Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 22

Wątek: Efekt rozmytej wody (jeziora, morza, wodospady)

  1. #1

    Domyślnie Efekt rozmytej wody (jeziora, morza, wodospady)

    Witam,
    Nie wiem czy poprawnie nazwalem temat.

    Chcialem sie dowiedziec techniki jakiej uzywacie do stworzenia efektu rozmytej wody przy dlugich czasach:

    http://www.digart.pl/zoom/1984420/j_...hodzie__7.html
    http://www.obiektywni.pl/upload/real...570_572111.jpg
    http://img143.imageshack.us/img143/1228/p2091webfl3.jpg
    http://www.digart.pl/zoom/1889143/j_...hodzie__4.html
    http://www.digart.pl/zoom/1898952/j_...hodzie__6.html

    Wiadomo - dłuższe czasy, ISO 100, f/22 np. i filtry.

    Mam oprocz polowek, HITECH`a 1.2 szary pełny (przyciemnia o 4 przysłony). Pomyslalem zeby go do takiego efektu wykorzystac

    Zrobilem mala probe co prawda o 14.00 - bardzo jasno i przy czasach 4s byly juz widoczne spore przepały. Mozna to wzmocnic polarem jeszcze. Po 18 napewno bedzie to duzo lepszy efekt, ale czekam na wasze opinie.

    Czy do takiej zabawy nie zamalo jest 1.2 ?
    Pozdrawiam
    Paweł Kasprzak

  2. #2
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Czy do takiej zabawy nie zamalo jest 1.2 ?
    A jak myślisz na podstawie swoich doświadczeń? :wink:
    Zrobilem mala probe co prawda o 14.00 - bardzo jasno i przy czasach 4s byly juz widoczne spore przepały.
    Przecież zawsze musisz dążyć do prawidłowego naświetlenia zdjęcia, a nie dawać jakiś tam długi czas, nie zwracając uwagi na zestaw przysłona+filtr i patrzeć, co wyszło i dlaczego jest prześwietlone.
    Gęstość potrzebnego szarego filtra możesz sobie łatwo wyliczyć. Jeśli powiedzmy przy 100 ASA i przysłonie 22 jesteś w stanie uzyskać w dzień czas 1/30 s, a chcesz zrobić zdjęcie przy czasie na przykład wspomnianych 4 s, to potrzebujesz filtra 4 : 0,033 czyli 120-krotnego. Masz 1.2 czyli 16-krotny. Możesz dokupić sobie filtr 8x czy nawet drugi 16x, wtedy skręciwszy je razem otrzymasz odpowiednio 128x lub 256x - to już umożliwia uzyskanie w dzień sekundowych czasów. Albo po prostu od razu kupić odpowiednio gęsty filtr - np. B+W produkuje filtry 64x czy 1000x.
    Spora część zdjęć, które zalinkowałeś była robiona o zmierzchu czy w lesie - wtedy filtr 16x mógłby całkiem wystarczyć, a może i bez filtra by wyszło. Ale w słoneczny dzień innego rozwiązania jak bardzo gęsty szary filtr nie ma. To już zależy od Twoich preferencji, w jakich warunkach zamierzasz fotografować.
    Pamiętaj też, że z reguły przymykanie obiektywu bardziej niż na 11 skutkuje spadkiem jego rozdzielczości.

    Pzdr

    Grzesiu
    Ostatnio edytowane przez FlatEric ; 19-08-2008 o 15:00
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  3. #3
    Bywalec Awatar Pietro
    Dołączył
    May 2005
    Miasto
    Tarnow/Krakow
    Wiek
    52
    Posty
    132

    Domyślnie

    Tutaj : http://canon-board.info/showthread.p...ghlight=cockin jest obszerny watek na temat filtrow. Mysle, ze info w nim zawarte odpowie na wiele (wszystkie) pytania.
    Idzie Panie nowe....

  4. #4

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta
    A jak myślisz na podstawie swoich doświadczeń? :wink:
    Doswiadczenia z efektem wody mialem male, filtr uzywalem wlasnie do wydluzenia czasu ale nie az tak

    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta

    Przecież zawsze musisz dążyć do prawidłowego naświetlenia zdjęcia, a nie dawać jakiś tam długi czas, nie zwracając uwagi na zestaw przysłona+filtr i patrzeć, co wyszło i dlaczego jest prześwietlone.
    Gęstość potrzebnego szarego filtra możesz sobie łatwo wyliczyć. Jeśli powiedzmy przy 100 ASA i przysłonie 22 jesteś w stanie uzyskać w dzień czas 1/30 s, a chcesz zrobić zdjęcie przy czasie na przykład wspomnianych 4 s, to potrzebujesz filtra 4 : 0,033 czyli 120-krotnego. Masz 1.2 czyli 16-krotny. Możesz dokupić sobie filtr 8x czy nawet drugi 16x, wtedy skręciwszy je razem otrzymasz odpowiednio 128x lub 256x - to już umożliwia uzyskanie w dzień sekundowych czasów. Albo po prostu od razu kupić odpowiednio gęsty filtr - np. B+W produkuje filtry 64x czy 1000x.
    Spora część zdjęć, które zalinkowałeś była robiona o zmierzchu czy w lesie - wtedy filtr 16x mógłby całkiem wystarczyć, a może i bez filtra by wyszło. Ale w słoneczny dzień innego rozwiązania jak bardzo gęsty szary filtr nie ma. To już zależy od Twoich preferencji, w jakich warunkach zamierzasz fotografować.
    Pamiętaj też, że z reguły przymykanie obiektywu bardziej niż na 11 skutkuje spadkiem jego rozdzielczości.

    Pzdr

    Grzesiu
    Dzięki za odpowiedź.
    Pora południowa czyli ok 11-14 - mocne słońce i f/22 to takie przypadki na siłe, skrajne, chodzilo mi wlasnie o moc filtra przy tych 'wartosciach'. Napewno nie jest korzystne uzywanie takiej przeslonki. Napewno dzieki, za wyjasnienie filtr/czas itp. - dzięki! Dokupie sobie drugi, chociaz kurcze, chyba juz kupie chinszczyzne jako ten drugi. Nie bede przeciez kombinowal w szukanie szybki od maski spawalniczej z szarym zafarbem.

    Cytat Zamieszczone przez Pietro Zobacz posta
    Tutaj : http://canon-board.info/showthread.p...ghlight=cockin jest obszerny watek na temat filtrow. Mysle, ze info w nim zawarte odpowie na wiele (wszystkie) pytania.
    Czytalem watek, MacGyver ma ND 1.2, ale chcialem taki wątek specjalnie dot. wody, zeby ludziska sie podzielili informacjami.
    Ostatnio edytowane przez kasprzak ; 19-08-2008 o 18:57
    Pozdrawiam
    Paweł Kasprzak

  5. #5
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Ale chcesz kupić filtr prostokątny, czy nakręcany? Szczerze mówiąc - ale to tylko mój subiektywny niepokój - nie wiem, czy w przypadku cokina nie będzie problemów z gęstymi szarymi filtrami i odblaskami - wszak ten holder puszcza sporo światła bokiem.
    Z kolei skręcenie razem dwóch filtrów wkręcanych na pewno da winietę przy ogniskowych poniżej ekw. 35 mm, albo i nawet większych.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  6. #6

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta
    Ale chcesz kupić filtr prostokątny, czy nakręcany? Szczerze mówiąc - ale to tylko mój subiektywny niepokój - nie wiem, czy w przypadku cokina nie będzie problemów z gęstymi szarymi filtrami i odblaskami - wszak ten holder puszcza sporo światła bokiem.
    Z kolei skręcenie razem dwóch filtrów wkręcanych na pewno da winietę przy ogniskowych poniżej ekw. 35 mm, albo i nawet większych.

    Pzdr

    Grzesiu
    Filtr juz mam - Hitech`a ND 1.2 i myslalem nad tym chinskim ND8 z allegro. jako dodatkowy.
    Wlasnie tego sie boje ze musialbym owijac jakimis materialami, koszulami, kurtkami zeby swiatlo nie wlecialo ale to i tak egzaminu moze nie zdac.
    Glownie tego typu foty chcialem robic na wschodach, zachodach. Moze uda sie.
    Generalny zamysl tematu to podzielenie sie doswiadczeniami w tego typu fotografii
    Pozdrawiam
    Paweł Kasprzak

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Ja zbyt wiele doświadczenia w takich zdjęciach nie mam - zazwyczaj takie efekty osiągałem fotografując bez filtra albo w późnych godzinach, albo w zacienionym miejscu:

    http://tomaszg.pl/foto/07szklarska
    http://tomaszg.pl/foto/07warna/noc/

    Na niektórych zdjęciach stosowałem nawet przesłonę 25 i efekt wciąż był zadowalający.

    Przyszedł mi do głowy pomysł, może głupi, na radzenie sobie bez filtra - zrobić serię zdjęć, a potem nałożyć na siebie w PS odpowiednio przyciemniając, ew. ustawiając przezroczystość. Nie próbowałem, ale powinien wyjść efekt taki sam, jak z dłuższego czasu naświetlania.

    A precyzyjniej - można wywołać rawy do 16-bitowego liniowego obrazka, uśrednić (np. w imagemagicku - opcja -average), nałożyć gammę i gotowe.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar ewg
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    1 079

    Domyślnie

    A mamy tu jakieś przeciwwskazania dla krzyżowania dwóch polarów (taka płynna przysłona bez zmiany głębi ostrości)?

    Spodziewam się, że przy mocnych "przymknięciach" może pojawić się tam jakiś zafarb, ale to się da oczywiście wyeliminować później. Dochodzi czasami brak cennych błyskotek na wodzie, ale tu może też być niekiedy pożądane albo nawet można trafić z polaryzacją tak żeby się uchowały - nie mówiąc o płynnej ich regulacji... No i w końcu wysoka cena 2 polarów i konieczność odwrócenia szkiełka w jednym z nich dla uzyskania efektu "przysłony". Jednak drugi polar może być tańszy, bo wystarczy liniowy (i tak o AutoFocusie może już zapomnieć przy takim przyciemnieniu). Może jeszcze przejściówka dla drugiego polara, który mógłby być większy niż pierwszy dla uniknięcia winiety...

    - Chyba znowu sobie sam odpowiedziałem.

    ps Podoba mi się pomysł kol. Tomasza. Można by to od razu połączyć z jakimś HDRem, gdyż bracketing i tak chyba nie działa dla identycznych ekspozycji? ;-)
    mój aparat: [Ô] , szkła: OOO , statyw: /i\ , fotki: \\\-:\

  9. #9
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Przyszedł mi do głowy pomysł, może głupi, na radzenie sobie bez filtra - zrobić serię zdjęć, a potem nałożyć na siebie w PS odpowiednio przyciemniając
    A jeszcze lepiej na analogu - tam sobie można do woli razy naświetlać jedną klatkę.
    A mamy tu jakieś przeciwwskazania dla krzyżowania dwóch polarów (taka płynna przysłona bez zmiany głębi ostrości)?
    Osobiście nie próbowałem, ale problem ten nie tak dawno był poruszany na jednym z forów właśnie w aspekcie bardzo silnego przyciemnienia - i podobnież nie jest to zasadniczo za dobry pomysł, szczególnie przy maksymalnym zaciemnieniu. Choć przy takich mniejszych może się sprawdzić.
    Może jeszcze przejściówka dla drugiego polara, który mógłby być większy niż pierwszy dla uniknięcia winiety...
    Tu jest pewien problem - niektóre obiektywy mają gwinty filtra zaprojektowane tak 'na styk', że już założenie czegokolwiek ponad jeden filtr daje winietę - np. EF 28-105 f/3,5-5,4 USM winietuje przy 28 mm już z jednym filtrem i adapterem Cokin P (tak, winietuje otwór w adapterze, a nie holder!), a taki Mir-1W 37 mm f/2,8 winietuje z filtrem M52 założonym przez adapter M49/M52.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    A mamy tu jakieś przeciwwskazania dla krzyżowania dwóch polarów (taka płynna przysłona bez zmiany głębi ostrości)?
    W sumie starczą dwa liniowe. Ale myślę, że lepszą jakość osiągniesz stosując przysłony typu 40


    ps Podoba mi się pomysł kol. Tomasza. Można by to od razu połączyć z jakimś HDRem, gdyż bracketing i tak chyba nie działa dla identycznych ekspozycji? ;-)
    Po co bracketing? Wystarczy jakiś wężyk i seria. Albo wykorzystać bracketing WB
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta
    A jeszcze lepiej na analogu - tam sobie można do woli razy naświetlać jedną klatkę.
    Wprost przeciwnie. Na analogu nic z tego nie wyjdzie.
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Golinski ; 20-08-2008 o 12:42 Powód: Automerged Doublepost
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •