Tak samo jak jakośc optyczna obiektywu i jego rozdzielczość. Zawsze mi sie wydawało, że rozdzielczość szkła jest jednym z kryteriów jakości optycznej, podobnie jak aberracja chromatyczna, sferyczna, astygmatyzm itp. (choć mogę sie mylić), ale nie są to pojęcia tożsame.
Nie dlaczego, tylko czy tak faktycznie jest.. Nie wiem chociażby jaka jest zależnośc pomiędzy aberracją chromatyczną, a przysłoną; na wykresach obiektywy pod tym względem zachowują się bardzo róznie; na jednych ogniskowych CA maleje wraz z przymykaniem przysłony, podczas, gdy na innych rośnie.. Spadek winiety też nie zatrzymuje się na f/8, tylko maleje wciąż ze zwiekszaniem wartości otworu względnego obiektywu, natomiast dystorsja wogóle nie jest uwarunkowana przysloną, tylko ogniskową.Mam udowadniać dlaczego przy ~f/8 mamy najlepszą jakość obrazu?
Jeśli jednak przyjąć Twój tok myślenia, to też jest to zbyt duże uogólnienie, bo nie chodzi tu o dokładne wartości przysłon, tylko o przymknięcie obiektywu o kilka działek przysłony, dlatego też portretowe stałki o dużej światlosile mogą osiągać najwyższe wartości rozdzielczości przy f/5.6, lub niższych i też nie jest to regułą, bo niektóre obiektywy zyskuja ostrość już po przymknięciu o jedną działkę, a niektóre o trzy, a inne (np taki Tamron 11-18 ) jest najostrzejszy na pełnej dziurze. Dla dużego uproszczenia przyjęło się mówić, że obiektywy są najostrzejsze dla wartości f/8, ale to zależy od konkretnego modelu.
Cóż, my może i wiemy, ale laik już niekoniecznie..:-)Cóż, może w odniesieniu do zdjęcia nie jest to zbyt szczęśliwe określenie, ale chyba wiemy o co chodzi? :-)
Pozdrawiam
Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.
Nie na f/8 tylko 2 d0 3 działek powyżej pełnej dziury. Dla 17-40/4 jest to akurat przedział f/8 dp f/11, ale dla takiego 35/1.4 będzie już f/2.8 do f/4. Im lepszy obiektyw tym różnice między zakresem optymalnym a pozostałymi wartościami przysłony są mniejsze. Rzeczony 35/1.4 będzie przy f/8 dalej ostry (choć pewnie nieco mniej niż przy f/4) ale taki 50/1.8 już niekoniecznie.
Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj
Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.
Wszystkie te reguły w jakim zakresie obiektywy są najlepsze są tylko statystyczne. Tzn. większość jest najostrzejsza na f/8, bo to jest dobry ekonomiczny kompromis. Trochę droższe obiektywy mają precyzyjniejszą korekcję aberracji i mogą osiągać maksimum przy wiekszym otworze.
Ci, co na ekonomię nie zwracają w ogóle uwagi (czyli kiepscy inźynierowie) produkują takie buble jak niektóre obiektywy Leicy, "diffraction limited". Tutaj najlepsza jakość jest przy pełnym otworze, a potem już się tylko pogarsza wskutek dyfrakcji.
http://en.leica-camera.com/assets/fi...=file_1864.pdf
A dodałbym, że nieostrość spowodowana dyfrakcją nieźle się wyostrza dobrymi algorytmami, czego nie można powiedzieć o aberracjach typu koma, astygmatyzm, czy chromatyczna.