Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 48

Wątek: Jak złapać ostrość, czyli "Canon autofocus information"

  1. #31
    Zablokowany
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    2 638

    Domyślnie

    Af jedynki wygląda tak

  2. #32
    Bywalec Awatar milinet
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Konin, Poznań, Jarocin
    Posty
    215

    Domyślnie

    A wszystko to i tak o kant....rozbić, nikt nie wie jak działa AF w canonach.
    Ten opis patentu jest dziwny, z jednej strony mi sie nie zgadza z drugiej tłumaczy dlaczego obiektyw ma wpływ na celność i powtarzalność AF.

    Fakty są takie, że z tamronem 28-75 f2.8 20D myli się powiedzmy na 10 zdjęć 5 jest w punkt, 2 tak sobie a 3 nietrafione. W tych samych warunkach z canonem 17-85 is usm na 10 ...10 w punkt. Z puszką 450D było podobnie tylko że widać że sobie z Tamronem gorzej radziła.
    I niech mi ktoś to wytłumaczy? Skoro niby dla f2,8 używana jest inna para czujników z większą odległością pryzmatów co teoretycznie powinno zwiększyć dokładność a tu dla f5,6 w przypadku USM zawsze było w punkt?


    JAK TO CHOLERSTWO DZIAŁA???

    Na pewno jest tak, że puszka na początku sprawdza w którą stronę i o ile przesunąć obiektyw i przesyła te dane po SPI do obiektywu( niestety,bo można było dołożyć jeszcze dwa styki tylko do obsługi silnika AF sterowanych np. PWMem po jednym w każdą stronę.. i chyba byłoby po kłopocie, no ale już za późno )
    Jeśli nie potrafi określić różnicy fazowej na danej parze, to jeździ ringiem aż znajdzie taką pozycję z której da sie coś ustalić). Jak obiektyw dojedzie na żądaną pozycję to CHYBA puszka sprawdza jeszcze raz ( i to już mi sie nie zgadza z tym opisem z początku wątku) i robi drobne korekcje.
    No i chyba na końcu to i tak puszka zatwierdza czy jest dobrze ustawiona dobrze ostrość czy nie bo np. błyska wspomaganiem jeszcze raz...niby po co? tak sobie? Teoretycznie puszka na końcu zgadza się na źle ustawioną ostrość, chociaż... zauważyliście że np. po zatwierdzeniu ostrości wystarczy puścić spust i nacisnąć jeszcze raz i o dziwo puszka czasami zrobi drobne ruchy obiektywem... to by znaczyło że poprzednio jednak puszka źle ustawiła...

    Wniosek...
    Wychodzi na to że kiedy puszka znajdzie takie miejsce z którego da sie ustalić w którą stronę i o ile przesunąć pierścień ostrości wysyła te dane do obiektywu i tylko czeka na potwierdzenie z obiektywu że tam dojechał i przestał już kręcić i tyle, strzela fotke i od tego jak obiektyw wykonał swoja prace zależy celność, FF/BF i powtarzalność.

    Ale to by było strasznie głupie...

  3. #33
    Uzależniony Awatar Max_im
    Dołączył
    Oct 2006
    Wiek
    58
    Posty
    668

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MarekC Zobacz posta
    Podczas podpinania obiektywu aparat pobiera od niego info dotyczące jego parametrów, a w szczególności maksymalnego otworu. Na tej podstawie ustala 2 parametry pracy: graniczne sensory AF oraz "plamkę focusa". Dla otworów f2,8 i większych pracują wszystkie sensory i "plamka focusa" jest ustalana na 1/3 * 0,02mm, dla otworów f2,8..f5,6 "plamka" jest ustalana na 0,02mm natomiast skrajne sensory poziome nie biorą udziału w AF (jesli to dobrze zrozumiałem).

    Tak się zastanawiam, że gdyby podpinając obiektyw o świetle 2.8 dało się
    oszukać body i dostarczyć mu informacje, że to jest światło 1.8 to powinno poprawić się ostrzenie.
    A jak to jest z pierścieniem M42 i potwierdzeniem ostrości?
    jakie info dochodzi do Body

  4. #34
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez milinet Zobacz posta
    Wychodzi na to że kiedy puszka znajdzie takie miejsce z którego da sie ustalić w którą stronę i o ile przesunąć pierścień ostrości wysyła te dane do obiektywu i tylko czeka na potwierdzenie z obiektywu że tam dojechał i przestał już kręcić i tyle, strzela fotke i od tego jak obiektyw wykonał swoja prace zależy celność, FF/BF i powtarzalność.
    Z moich obserwacji wynika, że to bardziej skomplikowane. Taka sytuacja: detekcja fazy->rozkaz do obiektywu->fota gdy obiektyw zrobi co trzeba ma miejsce chyba tylko przy serwo. Może też przy dobrych warunkach oświetleniowych.
    Bo gdy się zaobserwuje kiedy aparat świeci sobie wspomaganiem AF z zewnętrznego flesza to już tak prosto sprawa nie wygląda.

    A na ten opis patentu trzeba patrzeć z dystansem. To jest opis patentowy, Canon coś wymyślił i sobie opatentował. Nikt nie mówi, że to jest stosowane w dokładnie takiej formie w aparacie. Jeżeli mówimy o tym samym patencie, który widziałem ja, to dotyczy on hybrydowego AF, w którym współdziała szybki AF na detekcji fazy i dokładny na detekcji kontrastu.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  5. #35
    Bywalec Awatar milinet
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Konin, Poznań, Jarocin
    Posty
    215

    Domyślnie

    tez mi się tak wydaje że taka sytuacja detekcja fazy->rozkaz do obiektywu->fota występuje rzadko o ile w ogóle występuje, w jakiś dobrych warunkach albo coś ale to jest jedyne wytłumaczenie dlaczego przy ustawieniu ONE SHOT body potwierdza i strzela fote kiedy ostrość jest rozjechana o pól albo nawet o metr( mówimy o bliskich planach). To by tez mogło tłumaczyć dlaczego po ponownym naciśnięciu spustu body jednak przeostrzy delikatnie i zdjęcie już będzie w punkt.

    Nie wiem jak wam, ale ja często zauważyłem że gdy celuje cały czas w ten sam punkt, nic nie zmieniam, scena jasna kontrastowa,cały czas tryb OneSchot, naciskam spust do połowy puszczam i jeszcze raz do połowy , i tak kilka razy to obiektyw z którymś tam razem zrobi delikatne ruchy, a przecież nie powinien, skoro za pierwszym razem potwierdził ostrość, to naciskając drugi raz spust nie powinien nic robić, a jednak kręci, czyli poprzednio było źle.

    A opis tego patentu jest dla nas mało przydatny, po pierwsze nie z tego roku co trzeba ;-) a po drugie tak jak powiedział Piast9 miał chyba być jakimś nowatorskim rozwiązaniem łączącym zalety różnych metod ustawiania AF w celu przyspieszenia i zwiększenia precyzji AF. Znalazłem bardziej odpowiedni ale nadal nie to co chciałem.

  6. #36

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez milinet Zobacz posta
    A opis tego patentu jest dla nas mało przydatny, po pierwsze nie z tego roku co trzeba ;-) a po drugie tak jak powiedział Piast9 miał chyba być jakimś nowatorskim rozwiązaniem łączącym zalety różnych metod ustawiania AF w celu przyspieszenia i zwiększenia precyzji AF. Znalazłem bardziej odpowiedni ale nadal nie to co chciałem.
    Na podstawie wykładów z prawa patentowego i doświadczenia prowadzącego:
    Z patentami to jest tak, że firmy nie zawsze patentują to co faktycznie wykorzystują. Mogą opatentować coś, by konkurencja tego nie wykorzystała lub nie rozwijała w tym kierunku. Ponadto czasem bardziej opłaca się po prostu coś dobrze "zataić" niż patentować.

    A teraz własna teoria:
    Canon w "1" wykorzystuje tylko sprawdzone rozwiązania, a pozwala sobie eksperymentować przy tańszych lustrzankach. Np. tak było z eye-controlled focus - 5/3/30/30v. Jakoś Canon już się wycofał z tego rozwiązania...

  7. #37
    Bywalec Awatar milinet
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Konin, Poznań, Jarocin
    Posty
    215

    Domyślnie

    Numer patentu 5060002. Jest on z 1991r. na stronie 6 jest rysunek który bardzo przypomina to co jest w naszych EOSach, piny do obiektywu sie zgadzają, nazwy sygnałów itd.

    strona z patentami http://www.pat2pdf.org/

    Ale z tego co sie doczytałem, raczej opisuje on sposób poszukiwania ostrości obiektów będących w ruchu.
    Ostatnio edytowane przez milinet ; 24-05-2008 o 21:26

  8. #38
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2009
    Miasto
    Zabrze
    Wiek
    47
    Posty
    19

    Domyślnie Punkt łapania ostrości

    Spróbuje troche odświeżyć watek. Mam takie pytanie, dwa przypadki:
    1. Jasny obiekt na tle ciemnej ściany
    2. Ciemny obiekt na tle jasnej ściany

    Obiekt jest mały, ostrzymy na krawędź, w tych punktach też jest największy kontrast. Odległość między obiektem a ścianą jest mała w stosunku do odległości od obiektywu!

    Czy ostrość bedzie ustawiana zawsze na odleglosc w której znajduje się krawędź obiektu w obu przypadkach, czy moze nastawianie ostrości jest brane po priorytecie jasności (czy moze jakiegoś koloru) i w ktoryms z przypadkow bedzie to jednak ściana?

    Wydaje mi się, że mam czasami takie zjawisko..

  9. #39
    Pełne uzależnienie Awatar gietrzy
    Dołączył
    Feb 2004
    Posty
    5 727

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez obo Zobacz posta
    Czy ostrość bedzie ustawiana zawsze na odleglosc w której znajduje się krawędź obiektu w obu przypadkach,
    Mając u siebie na dysku zdjęcia "bieżni z żytniej" śmiem twierdzić, że tak, plus oczywiście błąd pomiaru (układu AF) tj:

    - seria 350D/1000D zdjęcie mydlane, sprzęt i tak jest in spec
    - serie 450D/50D/5D - dopuszczalny błąd układu AF to 2/3 GO czyli wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń
    - flegszip - 1/3 GO czyli flegszip

    Cytat Zamieszczone przez obo Zobacz posta
    czy moze nastawianie ostrości jest brane po priorytecie jasności (czy moze jakiegoś koloru)
    -> D300/D700/D3/D3X, gdy śledzony obiekt wypadnie poza 51 pól AF (czy jest to możliwe w D300?) jest śledzony po RGB.
    the silence is deafening

  10. #40
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2009
    Miasto
    Zabrze
    Wiek
    47
    Posty
    19

    Domyślnie

    Dzięki gietrzy za odpowiedź. W sumie wydaje się to logiczne i oczywiste, ale chciałem się upewnić. Pozdrawiam.

Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •