-
Tak, tak - z tą chropowatą ścianą ciekawe - gitarzyści klasyczni używają bardzo drobnego papieru ściernego, czekam na ucznia mam chwilę czasu więc: - ustawiam w aparacie all serwo, minimalna przesłona, wybieram jeden punkt focusa, kadruję na pilniczek, lub lepiej dłuższy pasek papieru ściernego, przesuwam kadr aparatem bliżej - dalej i ... wyraziście widzę pole ostrości i granice rozmycia ostrości układające się wokół aktywnego punktu focusa. Właśnie ta faktura daje doskonale czytelny pod tym względem obraz. Taki obraz na matówce doskonale ćwiczy dostrzeganie pola ostrości i zwraca uwagę na granice jego stopniowalnego rozmycia.
Sprawa druga to zachowanie aktywnego punktu, ta uwaga dotyczy punktu centralnego. Tryb all serwo - bardzo wolno, możliwie wolno naprowadamy punkt na obiekt blisko nas, aparat przeostrza, bardzo wolno wyprowadzamy ten punkt poza obiekt i ... nic, jeszcze dalej, gdy odległość na matówce wynosi około dwu szerokości kwadratu obejmującego kropkę nagle aparat przeostrza w dal, i to nie koniec: powolutku powracamy (słuchamy jak pracuje mechanizm) i gdy tylko pole kwadratu "dotyka" obiektu położonego blisko natychmiast przeostrza na: bliżej. Oznacza to, że reakcja focusa jest zróżnicowana dla przeostrzenia w dal i bliżej. Przeostrzenie w kierunku: bliżej, jest aktywniejsze. Pewnie i o tym trzeba pamiętać. Czy się mylę?
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum