Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 27

Wątek: Przysłona a jakość

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Poznań
    Posty
    45

    Domyślnie Przysłona a jakość

    Witam,

    Wzrost przesłony powyżej pewnej wartości powoduje znaczny spadek jakości zdjęć - to wiemy. Ale dlaczego?

    No i jaka jest najlepsza (taka, która pozwoli uzuskać najlepszą jakość zdjęcia) przysłona. Kiedyś, gdzieś czytałem, że tylko f8!!! i wystarczy tylko do niej dobierać czas (nie uwzględniając oczywiście planowanej GO).

    pozdrawiam
    20D + 40D + Canon kit 18-55 + +Canon 10-22 + Canon 70-200 2.8 L IS + Canon 100mm Macro + ruski 50mm z mieszkiem + statyw manfrotto

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Z powodu dyfrakcji na szczelinie.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    595

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cogito
    Witam,

    No i jaka jest najlepsza (taka, która pozwoli uzuskać najlepszą jakość zdjęcia) przysłona. Kiedyś, gdzieś czytałem, że tylko f8!!! i wystarczy tylko do niej dobierać czas (nie uwzględniając oczywiście planowanej GO).

    pozdrawiam
    pytanie powinno właściwie dotyczyć ostrości. Widziałem bardzo ostre zdjęcia które były słabe jakościowo ;-)

    Ja słyszałem że f11. Zresztą akurat sprawdza się to w moim szkłach .

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Nie da się tego powiedzieć dokładnie. Dla jednego szkła będzie to f/4, dla innego f/8 (i typowo gdzieś w tych granicach, ale może być też poza). To zalezy od budowy, ilości soczewek itp.

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar adamek
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    40
    Posty
    2 265

    Domyślnie

    Generalnie, większość obiektywów jest tak skonstruowana, że po przymknięciu o 2 działki przysłony już jest bardzo ostra.
    Podobno jakieś noctiluxy leici mają naczej, ale to już nie to forum.
    Miłego dnia
    adam jastrzębowski
    cyfra i analog. obiektywy, statyw i monopod
    tu tu

  6. #6
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamek
    Generalnie, większość obiektywów jest tak skonstruowana, że po przymknięciu o 2 działki przysłony już jest bardzo ostra.

    Wyglada na to ze nie zadales sobie trudu przeczytania pierwszego posta tego watku .

  7. #7
    Azazel
    Guest

    Domyślnie

    Jeśli przyjmiemy długość fali światła 555nm (mniej więcej środek widzialnego widma) to zdolność rozdzielcza wyniesie:

    R=1482/F[linii/mm]

    Zatem dla liczb przysłony otrzymujemy odpowiednio:

    F8 - 185linii/mm
    F11 - 135linii/mm
    F16 - 93linie/mm
    F22 - 67linii/mm
    F32 - 46linii/mm
    F45 - 33linie/mm

    Oczywiście wyliczone wartości są maksymalnymi możliwymi wartościami teoretycznymi, w praktyce ze wzgl. na niedoskonałość korekcji optycznej obiektywu uzyskiwane rozdzielczości (szczególnie dla mniejszych liczb przysłony) są znacznie gorsze. Jak zatem widać, przy dużych liczbach przysłony prawa fizyki zaczynają w istotny sposób ograniczać zdolność rozdzielczą obiektywu. Jest to przyczyna, dla której wiele obiektywów dobrej klasy osiąga najlepszą ostrość rysowania dla przysłon ok. 8-11 i większe przymykanie przysłony przy reprodukcji nie ma sensu. Przy obiektach trójwymiarowych zwykle bardziej przysłonę przymykamy, gdyż zysk na głębi ostrości jest bardziej istotny niż spadek ostrości rysowania spowodowany dyfrakcją. W tym miejscu mała dygresja - spotkałem się z publikacjami testów obiektywów, gdzie pisało jak byk, ze obiektyw utrzymuje zdolność rozdzielczą ponad 90linii/mm w całym zakresie przysłon od 4 do 22. Wyniki takie świadczą tylko o nierzetelności ich autorów - praw fizyki niestety oszukać się nie da !

  8. #8
    Początki nałogu Awatar froolk
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Polska
    Posty
    256

    Domyślnie

    Azazel a może być tak, że dodatkowy wpływ budowy obiektywu zmienia to w ten sposób, że jednak to f11 a nie f8 jest optymalne pod względem ostrości?
    Nie jest to negacja tego co napisałeś, lecz Caputo w swojej książce twierdzi, że optymalna przysłona (ostrość) to włąśnie wspominane już f11?

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    f11 bierze się (chyba, nie liczyłem) stąd, że rozdzielczości większe niż ca. 135 nie są już rejestrowane przez matrycę.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #10
    Coś już napisał
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    Brzozów
    Wiek
    52
    Posty
    76

    Domyślnie

    Witam wszystkich.A co z przymykaniem obiektywów makro???Podobno im bardziej się go domknie,tym lepsza jakość optyczna!!! Czy szkła makro są wolne od dyfrakcjii pow.f/11??? Wyczytałem,że w makro,tak naprawde liczą się przysłony odf/11-f/13 w górę!!!

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •