Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 38

Wątek: Jak prawidłowo naświetlać zdjęcia?

  1. #11
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2008
    Posty
    1 660

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kolaj Zobacz posta
    Nawet na zielonym kwadraciku da się czasem zrobić poprawnie naświetlone zdjęcie. Nie ma w tym nic złego. 99% osób tak robi. Ignorance is a bliss. Na szczęście są i tacy, którzy chcą zrozumieć, z czego wynika to, że czasem trzeba "niedoświetlić" a czasem "prześwietlić".
    Oczywiście, zgadzam się. Cieszy mnie zabawa fotografią i nie uważam za niezbędne zgłębianie rozwiniętych fizycznych analiz fotografii (natomiast podstawy optyki mnie wciągają), ale jednocześnie podziwiam ludzi, których to interesuje. Każda dodatkowa wiedza jest przydatna. Co nie znaczy, że żeby robić świetne zdjęcia trzeba wiedzieć wszystko na ten temat.
    Dla mnie to trochę jak jeździć samochodem i znać skład chemiczny paliwa.
    Oczywiście nikomu nie odradzam czytania tego artykułu, ale jak sam wspomniałeś dla większości jest to zbędne. I nie mówię tu nawet o użytkownikach zielonego kwadracika.
    A ów zielony kwadracik i ignorancja akurat mnie nie dotyczy, bo uważam się za człowieka dość ambitnego i ogólnie rozwiniętego, co wynika z chęci do posiadania dodatkowej wiedzy i nieco większych ambicji.

  2. #12
    Pełne uzależnienie Awatar trampek
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Rzeszow, Poland
    Wiek
    43
    Posty
    1 546

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zonk Zobacz posta
    Właśnie z tą korektą nie do końca się orientuję. Staram się tak naświetlać zdjęcia, żeby wskaźnik pokazywał 0 na drabince jednak dość często zdjęcia są jakby nieoświetlone lub prześwietlone. Może to wina tego, że robię kitem 18-55
    przykład

    To może muszę nauczyć się robić te korekty ekspozycji?
    to zdjecie jest dobrze naswietlone. a ze jego DR maly to inna sprawa. jakbys chcial zeby wygladalo ?
    R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max

  3. #13
    Bywalec Awatar zonk
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Suchedniów
    Posty
    203

    Domyślnie

    Patrząc na histogram widać, że jest niedoświetlone. Poprostu wydaje mi się, że nie do końca panuję nad tą korektą ekspozycji. Lustro mam dopiero 2 miesiące a na dodatek robię w jpg ;-)

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    . jakbys chcial zeby wygladalo ?
    Chciałbym, żeby pyło jaśniejsze o ok 0,5 działki, wiemże bez problemu mogę to teraz rozjaśnić ale wolałbym od razu dobrze naświetlać.
    pozdrawiam
    >>>--------> założyłem sobie bloga <--------<<<

  4. #14
    Początki nałogu Awatar mastercheat
    Dołączył
    Nov 2008
    Miasto
    Blachownia k/Częstchowy
    Wiek
    45
    Posty
    477

    Domyślnie

    hmmyy...

    po pierwsze w jakim trybie robisz fotki (P,M,Av,Tv) ? (zależy od tego czym będziesz poprawiał expozycję)
    po drugie jakiego rodzaju używasz pomiaru światał (punktowy, matrycowy, średnioważony czy może centralny)? (każdy sprawdza się lepiej lub gorzej w różnych sytuacjach)


    Jaki masz aparacik?

    Generalnie po zrobieniu fotki i zobaczeniu histogramu ustalasz czy jest niedoświetlone czy przeswietlone i korygujesz ustawienia.
    -tryb P to generalnie aparat sam dopiera przesłonę i czas zgodnie z tym co mu pokarze światłomierz i tu zależy w jakim on jest trybie i co widzisz przez obiektyw. Jest to tylko automat.
    W tym wypadku jedno pokrętło służy do przesunięcia programu (bez zmiany eksposycji) a drugie do przesunięcia expozycji (na drabince to widać) oczywiście zmieniając expozycję będą sie się zmieniały ustawienia czasu i przesłony.
    -tryb Tv automatyka przesłony. Znowu na podstawie danych z światłomierza ustawiana jest przesłona tak aby wg. światłomierza aparatu zdjęcie wyszło dobrze naświetlone. ale oczywiście automat jak to automat może sie mylić zależnie od ustawionego typu pomiaru i od tego co fotografujemy. Jednym pokrętłem sterujemy czasem (bez zmiany expozycji, przesłona automatycznie się ustawia) a drugim możemy poprawić expozycję.
    -Tryb Av tym razem my ustawiamy przesłonę a aparat sam dobiera czas. wszystko jak w poprzednim punkcie.
    - tryb M manualny. Sami ustawiamy i czas i przesłonę, a na drobince wyświetla się jedynie odczyt z światłomierza (może być różny dla tej samej sceny w zależności od ustawionego trybu pomiaru światła). Generalnie jeśli ustawimy kombinację przesłony i czasu tak żeby na drabince wskaźnik był na zero to wtedy wg. aparatu jest już dobrze. Ale jak pisałem wczesniej jest to tylko automat, więc może się mylić i dlatego odpowiednio przekręcając pokrętlem od czasu, albo od przesłony ustawiamy inna expozycję.

    Generalnie wielkiej filozofii to tu nie ma. Po zrobieniu fotki oceniamy ją na własne oko czy jest ok, a jak nie jest to odpowiednim pokrętłem zmieniamy expozycję i robimy kolejną fotkę i tak aż uznamy że jest ok.
    A co do światłomierza to np. jeśli robisz fotkę taką jak pokazałeś i zablokujesz ostrość na niebie (aparat w tym momencie dokona pomiaru (niebo jest jasne) jeśli do tego będziesz miał pomiar punktowy czyli przy pomiarze będzie brany pod uwagę tylko skrawek nieba (bez łąki) to na bank fotka wyjdzie za ciemna, bo aparat będzie ustawiał poprawną ex pozycję tylko dla nieba. Z drugiej strony jeśli ostrość i pomiar światła zrobisz w najciemniejszym miejscu to fotka wyjdzie za jasno (przy pomiarze punktowym.
    Oczywiście jest pomiar matrycowy który bierze pod uwagę jasność całej sceny, ale tez nie zawsze się sprawdza i może się pomylić bo nie wie co ty chcesz na fotce pokazać, a jedynie na podstawie matematycznych wyliczeń pokazuje co on uważa za ok.
    Pozdrawiam
    40D;T17-50;Tokina50-135;580EXII;Sherpa250R;4GBx2+8GB;V800C,HL-511x2; Hama Defender 200
    5D;C28/1.8;C85/1.8; YongNuo RF-602; 2xPowerlux VC200; 1xQuantuum PT-200,softboxy,parasole.

  5. #15
    Coś już napisał
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Kołobrzeg
    Posty
    81

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mastercheat Zobacz posta
    po pierwsze w jakim trybie robisz (P,M,Av,Tv) ? (zależy od tego czym będziesz poprawiał expozycję)
    po drugie jakiego rodzaju używasz pomiaru światał (punktowy, matrycowy, średnioważony czy może centralny)? (każdy sprawdza się lepiej lub gorzej w różnych sytuacjach)


    Jaki masz aparacik?
    A w exif`a to już nie łaska zajrzeć, stoi jak byk, że 40d, pomiar matrycowy i takie tam :P

  6. #16
    Początki nałogu Awatar mastercheat
    Dołączył
    Nov 2008
    Miasto
    Blachownia k/Częstchowy
    Wiek
    45
    Posty
    477

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaXi_JaZz Zobacz posta
    A w exif`a to już nie łaska zajrzeć, stoi jak byk, że 40d, pomiar matrycowy i takie tam :P
    nie lubię zaglądać w efix-y często gęsto są pousuwane...

    a na tej fotce to zależy co chcesz pokazać, czy zależy Ci na niebie czy na ziemi, czy tez chcesz wypośrodkować, a to jest najtrudniejsze. Światłomierz podał ci pomiar matrycowy czyli wyliczył jakąs tam średnią dla sceny żeby wszędzie było w miarę ok, niebo nie za jasne, ziemia nie za ciemna.
    Oczywiście można wsiąść statyw zrobić 3 fotki jedna z większą ekspozycją druga z mniejszą a trzecia pośrodku i je połączyć HDR. Ale co kto lubi

    Mnie generalnie światłomierz w moim 40D bardzo denerwuje i zazwyczaj (nie zawsze) podaje za niskie wartości wg. mnie. dlatego tez coraz częściej używam Manuala i oceniam każda fotkę po zrobieniu.
    40D;T17-50;Tokina50-135;580EXII;Sherpa250R;4GBx2+8GB;V800C,HL-511x2; Hama Defender 200
    5D;C28/1.8;C85/1.8; YongNuo RF-602; 2xPowerlux VC200; 1xQuantuum PT-200,softboxy,parasole.

  7. #17
    Początki nałogu
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Gdańsk
    Posty
    346

    Domyślnie

    A może masz monitor zużyty/stary/wypalony i wydaje Ci się że zdjęcia są zbyt ciemne.

  8. #18
    Początki nałogu Awatar mastercheat
    Dołączył
    Nov 2008
    Miasto
    Blachownia k/Częstchowy
    Wiek
    45
    Posty
    477

    Domyślnie

    bardziej chodzi o to, że już na histogramie bezpośrednio po zrobieniu fotki z ustawieniami aparatu po prawej zwykle jest dziura.
    40D;T17-50;Tokina50-135;580EXII;Sherpa250R;4GBx2+8GB;V800C,HL-511x2; Hama Defender 200
    5D;C28/1.8;C85/1.8; YongNuo RF-602; 2xPowerlux VC200; 1xQuantuum PT-200,softboxy,parasole.

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar trampek
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Rzeszow, Poland
    Wiek
    43
    Posty
    1 546

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mastercheat Zobacz posta
    bardziej chodzi o to, że już na histogramie bezpośrednio po zrobieniu fotki z ustawieniami aparatu po prawej zwykle jest dziura.
    normalne. kompresuja na +1/3, 2/3
    R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max

  10. #20
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    595

    Domyślnie

    zonk - we wklejonym przez Ciebie opisie jak uzyskać prawidłową ekspozycję jest uwaga, że sposób dotyczy negatywów. Otóż negatyw jest znacznie mniej czuły na błędy ekspozycji niż matryca i dlatego można sobie spokojnie radzić w ogóle bez światłomierza. Przy fotografii cyfrowej ten opis jest niezbyt przydatny.

    Jeśli chodzi o światłomierz, to cały problem z nim polega na tym, że on z konieczności musi zakładać że fotografowany przedmiot odbija jakiś procent światła, to znaczy ma pewną jasność. I dlatego jeśli celujesz światłomierzem w coś czarnego (ciemnego) to on "myśli" że jest to szare i tak dobiera parametry ekspozycji żeby na zdjęciu wyszło szare - zatem by uzyskać poprawną ekspozycję trzeba zrobić korektę na minus. Natomiast gdy celujesz w coś białego (jasnego) to światłomierz również "myśli" że jest to szare, i tak ustawia paramety by na zdjęciu było szare, a więc trzeba w takim wypadku użyć korekty na plus.

    Tak się przedstawiała sprawa z prostymi światłomierzami. Ten który masz w 40D jest znacznie bardziej skomplikowany - mierzy światło w wielu punktach i za pomocą skomplikowanych algorytmów usiłuje ustalić co widzi i jak ustalić ekspozycję. Jak każdy automat w niektórych warunkach trafi, w innych - nie, i wtedy trzeba posiłkowac się korektami. Jak je dobierać - musisz to po prostu wypraktykować, nie znam lepszego sposobu.

    Jeśli chodzi o sampla, którego wrzuciłeś, jak już ktoś pisał tam problemem nie jest ekspozycja, tylko duża rozpietość tonalna sceny (jasne niebo, ciemna ziemia). Ekspozycja jest ok, jakby było jaśniej to byś miał przepalone niebo. Żeby sobie z tym poradzić, polecam podstawy obróbki już zrobionego zdjęcia, kilkoma kliknięciami można uzyskać np taki efekt:


Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •