Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 29

Wątek: przesłona, czas migawki i GO

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojkij Zobacz posta
    Hmm.. No to niektóre teorie legną w gruzach..:-) w każdym razie regułą jest, że DOF za obiektem zawsze jest większa niż przed nim.
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  2. #2
    Początki nałogu Awatar quail
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    400

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slider Zobacz posta
    Hmm.. No to niektóre teorie legną w gruzach..:-) w każdym razie regułą jest, że DOF za obiektem zawsze jest większa niż przed nim.
    Ja też tak czytałem. Natomiast co do proporcji, to tył około 2 razy więcej niż przód.
    Przy bardzo małej głębi (np. portret z 2 metrów szkłem 85mm przy f/1.2) ciężko nad tym zapanować tak czy siak, nawet niewielka zmiana kompozycji po pomiarze ostrości potrafi zaburzyć ostrość.
    Przed chwilką chciałem tą głębię policzyć na dofmaster, ale wychodzi znacznie więcej nić obserwuję na swoich zdjęciach. Stronka wylicza 4cm głębi (35mm), a ja widzę na fotach, że to zaledwie kilka mm.

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojkij Zobacz posta
    no tu jest akurat napisane normalnie (mniej więcej to, co ja napisałem)
    głębia ostrości jest symetryczna tylko dla skali 1:1, prawda?
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  4. #4
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mazeman Zobacz posta
    Witam wszystkich,

    Już najwyższy czas przesiąść się na coś jaśniejszego niż kit i mam pytanie:
    1. O ile zmniejszy się czas otwarcia migawki z powiedzmy 1/20 przy f/5.6 w stosunku do f/2.8 (mam na myśli 24-70/2.8, ewentualnie 17-55/2.8) oraz do 50/1.4? Tylko proszę o czasy (tabelka?!), a nie o EV'y.
    Po pierwsze, czas się nie zmniejszy, tylko wydłuży, i to czterokrotnie, czyli do 1/80 sek.
    Po drugie, przyswój sobie jednak "EV'y" - tak jest o wiele łatwiej. Uwierz.

    A teraz fotograficzne przedszkole.
    1 EV to dwa razy więcej światła.
    Przy stałej przysłonie to oznacza dwa razy dłuższy czas, czyli : 1/15; 1/30; 1/60; 1/125; 1/250; 1/500; 1/1000; 1/2000; 1/4000; 1/8000 itd. (jak kogoś stać ).
    Przy stałym czasie, 1 EV oznacz dwukrotnie większy otwór przysłony. W znaczeniu pola powierzchni tego otworu. Ponieważ pole powierzchni tego otworu jest proporcjonalne do kwadratu jego promienia, to szereg numerów przysłon wyraża się pierwiastkiem kwadratowym liczb : 1; 2; 4; 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512, itd. i przedstawia się następująco : 1; 1.4; 2; 2.8; 4; 5.6; 8; 11; 16, 22, itd.
    Właśnie dlatego różnica jasności pomiędzy obiektywami f/5.6, a F2.8 wynosi 2 EV.

    2. Czy zmiana czasu jest zależna od długości ogniskowej?
    I tak i nie (ciąg dalszy fotograficznego przedszkola).
    Wyrażana numerkami przysłona, to tak zwany otwór względny obiektywu. Jest to stosunek pomiędzy ogniskową, a tzw. źrenicą wejściową obiektywu (przy współczesnych, skomplikowanie zbudowanych obiektywach, nie do końca wiadomo, co oznacza termin "źrenica wejściowa", ale dla uproszczenia można przyjąć, że jest to średnica przedniej soczewki obiektywu).
    A więc, z punktu widzenia ekspozycji, jako pary : czas - liczba przysłony, ekspozycja jest niezależna od ogniskowej.
    W praktyce jednak, kiedy nie używamy statywu, długość ogniskowej determinuje maksymalny czas naświetlania, przy którym powinniśmy uzyskać nieporuszone zdjęcie. Tenże maksymalny czas wyznacza liczba 1/ogniskowa obiektywu (z uwzględnieniem cropa).
    Czyli robiąc zdjęcia z ręki obiektywem o ogniskowej 50 mm, aparatem z matrycą APS-C (1.6 x 50 mm = 80 mm) maksymalny czas pozwalający zrobić nieporuszone zdjęcie wynosi 1/90 sek. Przy odpowiedniej technice trzymania aparatu i odpowiednio "żelaznych" łapach można ten czas nieco wydłużyć.


    3. I najistotniejsze. Zajrzałem do kalkulatora głębi i już nic nie rozumiem. Mianowicie dla obiektywu 50/1.4 i odległości 100 cm całkowita GO wynosi 2,04 cm przy rozkładzie 49%przód/51%tył. Czy tym obiektywem da się zrobić dobry portret z odległości mniejszej niż 200 cm (inaczej - celując na oczy - nawet nos nam w GO nie wejdzie :-D ). Praktycznie to samo przy 70/2.8. Więc po co mi takie jasne szkło? I proszę nie pisać o domykaniu przesłony, bo chyba nie o to tu chodzi. Gdyby mógł mnie ktoś oświecić, będę wdzięczny. Idealne były by "fotoprzykłady".
    A dlaczego uważasz, że jasne szkła służą WYŁĄCZNIE do portretów ?
    Osobiście, portretując obiektywem 85/1.8 przymykam go do 2.8, bo tak mi się podoba. Ale już fotografując tym samym obiektywem na koncercie, szlag mnie trafia, że to nie f/1.2
    Poza tym, zdecydowana większość jasnych szkieł, choć pozwala fotografować na pełnej dziurze, to pokazuje pazur dopiero po lekkim przymknięciu (wspomniany 85/1.8 najlepiej smakuje od f/2-2.2).
    Pozdrawiam,
    Pirx

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pirx Zobacz posta
    Po pierwsze, czas się nie zmniejszy, tylko wydłuży, i to czterokrotnie, czyli do 1/80 sek.
    Chwila chwila, nie kumam, jak to sie wydluzy ? Jak czas 1/80 moze byc dluzszy od np. 1/20

    Kiedy migawka jest dluzej otwarta ? chyba przy 1/20 wiec 1/80 jest krotszy

  6. #6
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    O, kurna. Przepraszam, czytam to teraz i wierzyć mi się nie chce, że taką głupotę palnąłem. Chyba nie powinienem więcej siadać do komputera po imprezce
    Pozdrawiam,
    Pirx

  7. #7
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Tarnobrzeg
    Wiek
    41
    Posty
    30

    Cool

    Cytat Zamieszczone przez Pirx Zobacz posta
    Czyli robiąc zdjęcia z ręki obiektywem o ogniskowej 50 mm, aparatem z matrycą APS-C (1.6 x 50 mm = 80 mm) maksymalny czas pozwalający zrobić nieporuszone zdjęcie wynosi 1/90 sek. Przy odpowiedniej technice trzymania aparatu i odpowiednio "żelaznych" łapach można ten czas nieco wydłużyć.
    Witam
    A czy to czasem nie jest tak, że przy lustrzankach średnioformatowych czyli popularnych APS-C ten magiczny mnożnik 1.6 ma się nijak do zależności ogniskowa-czas otwarcia migawki???
    Gdzieś słyszałem, że te właśnie matryce sa niejako wycinkiem pełnej klatki czyli 24x36 mm(format 2:3) więc czy oby napewno ustawiając czas w naszym body, bierzemy pod uwagę mnożnik cropa 1.6???
    W pewnym tutorialu do EOS-a 40D(mogę dać namiary na priv 8))mówią o zasadzie że czas podczas robienia zdjęć "z ręki" nie powinien być dłuższy od aktualnej ogniskowej obiektywu, czyli mając podpięte szkło o ogniskowej 50mm czas nie powinien być dłuższy niż 1/60 s
    Ps. ja focę Tatronem 17-50 f2.8 i sprawuje się naprawdę ok:-P
    EOS 40D+Tamron 17-50mm F/2.8 Di II+C 85mm 1.8+Zamiennik OC-E3 Delta+Speedlite 430 EXII-2xSanyo eneloop 2000mAh-Powerex MH-C9000+Sandisk Compactflash 4 GB Extreme III+Velbon Sherpa 600R

  8. #8
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    664

    Domyślnie

    (...) A przy lustrzankach średnioformatowych czyli popularnych APS-C (...)
    Uścislijmy, APS-C to nie "średni format", a "mały obrazek", w dodatku okrojony (mniejszy niż klasyczny "mały obrazek" 35mm).

    (...) Gdzieś słyszałem, że te właśnie matryce sa niejako wycinkiem pełnej klatki czyli 24x36 mm (format 2:3) (...)
    Tak jest, bardzo, ale to bardzo dosłownie. Wszystko jest tak samo jak przy 24x36 mm, tylko, że teraz jest tych własnie konkretnych mm mniej.

    (...) czas podczas robienia zdjęć "z ręki" nie powinien być dłuższy od aktualnej ogniskowej obiektywu, czyli mając podpięte szkło o ogniskowej 50mm czas nie powinien być dłuższy niż 1/60 s
    Oj, znów wracamy do absolutnych podstaw, które na forum opisane były już nie raz.

    Jeśli chodzi o czasy utrzymywane z ręki, to na cropie 1,6 z 50mm obiektywem mamy wycinek pola widzenia odpowiadający polu widzenia obiektywu 80mm. Co to oznacza? Powierzchnia detektora ("wycinek") jest mniejsza, a "rozmiar odbitki" domyślnie taki sam. To znaczy, że to samo przesunięcie punktu ("obrazu") na detektorze (np wskutek drżenia rąk), będzie na crop'ie bardziej widoczne -odcinek zakreślony przez ów punkt ostatecznie zostanie przecież bardziej powiększony. To tak w uproszczeniu.

    Ustawiając czas bierzemy pod uwagę ogniskową wypadkową (czyli w przypadku crop'a równoważnik ogniskowej dla pełnego małego obrazka). A wtedy czas ekspozycji podany w sekundach powinien być odwrotnością ogniskowej podanej w milimetrach. W opisanym przykładzie (50mm * 1,6) będzie to 1/80s.
    Ostatnio edytowane przez APP ; 16-01-2009 o 20:22

  9. #9
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    malbork
    Wiek
    53
    Posty
    46

    Smile

    Cytat Zamieszczone przez APP Zobacz posta
    Uścislijmy, APS-C to nie "średni format", a "mały obrazek", w dodatku okrojony (mniejszy niż klasyczny "mały obrazek" 35mm).



    Tak jest, bardzo, ale to bardzo dosłownie. Wszystko jest tak samo jak przy 24x36 mm, tylko, że teraz jest tych własnie konkretnych mm mniej.



    Oj, znów wracamy do absolutnych podstaw, które na forum opisane były już nie raz.

    Jeśli chodzi o czasy utrzymywane z ręki, to na cropie 1,6 z 50mm obiektywem mamy wycinek pola widzenia odpowiadający polu widzenia obiektywu 80mm. Co to oznacza? Powierzchnia detektora ("wycinek") jest mniejsza, a "rozmiar odbitki" domyślnie taki sam. To znaczy, że to samo przesunięcie punktu ("obrazu") na detektorze (np wskutek drżenia rąk), będzie na crop'ie bardziej widoczne -odcinek zakreślony przez ów punkt ostatecznie zostanie przecież bardziej powiększony. To tak w uproszczeniu.

    Ustawiając czas bierzemy pod uwagę ogniskową wypadkową (czyli w przypadku crop'a równoważnik ogniskowej dla pełnego małego obrazka). A wtedy czas ekspozycji podany w sekundach powinien być odwrotnością ogniskowej podanej w milimetrach. W opisanym przykładzie (50mm * 1,6) będzie to 1/80s.
    Mnożnik ogniskowej nie wpływa na ustalenie czasu naświetlania, tzn. nie modyfikuje ogólnej zasady, iż żeby wykonać nieporuszone zdjęcie "z ręki" (bez stabilizacji) dzielnik czasu otwarcia migawki powinien być równy lub większy od wartości ogniskowej[1]. W przypadku zastosowania obiektywu 50mm na małej matrycy APS-C, pomimo iż występuje crop, niezbędny czas do wykonania nieporuszonego zdjęcia wyniesie wciąż 1/50, a nie 1/80 sekundy.


    Wikipedia -żródło
    C50d +Canon EF 17-40mm f/4 L USM+ Canon 50 mm f/1.4 EF USM
    + Canon 70-200 mm f/4.0L EF USM+Speedlite 430EX II

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Nie przepraszaj, kazdemu sie zdarza, poprostu moj swiatopoglad legl w gruzach i bylem ciekaw dlaczego to JA caly czas myslalem inaczej

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •