jak dla mnie foty z 5d pokazane teraz, są takie sobie- rogi=koszmar, pomimo 50ki L- znaczy jaki musi być obiektyw , żeby nie mieć takiej koszmarnej winiety ?
Oprócz tego, na tych małych fotach- no ja nie za bardzo widzę.
jak dla mnie foty z 5d pokazane teraz, są takie sobie- rogi=koszmar, pomimo 50ki L- znaczy jaki musi być obiektyw , żeby nie mieć takiej koszmarnej winiety ?
Oprócz tego, na tych małych fotach- no ja nie za bardzo widzę.
40D + 17-85 IS USM + 70-300 IS + Metz 58 AF-1 + lowepro fastpack 350 + Velbon Sherpa 600R + monopod Manfrotto i stalki na M42
Trampek ma racje, zachcialo mi sie policzyc, wrzucilem juz w innym watku ale pokaze tez tu:
Canon EOS 5D
4368 x 2912
35.8 x 23.9 mm
122.01 x 121.84 pix/mm
Canon EOS 40D
3888 x 2592
22.2 x 14.8 mm
175.14 x 175.14 pix/mm
Widac, ze w przypadku cropa poprzeczka rozdzielczosci optycznej obiektywu jest postawiona znacznie wyzej niz na FF (dla tych modeli).
EDIT: Przyklad z zycia. Rejestrujemy dana scenke. Ma wygladac tak samo z puszki APS-C jak i z FF. Pomijam bokeh, winiete (nie mowie ze nie jest to wazne, czysto technicznie podchodze do sprawy ostrosci). Na APS-C musimy uzyc obiektywu o ogniskowej/1.6 jak na FF i na dodatek, zeby zachowac podobna rozdzielczosc optyczna (ostrosc), musi przeniesc o ok 1.4 raza wiecej linii na mm, jak ten na 5D.
Ostatnio edytowane przez dr11 ; 23-06-2008 o 18:49
.
To kwestia subiektywna: koszmarna czy pożądana. Fakt, winieta występuje różna, zależnie od obiektywu, ale jest bardziej widoczna tylko w dolnym przedziale ogniskowych. W wielu programach graficznych skompensowanie jej nie robi wielkiego problemu.
Różnicę osobiście widzę dla każdego z przytoczonych kadrów.
C-F-K - forever
Ostatnio jeden znajomy zniechęcał mnie do 5D ze wględu na winietowanie. Sam używa głównie analogów i często rozprawia o ich wyższości nad cyfrą. Wątpię, że miałby jakieś obiekcje gdybym planował przesiadke na analogowego EOSa, mimo, że rozmiar klatki i winieta taka sama.
LepP
5D + 7D + Sigma 50 1.4 + EF 24-105 IS USM+ EF 70-300 IS USM
Winieta na FF jest i to przy jasnych szkłach od szerokiego kąta aż do lekkiego tele zazwyczaj mocno widoczna. Jak pierwszy raz zobaczyłem obrazek z 50/1.4 na pełnej dziurze na 5D to doznałem lekkiego szoku, a są przecież jeszcze gorsze pod tym względem szkła np. 24/1.4L.
Dla mnie to ewidentna wada a raczej brak korzyści jaką osiąga się z używania na cropie obiektywów do małego obrazka. Pozostałe zalety FF są jednak na tyle duże że jakoś to winietowanie można przeżyć. Zresztą nie ma potrzeby usuwania winiety aż do zera, bo nawet jeśli obiektyw winietuje np. 3 przysłony to zmniejszenie tego efektu o połowę powoduje w zdecydowanej większości przypadków że winieta staje się niewidoczna.
znaczy strata 3EV czy źle myślę ?Zresztą nie ma potrzeby usuwania winiety aż do zera, bo nawet jeśli obiektyw winietuje np. 3 przysłony to zmniejszenie tego efektu o połowę powoduje w zdecydowanej większości przypadków że winieta staje się niewidoczna.
No ok- efekt artystyczne jest niewątpliwy, ale to podobnie rozumując można dodać przy obróbce, a korzyści pewnie są niewątpliwe, ale na razie nie dla mnie - nie robię jako profi ślubów etc, bawię się i uczę, a jednak ten głupi crop 1.6 w 40d w porównaniu do 5d miewa duże znaczeni- ot złapać wydrę, lub nie- taki fun
40D + 17-85 IS USM + 70-300 IS + Metz 58 AF-1 + lowepro fastpack 350 + Velbon Sherpa 600R + monopod Manfrotto i stalki na M42
Bez dwóch zdań, w ostatnim przykładzie - zdjęcia na 5D są znacznie bardziej plastyczne. W tych ujęciach, winieta niestety przeszkadza, ale da się to oczywiście software'owo naprawić, więc nie jest żadnym problemem. Trochę bije po oczach brudna matryca w 5D, co wpływa na estetykę zdjęcia - ale też można by to software'owo usunąć... Najlepsze zdjęcie środkowe - te emocje!! Ale to już znacznie poza tematem...
super, nareszcie nie bede musial robic winiety w PSie<LOL>
5D juz do mnie jedzie
Dziekuje za ten temat, przekonal mnie, ze warto miec 5D![]()
wlasnie ze wzgledu na winete 24 uwielbiam to szklo
zeby nie bylo amerykanskich testow to dam cos swojego
R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max