Tak. Pod warunkiem, że odbitkę wykonaną szkłem 28mm powiększymy na tyle, aż fotografowany obiekt będzie odpowiadał obiektowi na odbitce pstrykniętej szkłem 135mm.
Jeśli zdjęcia zostaną tej samej wielkości, to nam będzie się wydawało, że to pstryknięte 28mm jest ostrzejsze.
Dokładnie tak! To kwestia od kiedy nasze oko uznaje coś co jest kołem za punkt.
Pozdrowienia![]()
kicha podal 3 przyklad ktory mowi, ze ogniskowa ma wplyw na glebie ostrosciczyli co 2 kalkulatory i przyklad zdjec pokazuja nie prawde?
50D/400 D /T 17-50 2.8 / C 50 1.8 / C 85 1.8 / 580Ex II i reszta gratow
Pokazał też bardzo nieładny napis w tle??:
Zerknijcie na poprzedniego linka, którego podałem. A poniżej kolejny przykład. Wieczorem postaram się zrobić zdjęcia.
Ze strony http://www.vanwalree.com/optics/dof.html
Przykład opiera się na 2 zdjęciach tego samego przedmiotu:
100mm f/4:
28mm f/4:
Noi fajnie, wydaje się, że tło w tym drugim jest ostrzejsze, czyli brawo brawo, większa głębia, prawda? Tylko, że obiektyw 100mm daje inną perspektywę, obiekty są prawie 4 razy większe niż z 28mm. Po przeskalowaniu obrazków tło wygląda już tak:
100mm f/4:
28mm f/4:
Identycznie.
Polecam przeczytanie obu artykułów, na prawdę są interesujące.
Pozdrowienia![]()
Ostatnio edytowane przez quail ; 30-12-2008 o 12:46
Popełniasz jeden, ale to zasadniczy błąd logiczny... A może raczej mówimy o dwóch różnych rzeczach. Na przykład:Tu jest ładnie i z przykładami wytłumaczone, że głębia nie zależy od ogniskowej.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml
Przykładowe zdjęcia były pstrykane obiektywami od 17mm do 400mm według założeń, o których pisałem wcześniej.
200 mm
400 mm
Zauważ, że na obu tych zdjęciach, 200 mm i 400 mm gremlin ma tę samą wielkość, mimo że ogniskowe są różne, a wieża w tle już nie jest taka sama - ergo, one są robione dla różnych odległości obrazowych. A my tu mówimy o porównaniu zdjęć wykonanych różnymi ogniskowymi, ale w dokładnie tych samych warunkach odległość+przysłona - np. przy tym samym kącie widzenia obiektywu dla różnych formatów matrycy czy błony.
I niestety, jak byś nie kombinował, co już zostało wykazane: przy tej samej wartości przysłony i tej samej odległości obrazowej obiektyw o krótszej ogniskowej ma większą GO.
QED
Pzdr
Grzesiu
PS Na zdjęciach Gromita sytuacja jest ta sama - inna odległość obrazowa w obu przypadkach.
Ostatnio edytowane przez FlatEric ; 30-12-2008 o 12:39
SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
Analogowy DeviantArt
Wypociny formalne
Wypociny techniczne
Gdzie?!W drugim przykładzie są oba testowe warianty - z tą samą i różną odległością.
Figure 3. A: Gromit photographed with a 100-mm lens at f/4. B: Gromit photographed with a 28-mm lens at f/4. DOF is the same.
Figure 5. A: 100-mm lens at f/22. B: 28-mm lens at f/22. B shows more depth of field as the DOF now includes the background.
Zwróć uwagę na stopę Gromita i jego relację do tła - to są nadal różne odległości.
Tę samą odległość masz na zdjęciach Kichy powyżej. I jakaż jest wtedy GO dla tej samej odległości i liczby przysłony?
I pozwolę sobie powtórzyć:
PzdrProste ćwiczenie teoretyczno-praktyczne - weź obiektyw manualny i ustaw mu przysłonę np. 8. Na skali masz zakres GO dla tej przysłony. Teraz załóż do niego 2x telekonwerter, nie zmieniając przysłony [ani odległości]. Czyli przysłonę masz teraz faktycznie 16, ogniskową dwukrotnie większą, a jaką masz GO? Teoretycznie taką samą, w praktyce nieco mniejszą, bo spadnie rozdzielczość obiektywu i wzrośnie CoC. Jeśli zaś chcesz zachować tę samą względną wartość przysłony dla zestawu obiektyw+telekonwerter, czyli 8, musisz otworzyć ją o dwie działki, wobec czego GO otrzymasz jak dla przysłony 4 na obiektywie bez telekonwertera.
Grzesiu
Ostatnio edytowane przez FlatEric ; 30-12-2008 o 12:54
SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
Analogowy DeviantArt
Wypociny formalne
Wypociny techniczne
Ale się dyskusja wywiązała. Dzięki wszystkim z wypowiedzi, choć niektórych niuansów nie zrozumiałem:-D. Widzę, że znaczenie ma ogniskowa aparatu, mnie dotyczy 55 - 200. (taki tani Tamron, ale jestem zadowolony). W "Ekspozycji bez tajemnic" nie ma mowy o ogniskowych, więc działam na czuja, ale wiem, że im dłuższa tym mniejsza głębia
Podsumowując zrozumiałem że dla 55 mm:
Chcąc mieć na zdjęciu "wszystko" ostre (to co daleko i to co blisko) w pełnej klatce wybrać trzeba przysłonę np. 16. W moim 400D powinno wystarczyć ok 10. Czyli, mogę robić ostre zdjęcia przy krótszych czasach naświetlania. No i super:grin:
Dzięki za pomoc zwłaszcza Grzesiowi.
Pozdr
Marek
Chyba myślimy o tym samym, tylko ciężko nam to wyłumaczyć.
---
The phrase "a wideangle lens has more DOF than a tele lens" is frequently heard. Is it true? Sometimes it is, often it is not. It all depends on the comparison. We may assume that the lenses are compared for the same format and at the same F-number, but what about the object distance? If the object distance is kept the same the wideangle image will indeed show a greater DOF, but also a larger field and, consequently, a smaller subject.
---
Większe pole widzenia sprawia, że na ekranie czy papierze wszystkie obiekty są mniejsze, zatem nasze postrzeganie ostrości się także zmienia i więcej obiektów nieostrych widzimy już jako ostre.
Przecież prawie każde zdjęcie, nie wiem z jak małą głębią, po przeskalowaniu do rozmiaru ikonki będzie żyletkowato ostre. W drugą stronę to też działa. Temat rzeka.
Pozdrowienia!
quali chyba myślisz o troche innej zasadzie - choć czy do kończa prawdziwej to już nie moja sprawa - bo i nie moja zasada
otóż mówi ona że
jeśli zastosujemy to samo F to niezależnie od użytej ogniskowej czy to 20 mm czy 1 000 mm GO będzie taka sama POD WARUNKIEM iż otrzymany kadr będzie zawsze taki sam
czyli musimy zmieniac swoje położenie. to znowu wpływa nam na perspektywe a co za tym idzie proporcje drugiego plany w stosunku do przedmioty, co wpływa na inną postrzeglaność GO i wogóle.
jakby co to nie moja teoria![]()