W przypadku np konkursu z pierwszego postu to zapisy są w miarę OK, bo wyszczególnione są pola eksploatacji.
Ale bywają zapisy w stylu "Zgłoszenie do Konkursu jest jednoznaczne ze zrzeczeniem się na rzecz Organizatora całości autorskich praw majątkowych" i takim zapisom mówimy stanowcze "nie" , bo oznacza to właśnie że po zrzeczeniu się całości praw majątkowych ktoś inny może te zdjęcia dalej sprzedawać za pieniądze, oczywiście autorskich praw osobistych nas nie pozbędzie więc nadal możemy domagać się podpisu na nich, ale już nie pieniędzy...
Tyle że znowuż - samo tylko zgłoszenie do konkursu nie powinno być jednoznaczne z oddaniem praw majątkowych Organizatorowi konkursu do nadesłanych zdjęć, a jedynie z nagrodzonych prac organizator mógłby w ten sposób korzystać.
Tak się wyczuwa różnicę między konkursem w miarę uczciwym a takim "po co mamy płacić jak dostaniemy za darmo do ulotek/plakatów/katalogów itp" .
Jeśli jest "nadesłanie zdjęcia = zrzeczenie praw majątkowych do danych pól eksploatacji" to źle. Jeśli jest "wygranie konkursu/zajęcie któregoś miejsca/otrzymanie nagrody to zgoda na wykorzystanie zdjęć w określonym zakresie" to już OK, bo to zrozumiałe że Organizator chce się pochwalić "a w naszym konkursie wygrały te i te prace".
I jest jeszcze jeden problem... czy użycie zdjęcia do folderu reklamowego/katalogu firmy, czyli w celach reklamowo-promocyjnych jest non-profit?
No cóż... tu jednoznacznej odpowiedzi nie ma, ale przykłady z książki "Fotograf,Fotografia, prawo" Wojciecha Orżewskiego wskazują, że zapadały w takich sytuacjach wyroki korzystne dla fotografów.
Czyli co innego biuletyn informacyjny lub artykuł podsumowujący wydarzenie a co innego późniejszy katalog produktów, ulotki czy foldery reklamowe.