Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 22 z 22

Wątek: Kadrowanie z liniami złotego podziału w Photoshopie [Golden Crop]

  1. #21
    Coś już napisał Awatar jpl
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Inside the Wall
    Posty
    50

    Domyślnie

    Zacznę od wyjaśnienia że polemizuje z tezą że w kontekście kompozycji złoty podział nie jest stosowany. Jak wydaję mi się jest to logiczny wniosek z komentarza #15.

    W żaden sposób nie wartościuje tych reguł (1/3 - złota proporcja) i nie twierdzę że istnieje tylko jedna z nich.
    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Złoty podział w geometrii jest dość ściśle zdefiniowany i chyba w żadnym przypadku nie ma równie karkołomnych założeń, że złoty podział odcinka na dwie części zastosowany dwukrotnie w obie strony i w efekcie dzielący odcinek na trzy części też jest piękny. Przeniesienie podziału odcinka na prostokąt to już mocno wydumane w porównaniu do wszystkich innych "Golden Ratio". Powiedział bym pokrętne wręcz - i jak zwykle błędne założenia prowadzą do błędnych wniosków. :-)
    Złoty podział określa stosunek części do całości. Można go stosować do odcinka powierzchni i każdej innej mierzalnej cechy. Żadne zastosowanie nie jest bardziej lub mniej wydumane.

    Nie wiem dlaczego chcesz stosować ten podział dwa razy na jednym boku? Nie ma przecież obowiązku stosowania wszystkich czterech mocnych punktów na raz.
    Umieszczenia elementu w miejscu wyznaczonym przez złotą zasadę ma dać najbardziej harmonijne położenie względem krawędzi obrazu. To oczywiście nie musi być element może być linia dzieląca powierzchnię na części (np. horyzont).

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    W malarstwie od zawsze były "mocne punkty obrazu" i od zawsze był "trójpodział" przez niektórych nazywany (nieszczęśliwie) złotym.

    "Golden Ratio" (najlepszym tłumaczeniem byłoby "złote proporcje") ma tą cechę, że jest uniwersalny. Podział "na 3" jest uniwersalny bo nie zależy od kształtu kadru czy płótna. Jak wygląda ten niby złoty podział w kadrze 1:1, 3:4, 2:3 czy 16:9? MNIE SIĘ WYDAJE, ŻE W WIĘKSZOŚCI PRZYPADKÓW WYGLĄDA ŁOKROPNIE ŹLE.
    Żadna reguła nie jest lepsza od innych. Każda z nich jest tylko narzędziem z którego można skorzystać. Jedne są bardziej przydatne inne mniej. Nie można ich oceniać w oderwaniu od całości zdjęcia/obrazu. Kompozycja to zbyt skomplikowana sprawa by dało się ją opisać za pomocą jednej prostej reguły (nawet złotej).

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta

    Nie do końca zgodzę się z linkiem, który podałeś. Analizując dzieła starych mistrzów można by udowodnić dowolną tezę.
    (ciach)
    Chciałem tylko pokazać że złotą regułę stosowano świadomie.
    Przy tej ilości stworzonych obrazów i tej olbrzymiej ilości produkowanych zdjęć można dowieść istnienie dowolnego podziału z zakresu (0, 0.5) do powiedzmy trzeciego miejsca po przecinku. Ale z jakiegoś powodu w podręcznikach zawsze wspomina się o złotej. Może ze względu na jej "legendę"?
    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    (ciach)
    Znowu Chełmoński poniżej (wiem, że to nie średniowiecze ). Ten to chyba nic nie wiedział o złotych podziałach.

    Akurat lewe oko Chełmońskiego leży na lini wynikającej ze złotego podziału.
    Na plfoto pewnie by usłyszał że przycięte lewe ramie, patrzy w złą stronę, balans bieli leży no i nie ostro. A poza tym to jakimi pędzlami malowane? (bo EXIFA nie ma).

    Różnica między 1/3 a złotym podziałem jest tak nie wielka że kłótnie o wyższość jednego nad drugim mogą tylko studenci 1 roku abo najwięksi profesorowie ASP. Z tego względu dla mnie tych nazw można używać wymiennie w odniesieniu do obu reguł. W szczególności w fotografii - tylko niektóre jej działy dają możliwość precyzyjnej kompozycji. Nie jestem talibem-teoretykiem.

  2. #22

    Domyślnie

    Widzę, że wywiązała się tu porządna dyskusja Przypominam, że skrypt jest jedynie narzędziem! Nie mam zamiaru "nawracać" nikogo na jakieś reguły podziału. Linie tworzone przez skrypt należy traktować jedynie jako wskazówkę, jedno z wielu rozwiązań problemu kadrowania. Sam często korzystam z tego skryptu nie dla linii, tylko dla innych możliwości (obracanie bez ucinania, szybkie rozszerzanie płótna, sama maska kadrowania która zapisywana jest jako ścieżka też się przydaje).

    Dodam jeszcze tylko, że wypuściłem kolejną wersję, która dobrze działa z PS CS5 (wcześniej nie działały skróty klawiszowe w menu). Do pobrania z: http://goldencrop.sourceforge.net/

    Pozdrawiam!
    Lepsze kadrowanie w Photoshopie --> http://goldencrop.sourceforge.net/

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •