Pokaż wyniki od 1 do 10 z 16

Wątek: 17-40 - rozmyte zdjęcia przy małym otworze

Mieszany widok

  1. #1
    Bywalec Awatar brzoza
    Dołączył
    Aug 2005
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    127

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mrtnz Zobacz posta
    przy f11 do 14 obraz mam żylete!
    Dokładnie, ponieważ 'ostrość obrazu' a 'głębia ostrości' to dwie różne rzeczy

    Pozdr.!

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez brzoza Zobacz posta
    ponieważ 'ostrość obrazu' a 'głębia ostrości' to dwie różne rzeczy
    Tak samo jak jakośc optyczna obiektywu i jego rozdzielczość. Zawsze mi sie wydawało, że rozdzielczość szkła jest jednym z kryteriów jakości optycznej, podobnie jak aberracja chromatyczna, sferyczna, astygmatyzm itp. (choć mogę sie mylić), ale nie są to pojęcia tożsame.

    Mam udowadniać dlaczego przy ~f/8 mamy najlepszą jakość obrazu?
    Nie dlaczego, tylko czy tak faktycznie jest.. Nie wiem chociażby jaka jest zależnośc pomiędzy aberracją chromatyczną, a przysłoną; na wykresach obiektywy pod tym względem zachowują się bardzo róznie; na jednych ogniskowych CA maleje wraz z przymykaniem przysłony, podczas, gdy na innych rośnie.. Spadek winiety też nie zatrzymuje się na f/8, tylko maleje wciąż ze zwiekszaniem wartości otworu względnego obiektywu, natomiast dystorsja wogóle nie jest uwarunkowana przysloną, tylko ogniskową.

    Jeśli jednak przyjąć Twój tok myślenia, to też jest to zbyt duże uogólnienie, bo nie chodzi tu o dokładne wartości przysłon, tylko o przymknięcie obiektywu o kilka działek przysłony, dlatego też portretowe stałki o dużej światlosile mogą osiągać najwyższe wartości rozdzielczości przy f/5.6, lub niższych i też nie jest to regułą, bo niektóre obiektywy zyskuja ostrość już po przymknięciu o jedną działkę, a niektóre o trzy, a inne (np taki Tamron 11-18 ) jest najostrzejszy na pełnej dziurze. Dla dużego uproszczenia przyjęło się mówić, że obiektywy są najostrzejsze dla wartości f/8, ale to zależy od konkretnego modelu.

    Cóż, może w odniesieniu do zdjęcia nie jest to zbyt szczęśliwe określenie, ale chyba wiemy o co chodzi? :-)
    Cóż, my może i wiemy, ale laik już niekoniecznie..:-)

    Pozdrawiam
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  3. #3
    Cenzor Awatar MacGyver
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    47
    Posty
    7 043

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slider Zobacz posta
    Dla dużego uproszczenia przyjęło się mówić, że obiektywy są najostrzejsze dla wartości f/8, ale to zależy od konkretnego modelu.
    Nie na f/8 tylko 2 d0 3 działek powyżej pełnej dziury. Dla 17-40/4 jest to akurat przedział f/8 dp f/11, ale dla takiego 35/1.4 będzie już f/2.8 do f/4. Im lepszy obiektyw tym różnice między zakresem optymalnym a pozostałymi wartościami przysłony są mniejsze. Rzeczony 35/1.4 będzie przy f/8 dalej ostry (choć pewnie nieco mniej niż przy f/4) ale taki 50/1.8 już niekoniecznie.
    Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MacGyver Zobacz posta
    Nie na f/8 tylko 2 d0 3 działek powyżej pełnej dziury.
    Toż to przeca napisałem:-) i też nie jest to regułą, wspominając owego Tamiego 11-18, najostrzejszego na pełnej dziurze, choć parę podobnie zachowujących się szkiełek pewnie by się znalazło..:-)
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie

    Wszystkie te reguły w jakim zakresie obiektywy są najlepsze są tylko statystyczne. Tzn. większość jest najostrzejsza na f/8, bo to jest dobry ekonomiczny kompromis. Trochę droższe obiektywy mają precyzyjniejszą korekcję aberracji i mogą osiągać maksimum przy wiekszym otworze.

    Ci, co na ekonomię nie zwracają w ogóle uwagi (czyli kiepscy inźynierowie) produkują takie buble jak niektóre obiektywy Leicy, "diffraction limited". Tutaj najlepsza jakość jest przy pełnym otworze, a potem już się tylko pogarsza wskutek dyfrakcji.

    http://en.leica-camera.com/assets/fi...=file_1864.pdf

    A dodałbym, że nieostrość spowodowana dyfrakcją nieźle się wyostrza dobrymi algorytmami, czego nie można powiedzieć o aberracjach typu koma, astygmatyzm, czy chromatyczna.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •