Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 47

Wątek: Wspomaganie balansu bieli ........

  1. #31
    Bywalec
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Białystok
    Posty
    145

    Domyślnie

    no teraz troche sie pobawilem w domu biala kartka
    Postawilem mala figurke obok lampki nocnej ktora daje zolta poswiate na pokoj - wybralem AWB oraz swiatlo zarowki - w obu przypadkach fotka wyszla zazolcona , tak jak widze ja wlasnym okiem
    Pozniej polozylem biala kartke papieru obok figurki i zrobilem wzorzec a nastapnie ustawilem balans bieli na wzorcu. Zrobilem fotke , oczywiscie zdjecie wyszlo bez poswiaty , takie jakby nie naturalne kolory, blade.




    Canon 450D + 18-55 IS + 55-250 IS, Sandisk SDHC EXTREME III 4GB

  2. #32
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Też jestem zdania, że zwykle lepiej wygląda, jak odrobina naturalnego zafarbu zostanie zachowana. Wracając jednak do tytułowych wspomagaczy, moim zdaniem, nawet wtedy się przydają. Nie wiem, jak to u innych wygląda, ale mnie o wiele wygodniej zacząć od punktu neutralnego i dodawać zabarwienie niż poszukiwać optymalnej barwy po omacku. Jasne, że tak też się da, niemniej np. z takim WhiBalem (lub każdym innym wzornikiem bieli) jest po prostu szybciej.
    Inna rzecz, że np. jak oświetlenie jest mocno zmienne, to WhiBala w ogóle nie wyciągam, bo na głowę bym dostał jakbym miał do każdego ujęcia "zbierać" balans bieli.
    Body, stałki, zoomik

  3. #33
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Portal Zobacz posta
    oj zaczynam glupiec to co w lesie, parku nie nalezy stosowac kartki papieru aby dobrac balans bieli ? ( gdy swieci slonce i przebija sie przez drzewa). Tylko w miejscach gdy nie ma tzw poswiaty (zabarwienia powietrza)
    pal licho las, to nie był najlepszy przykład, ale coś, gdzie dominantę kolorystyczną chcemy zachować... np. przy oświetleniu świecy!
    jeżeli weźmiemy wzorzec z białej kartki, to świeca wyjdzie na białą, a tego nie chcemy, bo ani wygląda to ładnie, ani naturalnie.

    tak a' propos tego las Twojego to w ogóle dziwna sprawa - ja bym ustawiał temp w K, a nie na wzorzec... a gdy słońce przebija się przez drzewa to już w ogóle jaja - ja bym wziął "chmurkę", bo wolę cieplej niż zimniej, ale tak naprawdę to lepiej spytaj się p. Janusza ;]

    ciężko mówi się o tych kolorach... trochę słów brakuje, żeby to wszystko opisać
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  4. #34
    Uzależniony Awatar myst
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    700

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airhead Zobacz posta
    ciężko mówi się o tych kolorach... trochę słów brakuje, żeby to wszystko opisać
    To po prostu język ubogi
    Eskimosi mają ponoć kilkadziesiąt słów na określenie 'bieli' (śniegu)
    5DII, 5D, 24L, 85L + dodatki.

    Maciek Toliński

  5. #35
    Bywalec
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Białystok
    Posty
    145

    Domyślnie

    czyli z tych dwoch fotek ktore zaprezentowalem , ktora lepiej wyglada dla was ? ta z zoltym nalotem czy ta blada ?
    Canon 450D + 18-55 IS + 55-250 IS, Sandisk SDHC EXTREME III 4GB

  6. #36
    Uzależniony Awatar myst
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    700

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Portal Zobacz posta
    czyli z tych dwoch fotek ktore zaprezentowalem , ktora lepiej wyglada dla was ? ta z zoltym nalotem czy ta blada ?
    Szczerze, to dla mnie barwa jest środkiem wyrazu... Ty jako autor powinieneś się zastanowić co chcesz wyrazić i zastosować odpowiednie zabarwienie (lub też jego brak)... Pytanie 'która lepiej wygląda' można by skwitować jedynie odpowiedzią : 'a w jakim sensie "lepiej" ? '
    5DII, 5D, 24L, 85L + dodatki.

    Maciek Toliński

  7. #37
    Bywalec
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Białystok
    Posty
    145

    Domyślnie

    no tak masz racje , ja dopiero zaczynam z fotografia i jeszcze takiego doswiadczenia nie mam , staram sie poznawac kulisy... Do pokazania naturalnych kolorow figurki , otoczenia wybralbym druga za s do panujacego klimatu w pokoju wybralbym pierwsza - chyba dobrze mysle ?
    Ostatnio edytowane przez Portal ; 30-10-2008 o 22:42
    Canon 450D + 18-55 IS + 55-250 IS, Sandisk SDHC EXTREME III 4GB

  8. #38
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ... zastanawiam się DLACZEGO idealny balans bieli (na białą kartkę) nie zawsze wygląda dobrze/naturalnie i chciałbym wyjaśnić KIEDY ma to miejsce.
    ...
    Lata oglądania gównianych zdjęć ze złą temperaturą barwową nas trochę do tego przyzwyczaiły - inna sprawa, że na kliszy było dużo trudniej ale też pare osob stracilo prace w TV z powodu spartolonego materiału z wizyty tow. Gierka "gdzieś tam" bo nie zadbali o WB. To jedna z przyczyn, że wydaje nam się, że zdjęcie w pokoju wieczorem musi być ciepłe bo jest oswietlone żarówką żarową. No a jak ja mam żarówki światła dziennego to też tak ma być? Moje światło na biurku ma ok. 5000°K prawie idealnie jak w dzień.

    Nasz wewnętrzny balans bieli (w naszych oczach/mózgu) jest ustawiony przez ewolucję na ok. 5000°-6000°K. Światło lamp sodowych (ulicznych) ma ok. 2500°K ale nasz "interpreter" czyli Digic-0 (niektórzy nazywają to mózgiem ) usiłuje to dopasować do owych 5-6tyś°K no i widzimy jak widzimy. Wzrok ma olbrzymie zdolności adaptacyjne ale z WB jest marnie. W wielu sytuacjach Digic-0 bazuje na doświadczeniu i pamięci - "wiem, że papier jest biały więc dobieram balans bieli tak, żeby był biały" . Tak ponoć wygląda nasz algorytm WB. Wiemy jak coś powinno wyglądać i staramy się dopasować pozostałe barwy i WB to znanych/zapamiętanych obrazów. Tu dygresja o zielonym - akurat zielony jest dla nas najłatwiejszy do "odfiltrowania" stad w lesie dość dobrze rozróżniamy pozostałe barwy pomimo silnej dominacji zielonego światła. Znowu lata spędzone przez przodków w buszu procentują

    Światło świecy ma bardzo niską temepraturę barwową więc i my również widzimy nastrojowe (zażółcone) obrazy bo nasz WB jest przesunięty wyżej od rzeczywistego. Tak samo jeśli ustawimy WB na np. 15000°K w ACR a światło (to prawdziwe) bedzie miało tylko np. 6000°K to obraz będzie ocieplony, przyżółcony, nieco złotawy. Przy światle świecy dodatkowo, z powodu słabego oświetlenia, mamy upośledzone rozróżnianie barw. Nasze "sensory" (czopki) od koloru w oczach przestają widzieć dość szybko. Pręciki odpowiedzialne za widzenie luminancji są bardzo czyłe ale nie rozróżniają barw.



    Cytat Zamieszczone przez Portal Zobacz posta
    ...druga za s do panujacego klimatu w pokoju wybralbym pierwsza ...
    Pisałem Ci - MA BYĆ ŁADNIE i to TY masz o tym sam zdecydować - inni to co najwyżej ocenią i będzie im się podobać lub nie.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 30-10-2008 o 22:58 Powód: Automerged Doublepost

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #39
    Uzależniony Awatar myst
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    700

    Domyślnie

    To duży temat, ale jedno jest pewne : nic tak nie uczy jak dużo fot zrobionych i 'obrobionych'.
    Janusz wsadził tu dużo wiedzy (w teksty o barwie i pochodnych) to dobra teoria.
    Praktyka sprawi, że przed naciśnięciem migawki będziesz wiedział (w znakomitej większości fot ) jak mniej/więcej będzie wyglądała fota finalnie...

    Janusz nie zrozum mnie źle, ale jak czytam Twoje posty, to odechcewa się pisać - mam wrażenie że nie mam nic konkretnego do powiedzenia
    Ostatnio edytowane przez myst ; 30-10-2008 o 23:00
    5DII, 5D, 24L, 85L + dodatki.

    Maciek Toliński

  10. #40
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Portal Zobacz posta
    no teraz troche sie pobawilem w domu biala kartka
    Postawilem mala figurke obok lampki nocnej ktora daje zolta poswiate na pokoj - wybralem AWB oraz swiatlo zarowki - w obu przypadkach fotka wyszla zazolcona , tak jak widze ja wlasnym okiem
    Pozniej polozylem biala kartke papieru obok figurki i zrobilem wzorzec a nastapnie ustawilem balans bieli na wzorcu. Zrobilem fotke , oczywiscie zdjecie wyszlo bez poswiaty , takie jakby nie naturalne kolory, blade.
    Ja bym zrobił jakoś pomiędzy ;-) Tak jak napisano wcześniej, zależy co chcesz pokazać.

    Tutaj bym jeszcze wrócił do tego co pisałem wcześniej - WB może zależeć od kadru, jeśli wykadrowałbyś szerzej tak żeby było widać lampkę to naturalniejsze będzie zostawić WB bliższe temu pierwszemu zdjęciu.

    Jeśli byś chciał zrobić zdjęcie figurki żeby ją sprzedać na allegro to trzeba by zrobić WB na białą kartkę. W przeciwnym wypadku ktoś Ci wystawi negatywa i nie wiele pomogą wyjaśnienia że zastosowałeś taki a nie inny balans bieli ;-)

    Z drugiej strony jeśli chcesz zachować klimat miejsca to już nie koniecznie... ;-)

Strona 4 z 5 PierwszyPierwszy ... 2345 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •