Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 20

Wątek: Jak fotografować z filtrem połówkowym

  1. #1

    Domyślnie Jak fotografować z filtrem połówkowym

    Witam
    Ostatnio kupiłem filtr szary cokin ND4 lub ND0,4 znalazłem obie nazwy do tego samego filtra. To jest ten uniwersalny :-). Założyłem go na obiektyw zrobiłem kilka zdjęć i szczerze to nie za bardzo mi się podoba :wink: tzn. jakieś ciemne albo za jasne. Wina leży po mojej stronie, bo widziałem zdjęcia z filtrami szarymi i tam efekt jest super :-) . Mam pytanie macie jakieś sposoby na robienie zdjęć z filtrem? rozjaśniacie/ściemniacie zdjęcie (zmieniacie ekspozycje), bo ja mam wrażenie ze aparat trochę się gubi.
    Jakieś rady co do ustawiania samego filtra?
    Wiem ze moje pytania dla niektórych mogą być banalne, ale może uzyskam odpowiedz .

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar sniper88
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Kraków
    Posty
    1 156

    Domyślnie

    Filtr szary tylko wydluza ekspozycje, nie powinienes miec problemow z automatycznym ustawieniem czasu naswietlania Nie masz przypadkiem ustawionego punktowego pomiaru swiatla?
    WWW | 500px | IG
    Semper in altum

  3. #3

    Domyślnie

    Nie mam ustawionego punktowego pomiaru światła. Po prostu mam wrażenie ze jak mocno przyciemnię tzn. obniżę filtr w holderze to aparat stara się rozjaśnić (co jest logiczne bo wg niego jest za ciemno), ale mi o to nie chodzi wiem ze mogę obniżyć ekspozycje i będzie ok., ale to takie strzelanie nie wiem czy? o ile? może są jakieś zasady? Może macie wypracowane na to sposoby? Jak nie to się pobawię i to rozkminie prędzej czy później, ale, po co się męczyć :-)

  4. #4

    Domyślnie

    Nie powinno być różnicy w naświeleniu zdjęcia - beda tak samo dobrze oświetlone. Filtr umożliwia wykonanie zdjęcia z dłuższym (o tyle jaka wartość jest na filtrze) czasem naświetlania;

    mały test:
    ustaw na statywie aparat i wykonaj zdjęcia z filtrem i bez z priotytetem przeslony (Av)
    i zauważ różnicę w czasie ekspozycji.
    Ostatnio edytowane przez t00mcio ; 30-04-2008 o 13:46 Powód: popraweczki :)
    5D, 5Dmk2 BG-E6 | 16-35 IIL | 24-105 ISL | 35L | 50 1.4 | 85IIL | 70-200 2.8 ISL | 100 2.8 Macro | 100-400 ISL

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar sniper88
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Kraków
    Posty
    1 156

    Domyślnie

    Napisales filtr szary, myslalem ze caly a nie polowkowy (Chyba ze caly czas masz na mysli filtr pelny (niepolowkowy), ale wtedy nie rozumiem tego tesktu o obnizaniu filtra w holderze)
    Ja jak robie zdjecia, to mam zalozony filtr i naswietlam na 1 plan, tylko ze mam nd 0.9 wiec potem musze obnizac kontrast przy wolaniu RAWow
    WWW | 500px | IG
    Semper in altum

  6. #6
    Uzależniony Awatar Peri Noid
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    50
    Posty
    604

    Domyślnie

    A czy przypadkiem nie piszesz o filtrze połówkowym? Jeśli tak, to idea jest taka, że wykorzystujesz ciemną część do obszarów jaśniejszych, obracając odpowiednio holder.
    A jeśli nie chodzi o połówkowy tylko pełny, to np.
    http://canon-board.info/showpost.php...79&postcount=4
    http://canon-board.info/showthread.php?t=32938
    Praktica MTL 5B, RevueFlex 5005, PSix, EOS 30D+opcjonalna matówka z klinem, worek szkiełek, jakaś lampa i statyw :-)

  7. #7
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Ponieważ też mam zamiar nabyć wkrótce połówki, to spytam się - jak poprawnie naświetlać z ich użyciem (wschody, zachody etc.)? Pomiar bez filtra na najjaśniejszy punkt nieba i później korekta o 2 EV (=korekta dla nieba bez filtra) + x EV gdzie x to "tłumienie" użytego filtra?
    Body, stałki, zoomik

  8. #8
    Coś już napisał Awatar P_i_t_t
    Dołączył
    Oct 2005
    Posty
    98

    Domyślnie

    tomdz - to zależy czy chcesz podchodzić do tego bardziej matematycznie czy też może empirycznie

    Możesz oczywiście ściągać uśrednione pomiary z nieba i pierwszego planu, wyliczać różnicę między nimi i do tego aplikować odpowiedni filtr.

    Wydaje mi się jednak iż praktyczniesze będzie korzystanie ze zwykłego uśrednionego pomiaru całej sceny (akcentując bardziej lub mniej miejsca które chcesz dobrze naświetlić) (z tego co pamiętam * w Canonie) i analiza efektu finalnego na histogramie.

    Z czasem dojdziesz do wprawy i będziesz z góry wiedzieć jaki filtr jest potrzebny bez specjalnych wyliczeń.

  9. #9
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    E tam, zaraz matematycznie ;-) (choć prawda, że ja umysł ścisły ). Chodziło mi tylko o to, jak dla wschodów robionych z połówką wyrównać histogram do prawej. Bez filtra, jak strzelam widoczek i nie chcę przepalić nieba, zwykle celuję w najjaśniejszą jego część i prześwietlam o 1 i 2/3 EV (zostawiam sobie margines bezpieczeństwa, bo wiadomo, że partialem z 400D trudno dokładnie trafić w najjaśniejszy punkt). Na chłopski rozum, przy filtrze trzeba by w stosunku do tego pomiaru dodatkowo prześwietlić o tyle, ile filtr przyciemnia obraz. Chciałem się tylko upewnić, że to na pewno tak ;-)
    Body, stałki, zoomik

  10. #10
    Coś już napisał Awatar P_i_t_t
    Dołączył
    Oct 2005
    Posty
    98

    Domyślnie

    Zgadza się, choć ja bym po prostu polecał prostą metodę.
    Ogólnie kontroluj sytuację na histogramie.
    Przy uśrednionym pomiarze całej sceny aparat będzie się starał nie dopuścić do przepalenia świateł.
    W zależności jak dużo ciemniejszego pierwszego planu masz w kadrze będziesz mógł wprowadzić pewne korekty na "+".
    Tak by naświetlić możliwie najbliżej prawej strony histogramu.

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •