Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 55

Wątek: Jak obierać punkty AF przy krajobrazie?

Mieszany widok

  1. #1
    Początki nałogu Awatar werek
    Dołączył
    Jun 2007
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    404

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rimko Zobacz posta
    Witam
    Ciekawy temat-zwłaszcza dla takiego laika jak ja Werek widzę,że w stopce masz T17-50, by wycisnąć z niego jak największe GO f8 i ostrzenie na 2m ?
    zakldam ze to pytanie odnosnie jak to mozliwe ze mozna taka GO uzyskac, wiec:

    f/8 wynika z optyki (niezaleznie jakiej) przenoszacej swiatlo na matryce o konkretnej wielkosci, w uproszczeniu: wiekszy material naswietlany = wieksza liczba dzielna przyslony (f/11 itp). sredni format zeby uzyskac taka GO musialby dla przykladu uzywac wlasnie wspomnianej f/22

    Cytat Zamieszczone przez rimko Zobacz posta
    I jak to jest,że Bryan Peterson w "Ekspozycja bez tajemnic" proponuje przesłony f22 i większe- czy dlatego,że foci analogiem? Jak zauważyłem każdy odradza używania tak wysokich wartości przesłony z uwagi na spadek ostrości i jakości zdjęcia.
    i tak i nie, uzyl takich przyslon poniewaz mial rolke np ISO 200 a jego analog nie potrafil naswietlic odpowiednio krotkich czasow, lub mial odpowiednio ziarnisty (powinno sie raczej powiedziec "włóknisty") film i mogl zastosowac wieksza przyslone poniewaz swiatlo nie przelaloby mu sie na sasiednie wlokna (to co w cyfrze nazywamy "mydlem" jest przykladem takiego zjawiska). powodow moze byc wiele, konczac na najbardziej kolokwialnym czyli.... BO TAK

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ....Dla kliszy wszystko jedno pod jakim kątem pada na nią światło - dla matrycy już nie...
    akurat to tez nie do konca prawda (pomijajac sprawe mikrosoczewek na matrycy), patrz w/w

    Cytat Zamieszczone przez endrju Zobacz posta
    ...Jak w takim razie wytłumaczyć takie zjawisko:
    Ustawiłem T17-50 na f/8 i ostrość, manualnie na 2m (między 1 i 3).
    Potwierdzenie ostrości nie "pika", dopiero dokręcając na 3 i dalej aparat potwierdza, że odległe punkty są ostre.

    Sugerować się czy nie tym AF-em?
    aby AF potwierdzil ostrosc musi zauwazyc roznice w ostrosci (dlatego wszystkie skale ostrosci moga przejsc powyzej nieskonczonosci), to teraz pomysl ze wlasnie ustawiles ostrosc idealna (na tyle na ile pozwala caly tor optyczny) i jak aparat ma sie namyslic skoro nie widzi nieostrych elementow, zawsze zakonczy sprawdzanie i nie potwierdzi, takie zachowanie jest bezpieczniejsze.

    proponuje taki eksperyment: ustaw aparat na hiperfokalna (manualnie oczywiscie ), nastepnie nakieruj punkt AF na obiekt znajdujacy sie przed idealna GO a nastepnie powoli sie oddalaj, jak tylko aparat zauwazy zmiane fazy (tak akurat dzialaja czujniki AF w naszych canonach, pomijajac 450D ktory ma jeszcze dodatkowy tryb lifeview oparty na detekcji kontrastu) wtedy potwierdzi ci ostrosc, bedzie ona na poczatku GO
    Canon EOS R5 /// RF 24-104 f4 L /// EF 16-35 f4 L /// RF 100-500 f4.5-7.1 L /// EF 50 f1.8 /// EF 50 f1.2 L

  2. #2
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Przeczytałem ten temat orz inne dotyczące odległości hiperfokalnej następnie postanowiłem potestować zdobytą wiedze w praktyce i niestety zawiodłem się. Zdjęcia robiłem canonem 400D z obiektywem 17-85 IS USM. Ustawiłem przysłonę na wartość 8.0 ostrość manualnie na odległość hiperfokalną(wyliczoną odpowiednim kalkulatorem). Fotografowany krajobraz „dołączam” na zdjęciu. Przy ostrości ustawionej na hiperfokalną zarówno bloki, domki jak i słup wychodzą nieostre mimo iż wg kalkulatora GO sięga od 1,9 m do nieskończoność. Przy AF kiedy aparat ostrzy na białe domki zarówno one, bloki jak i słup są ostre. Bardzo proszę bardziej doświadczonych kolegów o wyjaśnienie dlaczego tak się dzieje??
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  3. #3
    Początki nałogu Awatar endrju
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    39
    Posty
    275

    Domyślnie

    Nie dołączyłeś zdjęcia z ostrzeniem AF-em.
    C 5D + C 40D + S 8/3.5+ T 28-75/2.8 + C 50/1.4 + C 85/1.8 + Helios 58/2 + Tair 11-A 135/2.8
    &
    C 430 EX II + 2x4GB Ext III + 3x4GB Ultra II + dużo chęci + mało czasu... ;-)

    :: Galeria zdjęć :: Prognoza pogody

  4. #4
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Wstawiam 100% cropy ze zdjęcia zrobionego z ostrością ustawioną na hiperfokalna oraz z AF na białe domki.

    MF:
    AF:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Dodam jeszcze, że zauważyłem że dużo lepszy rezultat otrzymuje kiedy stosuje się do rady dotyczącej obiektywów nie posiadających skali tzn że należy przekręcić pierścień ostrość maksymalnie w lewo a następnie trochę go cofnąć: wtedy ostrość ustawiona jest na ok 10m(GO wg kalkulatora sięga od 2,53m do nieskończoności) Natomiast hiperfokalna to 3,4m (GO od 1,7m do nieskończoności). W obu przypadkach budynki oddalone o ok 150-200m powinny być ostre. Chyba, ze czegoś jeszcze nie rozumiem lub coś robie źle:/
    Ostatnio edytowane przez Daniell ; 24-06-2008 o 20:58 Powód: Automerged Doublepost
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  5. #5
    Uzależniony
    Dołączył
    Aug 2007
    Wiek
    59
    Posty
    821

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Daniell Zobacz posta
    Wstawiam 100% cropy ze zdjęcia zrobionego z ostrością ustawioną na hiperfokalna oraz z AF na białe domki.

    MF:
    AF:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Dodam jeszcze, że zauważyłem że dużo lepszy rezultat otrzymuje kiedy stosuje się do rady dotyczącej obiektywów nie posiadających skali tzn że należy przekręcić pierścień ostrość maksymalnie w lewo a następnie trochę go cofnąć: wtedy ostrość ustawiona jest na ok 10m(GO wg kalkulatora sięga od 2,53m do nieskończoności) Natomiast hiperfokalna to 3,4m (GO od 1,7m do nieskończoności). W obu przypadkach budynki oddalone o ok 150-200m powinny być ostre. Chyba, ze czegoś jeszcze nie rozumiem lub coś robie źle:/
    A to ciekawe co piszesz z hiperfokalna, jesli dokladnie zrobiles jak piszesz to nie kumam tego "zjawiska"
    Moze tutaj hiperfokalna jakas inna
    40D|BG-E2N|70-200/2.8 IS L|24-105/4L IS|17-55/2.8 IS |85/1.8|50/1.4|430EX|580EX II|Sherpa 600R

  6. #6
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Korzystam z tego kalkulatora: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Czy jest to hiperfokalna to właściwie w tym przypadku nie ma znaczenia bo w obu przykładach GO powinna sięgać do nieskończoności. Nawet ustawiając ostrośc "na oko" widze, że położenie piersścienia ostrości jest dalekie od tego dla hiperfokalnej.
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  7. #7
    Zablokowany
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    341

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rypson Zobacz posta
    "F" to ogniskowa a nie przeslona..... przeslone oznacza sie "f"
    Cytat Zamieszczone przez bercow Zobacz posta
    a jezeli mamy za****te swiatlo to mozna stosowac np. maksymalne przyslony, nio takie w granicach do 1/60
    Czego to się człowiek nie nauczy na forum... :rolleyes:

  8. #8
    Coś już napisał Awatar P_i_t_t
    Dołączył
    Oct 2005
    Posty
    98

    Domyślnie

    Daniell - przy ostrzeniu na odl. hiperfokalną musisz zdawać sobie sprawę z pewnych ograniczeń z tym związanych.

    Ta metoda jest przydatna w sytuacjach , gdy masz mocno rozbudowany pierwszy plan i zależy Ci na tym by GO rozciągała się właśnie od niego do nieskończoności. Ostrość bliskich planów jest tu kwestią priorytetową aczkolwiek ostrość na odległych planach może pozostawiać nieco do życzenia. Wszystko zależy od użytego obiektywu - bo to po prostu wynika z ograniczeń optyki danego szkła.

    Kalkulator jest dobry dla teoretyków i daje tylko pewną ocenę sytuacji.
    Ja bym polecał po prostu więcej praktyki i dbałość o szczegóły przy wykonywaniu zdjęć.

    Przysłona f/8 to zwykle zbyt mało by złapać całość w GO, pomimo tego że kalkulator mówi co innego. Proponował bym przymknąć jeszcze mocniej ~f/11-f/13. Za mocno też nie ma potrzeby bo obiektyw zacznie tracić ostrość. Spróbuj też użyć AF zamiast manualnego ostrzenia.

    Kolejna sprawa to stabilny statyw. Przy tego typu sytuacjach i ocenianiu 100% cropów to podstawa. Zauważ, że przy użyciu szerokiego kata nawet minimalny ruch aparatu może się przełożyć na nieostrość dalekich planów.

  9. #9
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    37
    Posty
    1 344

    Domyślnie

    Moje zdanie nt. kalkulatorów głębi, hiperfokalnej itd. jest niezmienne: są bezużyteczne, dopóki nie będą brały pod uwagę rozmiarów ostatecznego powiększenia obrazu np. jako wydruk.

    Jeśli wiem, że będę robił coś większego i będzie to wymagało dużej rozdzielczości skanowania domykam 2-3 stopnie bardziej (to w przypadku małego obrazka) niż teoretycznie powinienem wg. wskazań dofmaster'a czy skali na obiektywie.
    Jeśli jednak ma być to skan np. na potrzeby web (nie oglądania w skali 1:1) to nie wprowadzam żadnych korekt.
    Bardziej rozpraszające niż dyfrakcja może się okazać nierównomierna głębia a przecież nie zawsze robi się powiększenia wielkości billboardów :smile: .

  10. #10
    Początki nałogu Awatar werek
    Dołączył
    Jun 2007
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    404

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bagnet007 Zobacz posta
    Moje zdanie nt. kalkulatorów głębi, hiperfokalnej itd. jest niezmienne: są bezużyteczne, dopóki nie będą brały pod uwagę rozmiarów ostatecznego powiększenia obrazu np. jako wydruk.
    i to jest chyba rzecz o ktorej zapomnialem wspomniec mea culpa.

    tak wiec te wiliczenia ktore zostaly przytoczone w tym watku sa dla zalozenia ze wywolywac bedziecie maksymalnie na formacie 30x45 (odleglosc patrzenia 0,5m) lub przeskalowywac do wielkosci monitora (jeszcze nie stworzyli ogolnie dostepnego monitora 10MP, narazie najwieksze to 30" z rozdzielczoscia 4MP). nie bierzcie takich zdjec pod lupe, bo to nie o to chodzi, pokazana ostrosc jest i tak lepsza anizeli poza GO.

    dla bezpieczenstwa mozna zmniejszyc przyslone o jeden f-stop (f/8 => f/11) ale to na pewno nie poprawi ostrosci bo wejdziemy w obszar kiedy skupione swiatlo bedzie sie rozlewalo na mikrosoczewkach.

    PS. drugi plan ktory pokazales bardzo ladnie poddaje sie dzialaniu USM w PS, mozna wyrownac poziom "ostrosci".
    Canon EOS R5 /// RF 24-104 f4 L /// EF 16-35 f4 L /// RF 100-500 f4.5-7.1 L /// EF 50 f1.8 /// EF 50 f1.2 L

Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •