Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 25

Wątek: kolorowy sufit - jakie wb - raw - mus uzycia lampy z palnikiem do góry..

  1. #11
    Uzależniony Awatar myst
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    700

    Domyślnie

    z mojej praktyki wynikajądwa sposoby postępowania:
    1. Albo staramy się 'złapać' światło zastane i zakładamy filtr w barwie zbliżonej do tego światła na lampkę - daje to możliwość w miarę równomiernej temperatury zarówno w miejscach doświetlonych lampą jak i tych doświetlonych światłem zastanym. Wadą tego rozwiązania jest praca przy bardzo otwartych obiektywach (1.4-1.8) co często skutkuje nie trafieniem (szczególnie gdy cel się porusza )
    2. Dopalamy lampą odbitą np od ściany za sobą, a tło dopalamy lampami wyzwalanymi zdalnie. Wtedy mamy i pierwszy plan i drugi doświetlony tą samą temperaturą - światło zastane jest pomijalne. To rozwiązanie ma też swoje (niemałe) wady: tracimy 'nastrój' sali, eliminując całkowicie światło zastane. Druga wada to (airhead pisał o tym częściowo) spadek mocy lampy wraz z odległością. Tutaj jest problem głównie ze zbyt dużą ilością światła, gdy zbliżymy się do lampy za bardzo. Sytuacja jest jeszcze do opanowania, gdy jest to jedna lampa, jednak przymykanie przysłony przy zbliżeniu się do którejś z np. 3 lamp, to już jest spory kłopot.
    Idealnie było by mieć pomieszczenie rozświetlone lampkami w TTLu, choć to też nie działało by chyba idealnie...

    Osobiście stosuję głównie metodę 1. , jednak gdy potrzebuję zdjęcia 'poprawne' nieporuszone itp, to często metoda 2. ratuje życie...
    5DII, 5D, 24L, 85L + dodatki.

    Maciek Toliński

  2. #12
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez myst Zobacz posta
    z mojej praktyki wynikajądwa sposoby postępowania:
    1. Albo staramy się 'złapać' światło zastane i zakładamy filtr w barwie zbliżonej do tego światła na lampkę - daje to możliwość w miarę równomiernej temperatury zarówno w miejscach doświetlonych lampą jak i tych doświetlonych światłem zastanym.

    (...)

    Osobiście stosuję głównie metodę 1. , jednak gdy potrzebuję zdjęcia 'poprawne' nieporuszone itp, to często metoda 2. ratuje życie...
    Jakie ma to znaczenie gdy focisz w RAWach?

  3. #13
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    Znaczenie ma zasadnicze, przeczytaj dokładnie co napisał myst. Lampą nigdy nie oświetlisz równo całego kadru, dalsze plany będą bardziej oświetlone barwą światła zastanego.

  4. #14
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    Jakie ma to znaczenie gdy focisz w RAWach?
    Ano ma. Zasadnicze.

    Myst wyraźnie pisze o równomierności oświetlenia w miejscu gdzie jest ono mocno wymieszane (np. lampa, halogeny, jarzeniówki, światło dzienne, żarówki żarowe). Na nierównomierne oświetlenie RAW nie pomoże bo buzia Panny może być oświetlona halogenem a Pana światłem z lampy. Różne temperatury barwowe i potem zalew zdjąć czarno białych


    EDIT: Nowy ACR umożliwia korektę WB różną dla różnych miejsc na zdjęciu ale to zabawa pracochłonna i znacznie szybciej jest dobrze zrobic zdjęcie.

    EDIT2: Sober mnie ubiegł ale nawet słów użyliśmy podobnych
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 29-10-2008 o 13:12

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #15
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    To dość istotne, bo wydawało mi się, że na fotografowanie w RAWach wszelkie ustawienia w aparacie korygujące temperaturę nie mają znaczenia, także filtry barwne/korekcyjne na lampie...

    Nikon wypuścił komplet filtrów (chyba ośmiu) barwnych do swoich lamp, Canon chyba żadnych ?

    Pozostają folie, które polecilibyście?

    Pozdr.

  6. #16
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    To dość istotne, bo wydawało mi się, że na fotografowanie w RAWach wszelkie ustawienia w aparacie korygujące temperaturę nie mają znaczenia, także filtry barwne/korekcyjne na lampie.......
    Ustawienia w aparacie nie mają znaczenia ale równomierność, można by powiedzieć homogeniczność oświetlenia jak najbardziej tak. Z powodów jak wyżej. Z nowym ACR można kombinować więcej ale dalej nie da się całkowicie wyeliminować efektu różnej temperatury barwowej światła i różnych zafarbów od nich pochodzących. Stąd sposób o którym pisze myst. Filtry na lampę.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #17
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    To teoretyczne pytanie gdyż nie stosowałem jeszcze flitrów korekcyjnych na lampie:

    Jaka będzie różnica:
    Pomieszczenie światło żarowe.

    1. W aparacie jpg, WB na Żarowy, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    2. W aparacie RAW, AWB, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.


    Doradzi ktoś gdzie można kupić filtry do lampy? W necie niewiele znalazłem.

  8. #18
    Pełne uzależnienie Awatar schabu
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Rzeszów
    Posty
    1 352

    Domyślnie

    renes - odezwij się na priva to Ci podam namiary na forumowego kolegę, który te filtry ma.
    Na której strefie chcesz dostać porannego tosta?

    fotografia biznesowa

  9. #19
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    To teoretyczne pytanie gdyż nie stosowałem jeszcze flitrów korekcyjnych na lampie:

    Jaka będzie różnica:
    Pomieszczenie światło żarowe.

    1. W aparacie jpg, WB na Żarowy, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    2. W aparacie RAW, AWB, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    .....
    Pytanie za 5 punktów. Jak się będzie zachowywał AWB - ja nie wiem. Poza tym nie powinno być różnicy. Tj. bedą takie same jak między RAW i JPEG . RAWa łatwiej potem poprawić ustalając właściwy WB. Robiąc w RAW też lepiej ustawić WB na Kelviny mozliwie blisko do prawdziwych. Lepiej się ogląda zaszyte w RAWach jpegi np. FastStonem

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  10. #20
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Pytanie za 5 punktów. Jak się będzie zachowywał AWB - ja nie wiem. Poza tym nie powinno być różnicy. Tj. bedą takie same jak między RAW i JPEG . RAWa łatwiej potem poprawić ustalając właściwy WB. Robiąc w RAW też lepiej ustawić WB na Kelviny mozliwie blisko do prawdziwych. Lepiej się ogląda zaszyte w RAWach jpegi np. FastStonem
    Czyli tak z grubsza ok.:
    2800K - przy żarówkach
    3800K - świetlówkach
    5200K - dzień

    bo mierzenie kolorymetrem chyba nie radzisz

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •