niestety, 4GB przestrzeni adresowej to 4GB przestrzeni adresowej (dla 32bit) i nie ma bata na wiecej wiec wszelkie zakresy pamieci (karta graficzna tez!!!!) musza byc mapowane na ogolna przestrzen adresacji aby programy mialy dostep do informacji.
dla niedowiarkow polecam zastanowienie sie w jaki sposob jest wykonywany zrzut ekranu. kopiowany jest bufor ramki z karty graficznej bezposrednio (taki dostep nie bylby mozliwy gdyby pamiec nie byla we wspolnej przestrzeni), po czym poznac ze bezposrednio?? w XP bardzo latwo bo jak program mocno pracje to widzicie jak zaczyna rysowac ikonki (to oznacza ze program - czyli windows - rysje ikony w pamieci karty graficznej). Vista jest pierwszym systemem M$ który posiada model BackBuffer Rendering, czyli wstepny render w pamieci i transfer zasobów do pamieci karty graficznej aby ta poskladala wszystko w całość (stąd możliwe bylo stworzenie m.in. Windows Flip 3D oraz podgladu programu w pask zadan)
w XP jest przelacznik ktory dodaje sie do linii wywoljacej system w pliku boot.ini, jest to "/PAE" , wlacza obslge rozszerzonego zarzadzania pamiecia na sile (ale procesor i reszta msza to obslgiwac), w viscie nie jest to mozliwe ze wzgled na zmiane bootmanager'a, ale taki stan pewnie dlgo nie bedzie mial miejsca