polar trzeba umiec ustawic pod odpowiednim katem i krecic nim do uzyskania odpowiedniego efektu... ot tak, to pewnie nawet nie zauwazyles co sie zmienilo po uzyciu polara
http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r08.html
polar trzeba umiec ustawic pod odpowiednim katem i krecic nim do uzyskania odpowiedniego efektu... ot tak, to pewnie nawet nie zauwazyles co sie zmienilo po uzyciu polara
http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r08.html
Hm no wiedziałem ,że się kręci ale nie widziałem za bardzo efektów tego. Myślę kurde mam polar co się nie kręci :grin:. Ale czy zmiany przy kręceniu widać w wizjerze czy trzeba pstrykać metodą prób i błędów?
heheh
Znajoma kupiła sobie kiedyś 350D i myślała że należy tylko naciskać spust na zielonym programie.
I tu się przeliczyła.
Pojechała na Dominikanę i robiła zdjęcia.
Przyjechała, i się mocno zdziwiła bo zdjęcia były kompletnie bez kontrastu, tragedia.
Poprosiła mnie o pomoc...
Wystarczyło spojrzeć na EXIF. Aparat w pełnym słońcu ustawiał prawie zawsze ISO400.
I jak tu nie przepalić zdjęcia.
Poza tym faktycznie żeby zrobić dobre ostre, zdjęcie KITEM trzeba jednak przymknąć przysłonę do minimum 5,6
Jest jeszcze opcja taka że aparat jest zepsuty.
Ja polecam Ci robienie zdjęć na priorytecie Przysłony AV i będzie dobrze.
Generalnie w słońcu ISO 100 max 200. Zachmurzone niebo 200-400
I masz spokój
Canon 50D + EF 24-105 f/4 L+ Sigma 50mm 1.4 EX DG
Dzięki wielkie za porady. Jutro po robię testy mam nadzieje ,że zacznę to ogarniać. Szczerze powiem ,że od momentu w którym zawiodłem się na zdjęciach z gór na automacie i za czołem w pewien sposób uczyć się robienia zdjęć, zdałem sobie sprawę jakie to cholernie trudne zadanie. Najgorsze są te pół na pół, pół nieba i pół np. lasu. Las ciemny, niebo jasne i za cholerę nie idzie uzyskać dobrego zdjęcia. Nie wiem czy polaryzacyjny do tego wystarczy czy jeszcze połówkowy dokupić.
Pokombinuje jutro jeszcze z tym ISO bo zawsze mam na 200 ustawione.
Marzeniem jest uzyskać takie zdjęcie http://c.wrzuta.pl/wi12871/6847870a0...fi22un7TP&ft=d
błękitne niebo, doświetlony las, ekstra kolorcóż marzenia nie zawsze się spełniają
![]()
No i już po testach, więc tak:
1. Pierwsze zdjęcie wyszło moim zdaniem bardzo dobrze zdjęcie1. Ustawienia tak jak podpowiedział Fakungio - Av Przysłona 5,6 EV+1/6 ISO 100 WB Słońce, gdzie słońce znajdowało się na plecach i było zasłonięte przez blok. Można by było coś jeszcze dodać/zmienić by zdjęcie wyszło lepsze czy jest niezłe?
2. zdjęcie2 chyba też dobre, robione pod słońce,
Av 5,6 EV 0 ISO 100 WB Słońce.
3. zdjęcie3 Tu zaczeły się problemy, Av 5,6 EV 0 ISO 100 WB Słońce. 90 stopni po prawo znajdowało się źródło światła dziennego. Niebo wyszło ładne ale znowu dół ciemny. Próbowałem wielu ustawień ale nie wychodziło.. czy w przypadku takich zdjęć nic więcej się nie da z tym zrobić?
4.zdjęcie4 Podobna sytuacja co wyżej, ustawienia dużo zmienione AV 3,5 EV -1/3 ISO 400 WB Słońce, mniejszą część stanowi niebo przez co nie mogłem pozbyć się przepalenia. Przy zalecanych ustawieniach (Av 5,6 EV 0 ISO 100 WB Słońce) wychodziło podobnie słabo.zdjęcie5 Cóż można by było tu zmienić?
Żeby nie było kręciłem polaryzacyjnym, rzeczywiście różnice są widoczne, ustawiłem na najlepszy kąt (bez refleksów) ale przy tego typu zdjęciach nie było widać wielkich różnic. Kurde mięknę bo nie wiem co mam robić . Za 4 dni wyjazd do Hiszpanii.
może poszukaj lepszych miejsc do fotografowania bo tutaj masz szare kolory i mało możliwości na fajne zdjecie..
przejdz się gdzieś na łąke nad jezioro czy do parku a powinno lepiej to wyglądać i będziesz miał więcej możliwości na testy
____________________________________________
Canon 5DmkIII + 5D + 350D + szklarnia i pozostałe bajery
Sluchaj, a moze poszedlbys odwiedzic Empik czy jakakolwiek inna ksiegarnie, kupil sobie ksiazke pt. "Ekspozycja bez tajemnic" Bryana Petersona, jej przeczytanie zajmuje chwile, a wiele moze Ci sie rozjasnic. Ksiazka nie jest droga, kosztuje +-40zl. Co prawda wszystkie zawarte w niej informacje mozna znalesc w necie, ale ja np lubie miec wszystko w jednyn miejscu. Do tego (to moje osobiste odczucie) ksiazka jest napisana w bardzo przystepny sposob i fajnie sie ja czyta. Na fotopolis.pl znajdziesz jej recenzje, a takze (bodajze 3) fragmenty.
Pozdrawiam.![]()
zdjęcie1 - za jasne
zdjęcie2 - za jasne
zdjęcie3 - lekko za ciemne
zdjęcie4 - powiedzmy, że jeszcze nie za jasne
zdjęcie5 - za jasne, totalny przepał
Zacznij od skalibrowania monitora. Potem poczytaj o strefach (ekspozycji/jasności) i o światłomierzach. Po lekturze zacznij pracę od "Pomiaru centralnie ważonego uśrednionego" światłomierza. Spróbuj przyswoić sobie załączony do aparatu (prosty acz potężny) program DPP pod kątem obsługi plików RAW (.CR2). Dzieki niemu i plikom RAW moża symulować różne ekspozycje, kompensacje, ustawienia parametrów PictureStyle i dojść w ten sposób do swoich optymalnych ustawień i korekt bez ciąglego strzelania lustrem: "a może wyjdzie". W ten sposób komfortowo, przy komputerze przestudiujesz swoje błędy a nawet poprawisz je obserwując zmienny histogram, przepały/niedoświetlenia, kolory... Powtarzaj potem w miarę możliwości podobne ujęcia wprowadając stosowne poprawki a z czasem przyzwyczisz się do tego w jakich sytuacjach i jak odbiegać od parametrów sugerowanych przez światłomierz aparatu - a odbiegać trzeba prawie zawsze! Przy scenach o znacznej rozpiętości tonalnej z góry zakładaj, że jak histogram nie "przytuli się" (lekko!) do prawej to zdjęcie będzie (jeszcze bardziej) niedoświetlone a jak histogram spiętrzy się po prawej to przepały zabiją fotkę (naogół). Przyjmij założenie, że aparat ma znacznie węższą rozpiętość tonalną niż ludzki mózg i jego oczy. Z czasem nauczysz się z tym żyć a nawet być może dojdziesz, że rozpiętość tonalna aparatu jest wręcz za duża! ;-)
Ostatnio edytowane przez ewg ; 24-08-2008 o 14:52
mój aparat: [Ô] , szkła: OOO , statyw: /i\ , fotki: \\\-:\