Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 147

Wątek: Kalibracja monitora - początkujący

Mieszany widok

  1. #1
    Początki nałogu Awatar endrju
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    38
    Posty
    275

    Domyślnie

    A czy kalibracja wyświetlaczy LCD w laptopach w ogóle jest możliwa z punktu technicznego?
    Mimo, iż dotychczas nie narzekałem na odwzorowanie, zawsze warto by się tym zainteresować.
    (Toshiba A200)
    C 5D + C 40D + S 8/3.5+ T 28-75/2.8 + C 50/1.4 + C 85/1.8 + Helios 58/2 + Tair 11-A 135/2.8
    &
    C 430 EX II + 2x4GB Ext III + 3x4GB Ultra II + dużo chęci + mało czasu... ;-)

    :: Galeria zdjęć :: Prognoza pogody

  2. #2
    Bywalec Awatar spoon
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Wroclove
    Wiek
    40
    Posty
    215

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez endrju Zobacz posta
    A czy kalibracja wyświetlaczy LCD w laptopach w ogóle jest możliwa z punktu technicznego?
    Mimo, iż dotychczas nie narzekałem na odwzorowanie, zawsze warto by się tym zainteresować.
    (Toshiba A200)
    tez sie nad tym zastanawiam. zastanawiam sie jeszcze jak sprawdzic w laptopie czy matryca jest 8bitowa czy wiecej, bo w watku Tomasza Urbanowicza o kalibratorach jest poruszany ten watek.

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz Zobacz posta
    Najtańszym kosztem będzie IMO kupno kalibratora (i1 Display2)
    wiem z Twojego watku, ze i1 display 2 jest lepszy od spydera 2. jak to wyglada w przypadku spydera 3 i spydera 3 elite, ktore sa w miare tanimi kalibratorami, a juz na pewno sa nowsze od eyeone?
    I JUST LOVE TO PUSH THE BUTTON AND HEAR THE CAMERA SNAP | ruler of the world
    szukajka

  3. #3
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez endrju Zobacz posta
    A czy kalibracja wyświetlaczy LCD w laptopach w ogóle jest możliwa z punktu technicznego?
    Mimo, iż dotychczas nie narzekałem na odwzorowanie, zawsze warto by się tym zainteresować.
    (Toshiba A200)
    Nie żartuj... Też mam A200 i obraz po oprofilowaniu ma skrajnie różne kolory niż przed.
    Body, stałki, zoomik

  4. #4
    Coś już napisał
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    61

    Domyślnie

    Załóżmy że mam skalibrowany monitor
    Na skalibrowanym monitorze oglądam zdjęcia przy różnym oswietleniu zewnętrznym
    To samo zdjęcie w nocy wygląda bardziej kontrastowo , jaśniej
    W dzień , przy świetle dziennym , znowu inaczej
    Gdy muszę korzystać z oświetlenia elektrycznego znowu inaczej
    Przygotowując więc materiał do labu nie potrafię wyregulować idealnie poziomu jasności
    Gwoli ścisłości wyjaśniam że nie mam kalibratora ( zamierzam kupić)
    a opisana wyżej sytuacja jest tylko moim domniemaniem
    Czy prawdziwym ?
    W związku z tym pytania
    - Czy kalibratory biorą pod uwagę zastane oświetlenie stanowiska pracy
    Jeśli tak to chyba trzeba kalibrować przy każdej istotnej zmianie oświetlenia
    - Jeśli nie to czy istnieje konieczność używania normowego zestawu oświetlenia stanowiska
    Jak osiągnąć zadowalające rezultaty bez wielkich nakładów finansowych
    Mniej chodzi mi o idealną wierność kolorów . Dla mnie pewne odchylenia kolorystyczne są mniej ważne niż odchylenia w poziomie jasności , które są trudniejsze do przewidzenia na labowych odbitkach
    Jeśli to gdzięś już było to proszę o wyrozumiałość

  5. #5
    Uzależniony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Rzeszów
    Wiek
    34
    Posty
    574

    Domyślnie

    Najlepiej pewnie by było pracować cały czas przy jednakowym oświetleniu, np. po ciemku
    350D

  6. #6
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2008
    Posty
    47

    Domyślnie

    Ja tam nie chce sie wymadrzac bo na temat kalibracji wiem baaaardzo duzo (ma sie certyfikat EIZO hihi) ale:
    - kupno kalibratora do laptopow, monitorkow za 1 do 2 tys zl, crtkow nie ma zadnego sensu - SZKODA pieniazkow
    - kalibracja zaczyna sie wowczas kiedy monitor ma wbudowany LUT i pozwoli nam z niego korzystac podczas kalibracji.
    - monitor powinien stac w pomieszczeniu gdzie najlepiej sa stale warunki oswietlenia
    - fotografie powinno ogladac sie przy temp 5000 K
    - chcecie miec druk taki jak na monitorze ? poproscie o profil fotolabu w ktorym wywolujecie zdjecia, zaladujcie go do photoshopa i wtedy ujrzycie co i jak. Ale tak jak pisalem - nie masz dobrego monitora nie masz nic

    Niestety trzeba liczyc sie z wydaniem okolo 3 tys. na monitor zeby cieszyc siewiernymi kolorami, a nie jak wiekszosc ludu chce super soczystymi, kontrastowymi itd...

    Jak co to pytac Ide spac moje oczy juz nie wydalaja...

    p.s.
    spyder to najwieksze gow.. na rynku. Odradzam !!

  7. #7
    Uzależniony
    Dołączył
    Aug 2007
    Wiek
    59
    Posty
    821

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maziboss Zobacz posta
    - kupno kalibratora do laptopow, monitorkow za 1 do 2 tys zl, crtkow nie ma zadnego sensu - SZKODA pieniazkow
    - kalibracja zaczyna sie wowczas kiedy monitor ma wbudowany LUT i pozwoli nam z niego korzystac podczas kalibracji.
    To jak wyjaśnisz "zjawisko" ze monitor np. Eizo S1932 oprofilowany (nie pisze ze kalibrowany sprzetowo bo nie ma on tej mozliwosci) po tym zabiegu (z pomoca EyeOne D2) ma calkiem niezle oddawanie barw? Czy tutaj tez to nie ma sensu?
    Co do laptopa to zgoda iz cudow nie uzyskamy lecz po oprofilowaniu jest z pewnoscia lepiej niz przed.
    40D|BG-E2N|70-200/2.8 IS L|24-105/4L IS|17-55/2.8 IS |85/1.8|50/1.4|430EX|580EX II|Sherpa 600R

  8. #8
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2008
    Posty
    47

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marekk_ok Zobacz posta
    To jak wyjaśnisz "zjawisko" ze monitor np. Eizo S1932 oprofilowany (nie pisze ze kalibrowany sprzetowo bo nie ma on tej mozliwosci) po tym zabiegu (z pomoca EyeOne D2) ma calkiem niezle oddawanie barw? Czy tutaj tez to nie ma sensu?
    Co do laptopa to zgoda iz cudow nie uzyskamy lecz po oprofilowaniu jest z pewnoscia lepiej niz przed.
    Na kazdym monitorze bedzie widoczna roznica w wyswietlaniu kolorow, tylko co z tego, ze nie bedzie to po 255 tonow z R G i B ?
    Kazda kalibracja softwarowa to kalibracja na karcie graficznej ktora ma tylko 255 tonow na kanal. Przyklad:
    - monitor flexscan ktory nie potrafi wyswietlic na kanale B tonow od 240 wzwyz.
    EFEKT 256x256x220= 14 305 000 kolorow. Robisz zdjecie w RAW w przestrzeni Adobe 1998 i masz tam kolor ktory sklada sie z: R 213 G 10 i B 254 Co sie dzieje ? zamiast 254 profil pobierze B 239... i z prawidlowego koloru nici...
    Po to graficzne monitory maja tablice LUT i procesory 14 czy 16 bitowe aby podczas kalibracji procesor mogl wybrac z LUTu odpowiedni odcien do odpowiedniego punktu bieli itd...
    Dla porownania:
    Kupiles produkt za 52,38 zl. Ale dysponujesz tylko monetami po 5 zl...
    Ktos inny tez kupil produkt za 52,38 ale dysponuje monetami 1 zl... kto bedzie blizszy osiagniecia wyniku ?
    | Canon 40D | Canon 17-85mm f/4.0-5.6 IS | Canon 70-200f/4.0L | Sigma 30mm f/1.4 DC HSM | 2x PQI 8GB | fajna torba |
    | MacBook Pro 15,4" 2.2Ghz, 4GB Ram, Snow Leo i Aperture na pokładzie |
    | Za barwy odpowiada EIZO S2243|

  9. #9
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Kolego maziboss - mimo iż nie mam certyfikatu Eizo, pozwolę się nie zgodzić z twymi opiniami.

    Kalibrując monitor tak samo se przycinasz wagi RGB w 8-o, jak i w 12-o bitowym panelu (bo temp. barwowa bieli w LCD opartych na CCFL jest zawsze taka sama), więc bynajmniej różnicy nie będzie - jest to wyłącznie kwestia tego, jak precyzyjnie będzie skwantyzowana reszta, która pozostanie.

    Pominąwszy ten "drobny" detal, to jeśli mamy zdjęcie wyrenderowane do AdobeRGB z barwą o koordynatach 213/10/254, to jeśli wyświetlimy na monitorze ową barwę używając analogicznych koordynatów będziemy z wiernością w krzaczorach, bo przestrzeń monitora praktycznie nigdy precyzyjnie nie odpowiada syntetycznej przestrzeni edycyjnej. W praktyce wygląda to w ten sposób, że CMM sprawdza wartości L*a*b punktu o danych koordynatach w przestrzeni AdobeRGB, a następnie odnajduje punkt o możliwie zbliżonych koordynatach L*a*b w przestrzeni monitora, oblicza jakie ma on wartości RGB i takież właśnie wartości wyświetla.

    Z uwagi na zawiłość tematu nie chce mi się prostować pozostałych nieścisłości, pozwolę sobie jedynie zauważyć, że dostępne są sprzętowo kalibrowane monitory z 12-o bitowymi LUT za znacznie mniej niż 2 kafle, więc proponuję zrewidować twą eizocentryczną tezę o bezsensowności zakupu kalibratora do monitora z przedziału 1000-2000PLN, tym bardziej, że tak czy owak jest ona mocno ryzykowna.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 24-07-2008 o 18:53

  10. #10
    Uzależniony
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Rzeszów
    Wiek
    34
    Posty
    574

    Domyślnie

    a taki eizo s1931?
    350D

Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •