Cytat Zamieszczone przez arturs Zobacz posta
Taa... nie ma to jak konkrety i na temat..
Stałki łatwiej skonstuować bo mają tylko jedną ogniskową więc łatwiej ją skorygować (na aberacje, beczki i co tam jeszcze szkłom dolega) zoomy muszą być w pełnym zakresie co najmniej przyzwoite.. stałkę łatwiej zrobić jaśniejszą a co za tym idzie z płytsza GO, a na bokeh do tego ma wpływ kształt i ilość listków przysłony
no właśnie mówię, że chodzi o konstrukcję optyczną... poza tym na jakość bokeh wpływa tylko sfera, a nie dystorsja
przysłony są takie same zarówno zoomach, jak i stałkach

???? ... nie wiem o jakie konstrukcje się to robi ale chyba jesteś pierwszym który pisze że bokeh z jasnych stałek jest "kontrowersyjny" i któremu się nie podoba..
poza tym takie jest już moje zdanie, a o gustach się nie dyskutuje - moim zdanie po prostu teleobiektywy mają ciekawszy bokeh.
przecież napisałem, o jaką konstrukcję mi chodzi...
a z tym, że daje ona czasami straszny bokeh, sam się ze mną zgadzasz:
wersja 1. ma bokeh do **** (zwłaszcza przy "pstrokatym"/kontrastowym tle) dlatego że przysłona ma tylko 5 listków i kształt wychodzi pięciokątny a nie ładnie rozmywa się na okrągło
a wg mnie jeśli bokeh byłby głównym powodem robienia nim portretów to bym nawet na nie nie spojrzał.. cena i ostrość to jego jedyne zalety.. wykonanie, szybkośc i bokeh są do bani..
właśnie o cenę się rozchodzi - profesjonaliście przecież nie proponowałbym takiego szkła

jeszcze przykład, że 50 1,4 też potrafi dawać fatalny bokeh (bo zazwyczaj daje niezły)http://k43.pbase.com/u43/esmondw/upl...5.IMG_2819.JPG