Wiadomo że Canon nie ma ochoty rozpieszczać konkurencji i w DPP nie dał możliwości korekcji wad optycznych dla obiektywów innych niż swoje. Korekcja z Sigmami czy Tamronami nie działa w ogóle albo daje jakieś śmieszne efekty jak na screenie niżej z Sigmy 50/1.4


Zacznijmy od tego jak to w DPP działa i dlaczego jest taki śmieszny efekt :-). DPP ma bazę swoich obiektywów, które rozpoznaje po identyfikatorze zapisanym w pliku RAW. Obiektyw Sigmy przekazuje do korpusu swój identyfikator, który jest następnie zapisany w RAWie. Rzut oka na specyfikację Canonowskich RAWów i okazuje się że panowie z Sigmy używają dla S50/1.4 tego samego identyfikatora co dla.... Canon 17-35/2.8L . No i co robi teraz DPP? Z funkcji opisujących wady obiektywu wylicza sobie że dla ogniskowej "50mm" w 17-35/2.8L winieta jest tak gigantyczna że aż kod który ją naprawia na RAWach z Sigmy parę razy przekracza zakres danych na których operuje "overflow" i stąd takie śmieszne kółka
Dokładnie to samo jest z dystorsją. 17-35/2.8L jest idealnie skorygowany w środku swojego zakresu a następnie w kierunku 35mm robi się poduszka. Dla "50mm" poduszka jest jeszcze większa i DPP na RAWach z Sigmy próbuje ją usuwać dodając do zdjęcia jeszcze większą beczkę

No dobra, to może by tak oszukać DPP i na RAWach z Sigmy przerobić ID szkła na np. Canona 50/1.4 USM?
Nic prostszego :-). Rzut oka na specyfikację RAWów z 5D i już wiemy ze ofiara jest bajtem pod offsetem $044a. Zamieniamy na ID 50/1.4USM czyli $C6 (a jak ktoś woli eLkę 50/1.2 to $F1 )


Przy okazji w puste miejsce na nazwę lensa (aparat nic tam nie zapisuje z Sigmami) zapisujemy sobie ładne "Sigma 50/1.4". Tekst jest w zwykłym jednobajtowym ANSI od offsetu $09CC. Przy konwersji do jpg ten tekst będzie wpisany w EXIF zamiast jakiegoś "50mm"


A teraz już sobie ładnie otwieramy RAWa i korekcje pięknie działają bo DPP myśli że ma doczynienia z 50/1.4USM . Ustawienia suwaków Sigmy 50/1.4 są na niższe wartości niż dla Canona bo Sigma ma np. dużo mniejszą winietę i wartość 30 zbija winietę prawie do zera. Przy ustawieniu na 100 narożniki są dużo jaśniejsze niż środek, ale to jedyna niedogodność :-)


Ten sam trik można zastosować oszukując że np. Sigma 10-20 to Canon 10-22 etc.

Niżej linki do specyfikacji. Podane przeze mnie offsety są dla RAWów 5D. Dla innych aparatów będą niestety w innych miejscach. Miłego dłubania :-)

http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exif...mes/Canon.html

http://wildtramper.com/sw/cr2/cr2.html


P.S
Jak mi się będzie nudzić to zrobię może programik z interfejsem, który z automatu będzie przerabiał pliki.