Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: 17-40 - rozmyte zdjęcia przy małym otworze

  1. #1

    Default 17-40 - rozmyte zdjęcia przy małym otworze

    To mój pierwszy temat na tym forum więc serdecznie wszystkich witam i proszę o pomoc.
    Mam problem z obiektywem C 17-40 f/4L podpiętym do 40D. Podczas ostatniego focenia plenerów zauważyłem że wychodzą mi rozmyte zdjęcia przy wartości przysłony 22 i ciut niżej, na nieskończoności, zarówno AF jak i manual. Natomiast przy pozostałych wartościach przysłony z f4 włącznie ostrość jest super. Dodam, że przy otworze f22 zdjęcia robiłem "z ręki" i na statywie i w obu przypadkach wychodzą rozmazane. Nie wiem co jest grane z tym obiektywem, z tego co się orientuje powinno być chyba odwrotnie, im mniejsza dziura tym ostrzej...

  2. #2
    Coś już napisał bejrut's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    London/Tbg
    Posts
    85

    Default

    srednio najostrzej powinno byc przy f8, pozniej zwiekszajac wartosc przyslony ostrosc spada,dlatego najmniejsza dziura nie oznacza najostrzej

  3. #3
    Pełne uzależnienie paweleverest's Avatar
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Zawiercie
    Age
    51
    Posts
    1,138

    Default

    Każdy obiektyw przymkniety do takiej wartości jak 22 bedzie słaby optycznie - tu niestety pojawia sie dyfrakcja która niszczy ostrośc obrazu. Przymykaj do f:11 lub 14 w zupełności wystarczy.

  4. #4
    Bywalec brzoza's Avatar
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Kraków
    Age
    48
    Posts
    127

    Default

    Quote Originally Posted by mrtnz View Post
    Nie wiem co jest grane z tym obiektywem, z tego co się orientuje powinno być chyba odwrotnie, im mniejsza dziura tym ostrzej...
    Tak jak już przedpiścy sugerowali:

    - małe względne otwory przysłony (f/16, f/19, f/22, itd.) powodują zwiększenie głębi ostrości, czyli zakresu odległości, w którym obiekty obserwowane przez urządzenie optyczne sprawiają wrażenie ostrych. Jednak przy takich wartościach uwydatniają się wady optyczne, które wpływają na spadek jakości optycznej obrazu, tym większej im słabszy jest obiektyw

    - najlepsza jakość optyczna obrazu występuje przy przysłonach "środka" (f/8, f/11, itp). Co prawda głębia ostrości nie jest wtedy "od metra do nieskończoności" ale charakterystyka pracy szkła jest wtedy zdecydowanie najlepsza.

    POzdrawiam!

  5. #5
    Pełne uzależnienie Slider's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Posts
    1,052

    Default

    Quote Originally Posted by brzoza View Post
    - (f/16, f/19, f/22, itd.) (...) Jednak przy takich wartościach uwydatniają się wady optyczne, które wpływają na spadek jakości optycznej obrazu,
    Spadek czego..?

    - najlepsza jakość optyczna obrazu występuje przy przysłonach "środka" (f/8, f/11, itp).
    Udowodnij mi to.
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  6. #6
    Bywalec brzoza's Avatar
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Kraków
    Age
    48
    Posts
    127

    Default

    Quote Originally Posted by Slider View Post
    Spadek czego..?
    Spadek jakości optycznej obrazu - rozmywanie krawędzi wszystkich obiektów na zdjęciu - efekt dyfrakcji. Cóż, może w odniesieniu do zdjęcia nie jest to zbyt szczęśliwe określenie, ale chyba wiemy o co chodzi? :-)

    Quote Originally Posted by Slider View Post
    Udowodnij mi to.
    Mam udowadniać dlaczego przy ~f/8 mamy najlepszą jakość obrazu?

    Pozdrawiam!

  7. #7
    Początki nałogu GhostRider's Avatar
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Tarnow - okolice
    Age
    43
    Posts
    335

    Default

    Quote Originally Posted by brzoza View Post
    Mam udowadniać dlaczego przy ~f/8 mamy najlepszą jakość obrazu?
    Pozdrawiam!
    Ale w razie czego

    LINK
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    A najlepiej jak mrtnz pokaże jakieś zdjęcie i się oceni
    Last edited by GhostRider; 15-04-2009 at 11:57 AM. Reason: Automerged Doublepost
    Moje zdjęcia na forum
    7d 17-35 18-135STM 35/2 50/1.8 85/1.8 100/3.5 70-200/4 580EXII
    http://jaceklosko.blogspot.com/

  8. #8

    Default

    Dzięki za pomoc panowie, rozjaśniliście mi kwestie, przy f11 do 14 obraz mam żylete. Byłem przekonany źe im wyżej tym ostrzej. Jestem poczatkujący w temacie wiec z praktyką jak na razie krucho.
    Pozdrawiam!

  9. #9
    Początki nałogu GhostRider's Avatar
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Tarnow - okolice
    Age
    43
    Posts
    335

    Default

    TUTAJ masz topic nt f22
    Moje zdjęcia na forum
    7d 17-35 18-135STM 35/2 50/1.8 85/1.8 100/3.5 70-200/4 580EXII
    http://jaceklosko.blogspot.com/

  10. #10
    Bywalec brzoza's Avatar
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    Kraków
    Age
    48
    Posts
    127

    Default

    Quote Originally Posted by mrtnz View Post
    przy f11 do 14 obraz mam żylete!
    Dokładnie, ponieważ 'ostrość obrazu' a 'głębia ostrości' to dwie różne rzeczy

    Pozdr.!

Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •