Google translate.... uff.
Dobra - napiszę JAK JA TO WIDZĘ.
Nie rób żadnych zdjęć, niczym nie kręć, nie reguluj, nie oglądaj zdjęć.
Nie daj się zwariować .... subiektywnie.
Sprawdż to tak jak ja:
Otwieram stronę http://www.northlight-images.co.uk/a...djustment.html i odnajduję plik do załadowania: Download (zip file) a 1000x1000 pixels square version.
Otwieram toto na ekranie laptoka i powiększam na maxa tak by zajmowało cały ekran
Wyciągam statyw i staram się ustawić wysokość statywu tak by był prostopadle do ekranu - czyli nie gdzieś z boku względem ekranu czy z góry - w miarę starannie.
W zależności od obiektywu - staram się ustawić w odległości CO NAJMNIEJ 50 ogniskowych - dla obiektywu "stałka" 50 mm to ok 2.5 m (dla zoomów - zalecają ustawianie dłuższej ogniskowej - stąd dla np 70-200 to powinno być ....10 m! Nie miałem aż tak daleko - sprawdziłem ze sporo mniejszej odległości "tele" - i nie narzekam.)
Dalej...
Montuję aparat na statywie (tryb AE, najmniejsze ISO, pełna dziura, tryb AFOneShot, centralny punkt ustawiania ostrości), zakładam szkło, celuję w środek ekranu i włączam tryb "Live View"
Dalej opisuję 5DMkII.
Mam obraz z ekranu laptopa na monitorku aparatu.
Delikatnie naciskam przycisk AF i czekam na sygnał potwierdzenia ustawienia ostrości - "pik"
Punkt IDEALNEGO ustawienia ostrości charakteryzuje się na obrazie widzianym na monitorku - powstawaniem dodatkowych, mniejszych znacznie od centralnego - pierścieni. Korzystam do oglądania z przycisku powiększania fragmentu obrazu! (lupka +)!
Na stronie z linku powyżej są dwa obrazki - ten z lewej to przykład właściwie złapanej ostrości - i do tego mniej/więcej należy dążyć!
Pierścienie te - o ile aparat jest ustawiony PROSTOPADLE do ekranu - pojawiają się cztery: górny, dolny i dwa boczne (im większe odchylenie od prostopadłości - tym trudniej złapać wszystkie cztery pierścienie na obrazie. Z tym że - cały proces jest dość odporny na przesunięcia: pobieżne ustawienie prostopadłości "na oko" - i wszystkie cztery wyłażą wzorcowo.)
Dalej....
Kontrolnie - krecę d e l i k a t n i e pierścieniem ostrości - żeby zobaczyć czy jakiekolwiek położenie moze spowodowac wyraźniejsze zaistnienie DODATKOWYCH CZTERECH KÓŁEK PO BOKACH centralnego rzeczywistego kółka na obrazie.
Jesli nie osiągnę ręcznie wyraźniejszego efektu niż przy ustawieniu AFem - jest super!
Jeśli kółek nie widać z ustawienia ostrości AFem aparatu a kręcenie pierścieniem ostrości powoduje ich powstawanie - wyłączamy Live View i wchodzimy w CFy żeby sobie skorygować.
POwtarzamy podgląd pracy AFu aparatu na ekranie w trybie LV - korygując - aż do strzału AFem który pokazuje na ekraniku cztery dodatkowe, ostre kółka.
KONIEC
U mnie - na Canonowskich szkłach było bez zastrzeżeń - Sigma 12-24 wymagała korekty +5.
I - ciekawe - wcześniej regulowałem innymi metodami.Dużo nie pprzestawiałem ale przestawiałem. I - nie byłem zachwycony!
Teraz jestem :-)
To były ustawienia dla 5DMkII. W innych aparatach w których przy włączonym "LiveView" nie da się aktywować AFu aparatu (np 1DsMkIII) - należy po prostu wychodzić z funkcji LV, pozwolić zapracować AFowi i sprawdzić na ekraniku.
UWAGA - kółka dodatkowe - będzie można zauważyć WYŁĄCZNIE w trybie LV na ekraniku!!!!!
Via wizjer - sie nie uda!!!
Żaden inny "subiektywny" (czyli: "a ja widze to lepiej" ) parametr nie jest równie dokładny jak pojawienie się tych czterech kółek - nie potwierdza równie dokładnie ustawienia ostrosci