na urządzenia Garmin, przystosowane do pracy na zewnątrz. Co do samej różnicy, jak mówiłem, natężenie oświetlenia pochodzące ze sceny oświetlonej światłem słońca jest o dwa rzędy wielkości większa, niż z ekranu.

    Ad. 2 Iloraz różnicy? Nie tworzy pan czasem alternatywnej matematyki? Kontrast to jest zawsze iloraz wartości poziomu bieli do czerni. Koniec kropka. Nic innego. Możliwe że ma Pan na myśli zjawiska psychofizyczne z "kontrast" w nazwie, przy czym to jest zupełnie co innego. Reszta wywodu, proszę wybaczyć, ale jest bez sensu. W monitorze LCD regulujemy tylko jaskrawość podświetlenia. Z gęstości optycznej komórek nematów w pozycji "otwartej" i "zamkniętej" wynika odpowiednio punkt bieli i czerni. Oba zmieniają się proporcjonalnie w funkcji jaskrawości podświetlenia.

    Ad. 3 Opisuje Pan zjawisko kontrastu sąsiedniego. Ma o tyle wpływ na postrzeganie, że zmienia percepcję jasności w funkcji jasności tła. Brak związku z problemem głównym.

    Ad. 4, 5, 6 Poza tematem.

    Recepta na problem jaki Pan opisał w pierwszym poście jest prosta: Średnia szarość ekranu powinna być mniej więcej równa jasności tła. I tyle. To załatwia definitywnie sprawę. Uwaga, średnia szarość to nie jest odcień 127 jak Pan napisał. Teoria o dodawaniu energii jest błędna z natury. Oczywiście same założenia o luminancji 4 i 2 też są błędne.

    PS1. Proszę przemyśleć jeszcze raz co Pan nawypisywał. Różnica 1EV odpowiada 2x różnicy ilości światła. Jeśli więc Pan pisze o kontraście 1000:1 i odpowiedniku 10EV to jest poważnym błędem. 10EV to jest wartość 2 do potęgi 10, czyli ~1000x a nie 10x!

    Druga sprawa, gdzie Pan widział monitor z czernią 25 nitów? Może to tylko założenie na potrzeby dyskusji, ale jeśli nie, to znów walnął się Pan o dwa rzędy wielkości. Biel 25 tysięcy nitów? Podobnie jak z czernią, błąd 100x.

    PS2. Współczesne monitory LCD odtwarzają dynamikę o rozpiętości 8-10EV w normalnych warunkach oświetleniowych. Dopiero OLED i technika HDR umożliwi więcej, choć osobiście uważam, że żadnej rewolucji w fotografii to nie zrobi.
    Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 17-08-2019 o 21:41

  9. #429
    Pełne uzależnienie Awatar aptur
    Dołączył
    Oct 2005
    Posty
    3 703

    Domyślnie Re: Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Kolego Bechamot. Zadam proste pytanie. Czy w ogóle kalibrowałeś ten lepszy monitor co męczył twoje oczy? Mam na myśli nie tylko kalibrację koloru ale także ustawienie poprawnej jasności monitora.

  10. #430
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    1 380

    Domyślnie Odp: Ostrzeżenie - ZPK Mastiff i Tom01

    Kolego Bechamot. Zadam proste pytanie. Czy w ogóle kalibrowałeś ten lepszy monitor co męczył twoje oczy? Mam na myśli nie tylko kalibrację koloru ale także ustawienie poprawnej jasności monitora.
    alez oczywiscie. Monitor ma tez automatyke pozwalajaca na dopasowanie jasnosci do jasnosci otoczenia .

    ale to nie w tym Problem , w ogole nie w tym jak ja ustawiam Monitor.

    Problem w tym , ze wykorzystujac te wspaniale mozliwosci monitora , czyli szeroki zakres tonalny , czyli szeroki Kontrast , jaki nie Maja monitory tansze staje sie to bardzo meczace dla oczu.

    nalezy wiec zredukowac jasnosc. poniewaz luminancja czerni praktycznie sie nie zmienia , wiec sciemniajac obraz zmniejszamy tym samym przenoszony Kontrast czyli zakres tonalny jaki przenosi Monitor.

    Z mozliwego zakresu np 1000:1 robi sie np 300:1 - do poziomu jaki Maja znacznie gorsze i tansze monitory.

    tzn przy dlugotrwalej pracy na monitorze w pelnej jakosci bylo to na tyle meczace na oczu , ze musialem przejsc na nastawe bardziej " humanitarna" a tym samym zrezygnowac z szerokich mozliwosci monitora i wykorzystac tylko ich czesc. Nie ma problemu kilkanascie minut obserwowac obraz w pelnej krasie , ale pare godzin i to pare razy w tygodniu zaczyna byc juz problemem. U mnie skonczylo sie wizyta u okulisty.

    Najprawdopobniej ci ktorzy Maja Monitor ustawiony tak, iz nie meczy przez dluzszy czas oczu, wykorzytuja tylko czesc jego mozliwosci.

    w moim przypadku ze wzgledu na obciazenie oczu nie jest mozliwa dluzsza praca na szerokim kontrascie. Z kolei na zawezonym Spada jakosc obrazowania.

    musialem przejsc na tryb "ochrona wzoroku " , w ktorym jakosc obrazowania jest wyraznie gorsza od trybow innych jak obraz aRGB , sRgb , film , grafika itd itp . Nie rozni sie znacznie od obrazu z monitorow tanszych.

    Na przyszlosc nie bede mial oporow kupic Monitor w cenie do max 2000 pln i wcale nie bede sie tego wstydzil.
    Wiem , ze to nie bedzie mialo zadnego wplywu na wynik mojej pracy.
    Jesli ktos ma Jakis idealny Monitor i akurat zobaczy na nim moje zdjecie , to zobaczy je lepszym niz ja widze , z czego bym sie ucieszyl , gdybym o tym wiedzial.

Strona 43 z 45 PierwszyPierwszy ... 334142434445 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •