Ciekawe czy stroją według jakiegoś wzorca czy po prostu szkło do korpusu. A jak nie do wzorca to co ma zrobić ktoś kto ma dwa korpusy?
Ciekawe czy stroją według jakiegoś wzorca czy po prostu szkło do korpusu. A jak nie do wzorca to co ma zrobić ktoś kto ma dwa korpusy?
Ciekawe czy to narzedzie cos zmieni, czy bedzie tylko zewnetrznym interfejsem do wbudowanej funkicji w aparatach
http://www.rawworkflow.com/lensalign
Camera Obscura
Napisane jest ze będzie to system do sprawdzania i regulacji autofocusa w puszkach które mają zaimplementowaną funkcję AF micro adjustment (lista modeli w podanym linku) Podobno będzie również możliwość sprawdzenia BF/FF we wszystkich puszkach, ale regulacje będzie można przeprowadzić tylko w tych wyposażonych w AF MA.
Tak zrozumiałem. Interesuje mnie co to znaczy "System" czy będzie to tylko software? I np ustawionym na statywie aparat będzie "patrzał" na ekran LCD a "System" to przeanalizuje? Czy kalibracja będzie polegała na ustaleniu parametru AF MA (+/-20) Czy będzie można przeprowadzić bardziej zaawansowaną kalibrację i np skalibrować zoomy?
Premiera zapowiedziana zaostała na 10 grudnia.
Ostatnio edytowane przez mcdenko ; 09-12-2008 o 19:23
Camera Obscura
Chuck Westfall:
http://www.digitaljournalist.org/iss...tech-tips.htmlWhat is the best way to use the Micro Focus Adjustment on the Mark III?
The question is simple enough, but the answer really depends on the lenses you're using and the way you use them. To begin with, it should be clarified that there are two types of in-camera AF microadjustment for the EOS-1Ds Mark III and EOS-1D Mark III cameras: the first adjusts the point of focus equally for all Canon EF lenses, whereas the second adjusts the point of focus for up to 20 individual lens types, at one adjustment per lens. In both cases, the point of focus can be adjusted up to +/- 20 steps in 1-step increments. Also in both cases, any adjustments you make apply only to the specific camera body in question; lenses themselves are never modified by the camera's AF microadjustment settings. The amount of focus adjustment per step is proportional to the maximum aperture of the lens, with the goal being to increase the precision of the adjustment with large aperture lenses since they have a smaller depth of focus. With all that as a preamble, here is an unofficial procedure for selecting and using an AF microadjustment setting:
- Mount the camera to a sturdy tripod.
- Position a reference target for the camera to focus on. The reference target should have sufficient contrast for the AF system to read, should be flat and parallel to the camera's focal plane, and should be centered with respect to the picture area.
- Lighting should be bright and even.
- Camera-to-subject distance should be no less than 50 times the focal length of the lens. For a 50mm lens, that would be at least 2.5 meters, or approximately 8.2 feet.
- Set the lens for AF and the camera for One-Shot AF, and manually select the center focusing point.
- Shoot at the maximum aperture of the lens via manual mode or aperture-priority AE, and adjust the exposure level if necessary to achieve an accurate exposure of the reference target. Use a low ISO setting to reduce noise.
- If the lens has an image stabilizer, shut it off.
- Use a remote switch and/or the camera's self-timer to release the shutter. Use mirror lock as well.
- Take three sets of images at microadjustment settings of -5, 0 and +5, i.e, three consecutive images at -5, three consecutive images at 0, and three consecutive images at +5.
- Examine the resulting images on your computer monitor at 100% pixel magnification.
- Take additional sets of test images at different microadjustment settings if necessary until the sharpest image is achieved.
- Register the corresponding microadjustment settings in the camera.
Here are a few additional precautions to observe:
• Do not attempt to autofocus on an angled chart, because doing so will degrade the consistency of the camera's focusing measurement. Keep in mind that the camera's AF sensor is comprised of multiple pairs of linear pixel arrays. If you attempt to autofocus on a single line in an angled focusing chart, only a few pixels from each active pixel array will "see" the target. Ideally, the contrast in the reference target should cover the entire area of the camera's center focusing point, and the reference target should be perfectly parallel to the camera's focal plane.
• For best results, manually set the focus on the lens to infinity for every exposure before allowing the camera to autofocus the reference target.
• Expect some minor variations in focusing accuracy within each set of three test images, even though they were all taken at the same microadjustment setting. This is completely normal, and is due to the tolerances of the camera's AF system.
• Expect smaller microadjustment settings to have a greater effect with telephoto lenses, and vice versa for wide-angle lenses.
• If you are attempting to set microadjustments for a zoom lens, it is important to realize that the camera's setting may only be accurate for the focal length setting you test. The instruction book suggests testing at the longest focal length of the lens, but you may find it more efficient to choose the focal length you use most often.
• Some EOS cameras and some EF zoom lenses may require more sophisticated calibration than the in-camera AF microadjustment settings can provide. In such cases, it may be necessary to have calibrations performed at a Canon Factory Service Center.
• Last but not least, there is no "official" Canon method for setting AF microadjustments, so this procedure is unofficial. If you think you can do better, then by all means, go for it. Towards that end, be advised that some independently made tools are designed to help you set AF microadjustments accurately. One of these is the LensAlign kit, due out soon from RawWorkflow.com:
mój aparat: [Ô] , szkła: OOO , statyw: /i\ , fotki: \\\-:\
Nie znam angielskiego na tyle dobrze... :-)
A czy wie ktoś jak to robią w serwisie ?
znalazł już ktos po polsku krok po kroku jak to się robi...??
Google translate.... uff.
Dobra - napiszę JAK JA TO WIDZĘ.
Nie rób żadnych zdjęć, niczym nie kręć, nie reguluj, nie oglądaj zdjęć.
Nie daj się zwariować .... subiektywnie.
Sprawdż to tak jak ja:
Otwieram stronę http://www.northlight-images.co.uk/a...djustment.html i odnajduję plik do załadowania: Download (zip file) a 1000x1000 pixels square version.
Otwieram toto na ekranie laptoka i powiększam na maxa tak by zajmowało cały ekran
Wyciągam statyw i staram się ustawić wysokość statywu tak by był prostopadle do ekranu - czyli nie gdzieś z boku względem ekranu czy z góry - w miarę starannie.
W zależności od obiektywu - staram się ustawić w odległości CO NAJMNIEJ 50 ogniskowych - dla obiektywu "stałka" 50 mm to ok 2.5 m (dla zoomów - zalecają ustawianie dłuższej ogniskowej - stąd dla np 70-200 to powinno być ....10 m! Nie miałem aż tak daleko - sprawdziłem ze sporo mniejszej odległości "tele" - i nie narzekam.)
Dalej...
Montuję aparat na statywie (tryb AE, najmniejsze ISO, pełna dziura, tryb AFOneShot, centralny punkt ustawiania ostrości), zakładam szkło, celuję w środek ekranu i włączam tryb "Live View"
Dalej opisuję 5DMkII.
Mam obraz z ekranu laptopa na monitorku aparatu.
Delikatnie naciskam przycisk AF i czekam na sygnał potwierdzenia ustawienia ostrości - "pik"
Punkt IDEALNEGO ustawienia ostrości charakteryzuje się na obrazie widzianym na monitorku - powstawaniem dodatkowych, mniejszych znacznie od centralnego - pierścieni. Korzystam do oglądania z przycisku powiększania fragmentu obrazu! (lupka +)!
Na stronie z linku powyżej są dwa obrazki - ten z lewej to przykład właściwie złapanej ostrości - i do tego mniej/więcej należy dążyć!
Pierścienie te - o ile aparat jest ustawiony PROSTOPADLE do ekranu - pojawiają się cztery: górny, dolny i dwa boczne (im większe odchylenie od prostopadłości - tym trudniej złapać wszystkie cztery pierścienie na obrazie. Z tym że - cały proces jest dość odporny na przesunięcia: pobieżne ustawienie prostopadłości "na oko" - i wszystkie cztery wyłażą wzorcowo.)
Dalej....
Kontrolnie - krecę d e l i k a t n i e pierścieniem ostrości - żeby zobaczyć czy jakiekolwiek położenie moze spowodowac wyraźniejsze zaistnienie DODATKOWYCH CZTERECH KÓŁEK PO BOKACH centralnego rzeczywistego kółka na obrazie.
Jesli nie osiągnę ręcznie wyraźniejszego efektu niż przy ustawieniu AFem - jest super!
Jeśli kółek nie widać z ustawienia ostrości AFem aparatu a kręcenie pierścieniem ostrości powoduje ich powstawanie - wyłączamy Live View i wchodzimy w CFy żeby sobie skorygować.
POwtarzamy podgląd pracy AFu aparatu na ekranie w trybie LV - korygując - aż do strzału AFem który pokazuje na ekraniku cztery dodatkowe, ostre kółka.
KONIEC
U mnie - na Canonowskich szkłach było bez zastrzeżeń - Sigma 12-24 wymagała korekty +5.
I - ciekawe - wcześniej regulowałem innymi metodami.Dużo nie pprzestawiałem ale przestawiałem. I - nie byłem zachwycony!
Teraz jestem :-)
To były ustawienia dla 5DMkII. W innych aparatach w których przy włączonym "LiveView" nie da się aktywować AFu aparatu (np 1DsMkIII) - należy po prostu wychodzić z funkcji LV, pozwolić zapracować AFowi i sprawdzić na ekraniku.
UWAGA - kółka dodatkowe - będzie można zauważyć WYŁĄCZNIE w trybie LV na ekraniku!!!!!
Via wizjer - sie nie uda!!!
Żaden inny "subiektywny" (czyli: "a ja widze to lepiej" ) parametr nie jest równie dokładny jak pojawienie się tych czterech kółek - nie potwierdza równie dokładnie ustawienia ostrosci
Ostatnio edytowane przez hekselman ; 03-04-2009 o 10:44
wszystko sie zgadza w ten sam sposób z powodzeniem wyregulowałem obiektywy w 50d (obiektywy oryginalne canona, nie wiem jak jest z regulacją z obiektywami innych firm)