Chodziło mi o to, że nie robiłem HDR z 3 RAWow. Nie wiem jak Ty Janusz, moze ty probowales i ci wyszlo. Wtedy oddalam swoj pomysl na te JPEGi
Chodziło mi o to, że nie robiłem HDR z 3 RAWow. Nie wiem jak Ty Janusz, moze ty probowales i ci wyszlo. Wtedy oddalam swoj pomysl na te JPEGi
Janusz, jak mam Ci wrzucic te zdjecia w Raw? Chyba potrzebuje kolejnej instrukcji hehe
Chyba predzej zalozysz jednorazowe konto email niz ja znajde serwer, gdzie wrzuca sie Raw. Sorry, może pózniej mi sie uda. Na imageshack sie nie udało.
Np. http://odsiebie.com/upload.html
Ja ze znajomymi założyliśmy edysk i się wymieniamy plikami http://www.edysk.pl/
Canon EOS 400D Canon 17-55 f2,8 IS USM Canon 70-200 f2,8
Dobra udała sie. podaje link do 3 Raw. poproszę o HDR który sie da z tego wycisnąc. A może się nie da?
Hmmmmm.... long story.
-to się niebardzo nadaje na HDRa - przynajmniej w tej ilości klatek
-rozpiętość tonalna istotnej części sceny jest bardzo mała - za wyjątkiem lamp ulicznych
-do HDRa z tego to trzeba by mieć conajmniej klatkę w której lampy są poprawnie naświetlone a cała reszta może być całkiem ciemna
Nie ma sensu robić HDRa na siłę ze sceny która HDRa nie wymaga. Jeśli chcesz widzieć szczegóły murów jak w dzień (no OK prawie jak w dzień) to trzeba dużo większej ilości naświetlań - od baaaardzo długiego czasu (w tym przypadku ok 2 minut) do krótkiego - rzędu 1/60 z krokiem co 1EV - 9-12 klatek. Idz w to miejsce wczesniej - zdjęcia "nocne" robi się w "złotą godzinę" czyli od zachodu do ok godzinę po zachodzie kiedy jeszcze nie jest całkiem ciemno.
To poniżej to wywołany trochę na siłe photomatixem 3.0 Twoj przykład. Na siłę bo tu naprawdę niewiele HDR wnosi. Po prawdzie to... nic nie wnosiCiemne zostało ciemne a przepalone światła i tak zostały przepalone.
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Dzięki
"Ciemne zostało ciemne, a przepalone światła i tak zostały przepalone." -moje pytanie najpierw co do normalnegoo jednego zdjecia. Wg mojej wiedzy zawsze tak będzie jak mówisz. Muszę sie zdecydowac czy mam pokazac to co w cieniu czy przepalic jaśniejsze. Jak sie myle to prosze wyprowadź mnie z błedu i powiedz jak to zdjęcie zrobic lepiej (bez pozniejszej obrobki czy HDR)
Co do HDR to wyszło mi coś bardzo podobnego. Inna sprawa to zagadka, na którą ciągle nie znam odpowiedzi to to ,że jak skonczyłem robic HDR to w photomatixie wygladało to inaczej niż to co nam wyszło po zapisie, ale może juz tego nie drążmy.
Aby osiagnac taka rozpietosc czasowa trzeba bedzie robic to ręcznie - zmieniac ustawienia. Czy to nie grozi zbytniemu poruszeniu obrazu?
I teraz czy dobrze Cie zrozumiałem mam robic dla kazdego czasu naświetlenia , np. 2min- kilka zdjęc w róznych EV? (od -2 do +2 w odstępach o 1EV) ? i pozniej znowu zmienic czas i powtórzyc?
Nie, nie będzie. High Dynamic Range (Imaging) czyli HDRI jest właśnie po to, żeby pokazać to czego kamera nie może zarejestrować na jednej klatce a nasze oczy to widzą bez kłopotu. Oczy widzą rozpiętość ok 14 EV a kamera to praktycznie 6 do 8 EV.
Jak chcesz to zrobić bez HDRa to idź tam o "złotej godzinie" - zdjęć "nocnych" nie robi się po ciemku.
U mnie wyglądało identycznie z tym co zapisane - nie ma różnic.
Dobry HDR musi być poprawnie naświetlony - z g... bata nie ukręci. Powinno być tak, że na zdjęciu najjaśniejszym nie ma clippingu w cieniach, a na najciemniejszym nie ma clippingu w światłach. Żeby się zbliżyć do rozpiętosci 14 EV trzeba 14 - 6 = 8 naświetlań z odstępem co 1EV -ale, powtarzam, to ma sens jedynie wtedy gdy zdjęcie tego wymaga. Nie podchodź do tego w automacie - to nie tak, że bierzesz 1Ds3 i w auto pstrykasz 3EV w górę i w dół na 7 klatkach. To raczej trzeba robić świadomie myśląc o tym co ma być na zdjęciu. Tu się przydaje system stefowy a raczej jego rozszerzenie na HDRI.
Bliki czy przepalone światła niekoniecznie są złe. Dodają często zdjęciom uroku i życia. "Blik to jest k^%$*! blik" - jak mawia jeden z moich znajomych fotografików. Ma być i tyle.
Aparat na statywie i naświetlanie co 1EV "ręcznie" jest niestety nieuniknione - poruszeniem, zwykle minimalnym nie ma się co przejmować. Programy do HDR sobie z tym nieźle radzą.
W Twoim przypadku niespecjalnie rozumiem przysłonę f/13.0 na ogniskowej 17mm ale to zupełnie off-topic - f/8.0 to chyba max co by należało użyć.
Ogólnie to HDR powinien wyglądać jak normalne zdjęcie - tj. to, że to HDR powinno być jak najmniej widoczne.
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 31-08-2008 o 14:06
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.