Strona 6 z 21 PierwszyPierwszy ... 4567816 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 51 do 60 z 203

Wątek: Analogi - czy jest sens jeszcze je kupować?

  1. #51
    Bywalec Awatar rbit9n
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Reichshof
    Posty
    223

    Domyślnie

    w całej tej dyskusji zagubiło się przeznaczenie negatywu czarno-białego, dlatego przypominam, że negatyw czarno-biały służy do powiększania za pomocą powiększalnika na papierze do tego przeznaczonym, a nie do skanowania. może i są wyjątki od reguły, ale zasadniczo taka jest koncepcja stosowania negatywów czarno-białych.
    Master of Disaster

    KOREX

    APARATY TRADYCYJNE

  2. #52
    Grzeczny i układny podpis Awatar Merde
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    45
    Posty
    7 756

    Domyślnie

    Tak a propos analogów - używa ktoś starych, manualnych korpusów ze współczesnymi lampami? Moja Praktica wyzwala 430EX (dla pewności zakleiłem dodatkowe styki), ale nie bardzo potrafię sobie wykoncypować jaką moc ustawić w konkretnej sytuacji. Jak sobie z tym radzicie?
    I don't pretend to understand Brannigan's Law. I merely enforce it

  3. #53
    Uzależniony Awatar PoulN
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    771

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rbit9n Zobacz posta
    w całej tej dyskusji zagubiło się przeznaczenie negatywu czarno-białego, dlatego przypominam, że negatyw czarno-biały służy do powiększania za pomocą powiększalnika na papierze do tego przeznaczonym, a nie do skanowania. może i są wyjątki od reguły, ale zasadniczo taka jest koncepcja stosowania negatywów czarno-białych.
    Eee - skanować można B/W też jak najbardziej

  4. #54
    Cenzor Awatar MacGyver
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    47
    Posty
    7 043

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PoulN Zobacz posta
    Eee - skanować można B/W też jak najbardziej
    No można, odkąd diesel wygrał Le Mans to już wszystko można
    Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj

  5. #55
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    ale nie bardzo potrafię sobie wykoncypować jaką moc ustawić w konkretnej sytuacji. Jak sobie z tym radzicie?
    Normalnie. Ja na przykład korzystam z liczby przewodniej, odpowiednio dobierając przysłonę. W ostateczności można dobrać moc lampy do wymaganej przysłony.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  6. #56
    Grzeczny i układny podpis Awatar Merde
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    45
    Posty
    7 756

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta
    Normalnie. Ja na przykład korzystam z liczby przewodniej, odpowiednio dobierając przysłonę. W ostateczności można dobrać moc lampy do wymaganej przysłony.
    Ależ bogata w treść informacja Zdaję sobie sprawę, że to jest do policzenia, ale jak? Przykładowo - chcę zrobić zdjęcie w dosyć ciemnym pomieszczeniu odbijając światło od sufitu. Do dyspozycji jest kitowy Pentacon 50/1.8, światłomierz wskazuje mi, że prawidłowa ekspozycja dla przysłony 1.8 będzie przy czasie 1/4 sekundy. Chciałbym skrócić ten czas do 1/60 sekundy, więc o 4 EV. Jak dobrać moc lampy znając jej liczbę przewodnią?
    I don't pretend to understand Brannigan's Law. I merely enforce it

  7. #57
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    884

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Merde Zobacz posta
    Ależ bogata w treść informacja Zdaję sobie sprawę, że to jest do policzenia, ale jak? Przykładowo - chcę zrobić zdjęcie w dosyć ciemnym pomieszczeniu odbijając światło od sufitu. Do dyspozycji jest kitowy Pentacon 50/1.8, światłomierz wskazuje mi, że prawidłowa ekspozycja dla przysłony 1.8 będzie przy czasie 1/4 sekundy. Chciałbym skrócić ten czas do 1/60 sekundy, więc o 4 EV. Jak dobrać moc lampy znając jej liczbę przewodnią?
    To chyba zadanie dla wrozki. Mysle ze w takich sytuacjach lepiej sprawdza sie lampy z wlasnym pomiarem swiatla a najlepiej to samodzielny swiatlomierz z pomiarem blysku

  8. #58
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Łódź
    Posty
    675

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Merde Zobacz posta
    Tak a propos analogów - używa ktoś starych, manualnych korpusów ze współczesnymi lampami? Moja Praktica wyzwala 430EX (dla pewności zakleiłem dodatkowe styki), ale nie bardzo potrafię sobie wykoncypować jaką moc ustawić w konkretnej sytuacji. Jak sobie z tym radzicie?

    lampa nowej generacji raczej nie do takich aparatów,ale w manualu dasz radę tylko wyczytaj w instrukcji jaką ma liczbe przewodnią (Guide Number) i z tej liczby oblicz odległość przy przysłonie jaką zamierzasz użyć w obiektywie.

    GN =przysłona x odległość
    T90 ,Pentax Z-20 , 2 powiekszalniki,procesor Jobo i cała szafa optyki

  9. #59
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    O świetle zastanym możesz prawie zapomnieć przy różnicy 4 EV.
    Ustaw czas 1/60 (skoro musisz ), lampa w sufit.
    Oceń odległość lampa-sufit-obiekt, załóżmy dla przykładu że lampa ma dla danej czułości filmu LP 28, a pokój jest sporawy i odległość l-s-o wyszła 4 m. Czyli dla zdjęcia na wprost przysłona byłaby pomiędzy 5,6 a 8, ale ponieważ odbijasz od sufitu, to dokładasz 1-1,5 EV na rozproszenie światła i ustawiasz przysłonę 4. Czyli masz 6,3 EV niedoświetlenia na światło zastane, masakra. A teraz wrzucasz lampie 1/4 energii błysku, LP spada do 14, przysłonę otwierasz więc do 2. Dalej, na 1/8 energii masz LP 10, przysłonę otwierasz na maksa i masz w zasadzie dobre, ewentualnie minimalnie za małe, naświetlenie fleszem, za to nadal -4 EV ze światła zastanego - ale przy narzuconym czasie 1/60 s wiele więcej nie wyrzeźbisz.
    Zasadniczo, jeśli zależy Ci na połączeniu obu świateł, powinieneś dążyć do tego, żeby uzyskać równo -1 EV niedoświetlenia zarówno światłem zastanym, jak i błyskiem - wtedy oba się zsumują po pół i całościowo zdjęcie będzie dobrze naświetlone. Czyli w Twoim przypadku byłby to np. przy przysłonie 1,8 czas 1/8 s (-1 EV na światło zastane) i energia błysku na 1/16 (LP 7, przysłona od sufitu potrzebna byłaby w okolicy 0,5-0,8, czyli też masz -1 EV).
    Można to oczywiście policzyć w drugą stronę - jeśli z założenia potrzebujesz (przy odległości i fleszu z naszego przykładu pozostając) przysłony np. 2,8, to obliczasz potrzebną LP. A więc dodajesz 1 EV (dla uproszczenia obliczeń ) na odbicie, wychodzi przysłona 4, mnożysz przez odległość 4 m, wychodzi LP 16. Czyli musisz zredukować LP flesza z pełnej 28 do około 16 - akurat w naszym przykładzie wypada pomiędzy 1/2 i 1/4 mocy, ja bym dał na 1/2 (chyba, że chcesz nastrojowe wnętrze low key, to wtedy 1/4 ).
    Zasada jest taka, że LP zmienia się z pierwiastkiem kwadratowym mocy błysku - 1/2 mocy zmniejsza LP 1,4 raza, 1/4 - 2 razy, 1/8 - 2,8 raza, 1/16 - 4 razy itd.

    Pzdr

    Grzesiu
    Ostatnio edytowane przez FlatEric ; 30-03-2009 o 23:27
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  10. #60
    Grzeczny i układny podpis Awatar Merde
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    45
    Posty
    7 756

    Domyślnie

    Podziękował.
    Teraz mam już jakiś punkt zaczepienia i pozostaje potrenować
    I don't pretend to understand Brannigan's Law. I merely enforce it

Strona 6 z 21 PierwszyPierwszy ... 4567816 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •