Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 31

Wątek: Histogram

  1. #11
    Uzależniony Awatar djtermoz
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Boston
    Wiek
    47
    Posty
    990

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    W cyfrze z 2 złego zawsze jest lepiej prześwietlić (trochę) niż niedoświetlić.
    mirhon - jestes tego absolutnie pewien? Gdzie ja to czytalem...
    ... juz wiem, chyba nawet Mike Johnston w ktoryms "Fotografie niedzielnym" to pisal a brzmialo to mniej wiecej tak - matryca w porownaniu z filmem wykazuje wieksza wrazliwosc na przeswietlenie tzn ze szczegoly w swiatlach zanikaja szybciej niz w cieniach. Z cyfrowego pliku da sie pieknie wyciagnac szczegoly z cieni natomiast odzyskanie szczegolow w swiatlach jest juz trudniejsze (w przeciwienstwie do filmu).

    Sam tez wielokrotnie zaobserwowalem cos takiego - RAW niedoswietlony (w granicach rozsadku) pozwala na latwe odzyskanie szczegolow w cieniach ale przeswietlone np biale chmury pozostana na zawsze juz tylko biala albo szara plama.

  2. #12
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Jeszcze jedna ważna uwaga:
    Niedoświetlone zdjęcie gdy je póżniej "korygujemy" zwiększając ekspozycję to jednocześnie zwiększamy szumy . Gdy mamy sytuacje odwrotną tzn. (naświetlone na maksa ale nie przepalone) i zmniejszamy ekspozycję to zwiększamy stos. sygnału do szumu.
    Wszystko co napisałem w tym wątku dotyczy RAW !
    W jpg to raczej sprawa przegrana.

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djtermoz
    mirhon - jestes tego absolutnie pewien? Gdzie ja to czytalem...
    ... juz wiem, chyba nawet Mike Johnston w ktoryms "Fotografie niedzielnym" to pisal a brzmialo to mniej wiecej tak - matryca w porownaniu z filmem wykazuje wieksza wrazliwosc na przeswietlenie tzn ze szczegoly w swiatlach zanikaja szybciej niz w cieniach. Z cyfrowego pliku da sie pieknie wyciagnac szczegoly z cieni natomiast odzyskanie szczegolow w swiatlach jest juz trudniejsze (w przeciwienstwie do filmu)....
    .
    Z cyfrą jest dokładnie odwrotnie! Pod warunkiem że nie przepalisz zupełnie 3 kanałów. Adobe Camera RAW ma wbudowany algorytm odzyskiwania detali gdy przepalisz max 1(2) kanały. Generalnie naświetlać w prawo ale nie prześwietlać!
    Polecam wnikliwe przestudiowanie:
    http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml
    Zwróć uwagę na tą tabelkę!

  4. #14
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    101

    Domyślnie

    Bardzo fajny artykuł. Po raz kolejny się okazuje, że w dslr ekspozycję ustawia się na światła .
    Coś tam jest do pstrykania

  5. #15
    Uzależniony Awatar djtermoz
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Boston
    Wiek
    47
    Posty
    990

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Polecam wnikliwe przestudiowanie:
    http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml
    Zwróć uwagę na tą tabelkę!
    Co do maksymalizacji S/N ta metoda to zgoda. Najwyrazniej w moim przykladzie z chmurkami biala plama byla wynikiem przeswietlenia wszystkich trzech kanalow.
    Kurcze, na 80% jestem pewien ze Mike Johnston pisal o tym w ten sposob jak podalem...

    Cytat Zamieszczone przez Dolek
    Bardzo fajny artykuł. Po raz kolejny się okazuje, że w dslr ekspozycję ustawia się na światła .
    Moment, jesli naswietlamy na swiatla to cienie wyjda niedoswietlone. A moze sie myle? W tej sytuacji jednak odzyskiwanie szczegolow w cieniach jest bardzo istotne.

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djtermoz
    Co do maksymalizacji S/N ta metoda to zgoda. Najwyrazniej w moim przykladzie z chmurkami biala plama byla wynikiem przeswietlenia wszystkich trzech kanalow.
    Kurcze, na 80% jestem pewien ze Mike Johnston pisal o tym w ten sposob jak podalem...
    Nie tylko S/N ale rowniez ilosci bitow ktore przezywaja probkowanie.

    Moment, jesli naswietlamy na swiatla to cienie wyjda niedoswietlone. A moze sie myle? W tej sytuacji jednak odzyskiwanie szczegolow w cieniach jest bardzo istotne.
    Jak naswietlisz na swiatla, to cienie mozna wyciagnac. Jak naswietlisz na cienie przepalajac swiatla, to juz nic nie zostaje.

    Po prostu nie ma reguly co do zasad naswietlania. Gdy mozesz poswiecic swiatla to mozna miec ladne cienie przeswietlajac swiatla. W przeciwnym wypadku tracisz szczegoly w cieniach i na ten dylemat nie da sie nic poza multiexpozycja i PS poradzic. No, moze jeszcze polowki.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  7. #17
    Uzależniony Awatar djtermoz
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Boston
    Wiek
    47
    Posty
    990

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Jak naswietlisz na swiatla, to cienie mozna wyciagnac. Jak naswietlisz na cienie przepalajac swiatla, to juz nic nie zostaje.
    O wlasnie. I to chcialem napisac tylko mi nie wyszlo. Zdaje sie ze to tez mial na mysli Mike porownujac matryce z negatywem - chyba pisal ze z matrycy latwiej jest wyciagnac szczegoly w cieniach niz z negatywu.

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Po prostu nie ma reguly co do zasad naswietlania. Gdy mozesz poswiecic swiatla to mozna miec ladne cienie przeswietlajac swiatla. W przeciwnym wypadku tracisz szczegoly w cieniach i na ten dylemat nie da sie nic poza multiexpozycja i PS poradzic. No, moze jeszcze polowki.
    I to by wystarczylo jako podsumowanie watku.

    Multiekspozycja daje zdecydowanie najlepsze rezultaty ale wymaga statywu co nie zawsze jest wykonalne. Ja z reguly wywoluje RAWa 2 razy i potem to mieszam w Photoshopie.

  8. #18
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djtermoz
    Co do maksymalizacji S/N ta metoda to zgoda. Najwyrazniej w moim przykladzie z chmurkami biala plama byla wynikiem przeswietlenia wszystkich trzech kanalow.
    Kurcze, na 80% jestem pewien ze Mike Johnston pisal o tym w ten sposob jak podalem...



    Moment, jesli naswietlamy na swiatla to cienie wyjda niedoswietlone. A moze sie myle? W tej sytuacji jednak odzyskiwanie szczegolow w cieniach jest bardzo istotne.
    Kolga troche źle zrozumiał nie chodzi o to że naświetlamy na światła (wtedy masz największe szanse na niedoświetlenie cieni) tylko patrzymy na histogram i tak kompensujemy ekspozycje in + aby max przesunąć w prawo a jednocześnie nie przepalić...uff mam nadzieję że teraz wszystko jasne...

  9. #19
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    101

    Domyślnie

    A Powiedz mi djtermoz czy jak mieszasz w Ps to po prostu robisz dwie warstwy i pędzlem odkrywasz raz jedną, raz drugą czy też w jakiś inny sposób to robisz?
    Coś tam jest do pstrykania

  10. #20
    Uzależniony Awatar djtermoz
    Dołączył
    Nov 2004
    Miasto
    Boston
    Wiek
    47
    Posty
    990

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dolek
    A Powiedz mi djtermoz czy jak mieszasz w Ps to po prostu robisz dwie warstwy i pędzlem odkrywasz raz jedną, raz drugą czy też w jakiś inny sposób to robisz?
    Jesli mam 2 osobne pliki RAW naswietlone tak ze jeden jest na swiatla a drugi na cienie (najlepsza kombinacja) albo przynajmniej jeden plik RAW naswietlony gdzies posrodku ale wywolany 2 razy - raz na swiatla a raz na cienie (troche gorsza kombinacja ale tez dziala), to stosuje dokladnie te metode:

    http://www.luminous-landscape.com/tu...blending.shtml

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •