Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 27

Wątek: Przysłona a jakość

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Poznań
    Posty
    45

    Domyślnie Przysłona a jakość

    Witam,

    Wzrost przesłony powyżej pewnej wartości powoduje znaczny spadek jakości zdjęć - to wiemy. Ale dlaczego?

    No i jaka jest najlepsza (taka, która pozwoli uzuskać najlepszą jakość zdjęcia) przysłona. Kiedyś, gdzieś czytałem, że tylko f8!!! i wystarczy tylko do niej dobierać czas (nie uwzględniając oczywiście planowanej GO).

    pozdrawiam
    20D + 40D + Canon kit 18-55 + +Canon 10-22 + Canon 70-200 2.8 L IS + Canon 100mm Macro + ruski 50mm z mieszkiem + statyw manfrotto

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Z powodu dyfrakcji na szczelinie.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2004
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    595

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cogito
    Witam,

    No i jaka jest najlepsza (taka, która pozwoli uzuskać najlepszą jakość zdjęcia) przysłona. Kiedyś, gdzieś czytałem, że tylko f8!!! i wystarczy tylko do niej dobierać czas (nie uwzględniając oczywiście planowanej GO).

    pozdrawiam
    pytanie powinno właściwie dotyczyć ostrości. Widziałem bardzo ostre zdjęcia które były słabe jakościowo ;-)

    Ja słyszałem że f11. Zresztą akurat sprawdza się to w moim szkłach .

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Nie da się tego powiedzieć dokładnie. Dla jednego szkła będzie to f/4, dla innego f/8 (i typowo gdzieś w tych granicach, ale może być też poza). To zalezy od budowy, ilości soczewek itp.

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar adamek
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    40
    Posty
    2 265

    Domyślnie

    Generalnie, większość obiektywów jest tak skonstruowana, że po przymknięciu o 2 działki przysłony już jest bardzo ostra.
    Podobno jakieś noctiluxy leici mają naczej, ale to już nie to forum.
    Miłego dnia
    adam jastrzębowski
    cyfra i analog. obiektywy, statyw i monopod
    tu tu

  6. #6
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamek
    Generalnie, większość obiektywów jest tak skonstruowana, że po przymknięciu o 2 działki przysłony już jest bardzo ostra.

    Wyglada na to ze nie zadales sobie trudu przeczytania pierwszego posta tego watku .

  7. #7
    Azazel
    Guest

    Domyślnie

    Jeśli przyjmiemy długość fali światła 555nm (mniej więcej środek widzialnego widma) to zdolność rozdzielcza wyniesie:

    R=1482/F[linii/mm]

    Zatem dla liczb przysłony otrzymujemy odpowiednio:

    F8 - 185linii/mm
    F11 - 135linii/mm
    F16 - 93linie/mm
    F22 - 67linii/mm
    F32 - 46linii/mm
    F45 - 33linie/mm

    Oczywiście wyliczone wartości są maksymalnymi możliwymi wartościami teoretycznymi, w praktyce ze wzgl. na niedoskonałość korekcji optycznej obiektywu uzyskiwane rozdzielczości (szczególnie dla mniejszych liczb przysłony) są znacznie gorsze. Jak zatem widać, przy dużych liczbach przysłony prawa fizyki zaczynają w istotny sposób ograniczać zdolność rozdzielczą obiektywu. Jest to przyczyna, dla której wiele obiektywów dobrej klasy osiąga najlepszą ostrość rysowania dla przysłon ok. 8-11 i większe przymykanie przysłony przy reprodukcji nie ma sensu. Przy obiektach trójwymiarowych zwykle bardziej przysłonę przymykamy, gdyż zysk na głębi ostrości jest bardziej istotny niż spadek ostrości rysowania spowodowany dyfrakcją. W tym miejscu mała dygresja - spotkałem się z publikacjami testów obiektywów, gdzie pisało jak byk, ze obiektyw utrzymuje zdolność rozdzielczą ponad 90linii/mm w całym zakresie przysłon od 4 do 22. Wyniki takie świadczą tylko o nierzetelności ich autorów - praw fizyki niestety oszukać się nie da !

  8. #8
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bydgoszcz
    Wiek
    49
    Posty
    98

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Azazel

    F8 - 185linii/mm
    F11 - 135linii/mm
    F16 - 93linie/mm
    F22 - 67linii/mm
    F32 - 46linii/mm
    F45 - 33linie/mm
    do dobra to niech ktoś mi powie dlaczego ponizej f8 jest coraz gorsza jakość teoretycznie patrząć na tabelke powyżej powinno być lepiej
    Canon D60 // Tamron 17-35 2,8-4 // Canon 100mm 2,8 usm macro // Canon 300mm 4L IS // Canon 50mm 1,8 // Canon 550EX // Canon IP5000

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez srad
    do dobra to niech ktoś mi powie dlaczego ponizej f8 jest coraz gorsza jakość teoretycznie patrząć na tabelke powyżej powinno być lepiej
    Bo po przekroczeniu pewnej granicy wielkości (małości ) otworu zaczyna odgrywać rolę dyfrakcja. Ta granica może być różna w zależności od konstrukcji szkła.

  10. #10
    Początki nałogu Awatar froolk
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    Polska
    Posty
    256

    Domyślnie

    Azazel a może być tak, że dodatkowy wpływ budowy obiektywu zmienia to w ten sposób, że jednak to f11 a nie f8 jest optymalne pod względem ostrości?
    Nie jest to negacja tego co napisałeś, lecz Caputo w swojej książce twierdzi, że optymalna przysłona (ostrość) to włąśnie wspominane już f11?

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •